1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. واردات کره ای ها ممنوع شد

واردات کره ای ها ممنوع شد

19 اردیبهشت 1402
  • 0

با توجه به شنیده ها، وزارت امور خارجه درخواستی برای ممنوع کردن واردات خودروهای کره‌ای ارسال کرده است. شورای عالی امنیت ملی نیز این درخواست را بررسی کرده و به وزارت صنعت ارجاع داده است. با این حال، وزارت صنعت نیازی به بررسی نداشته و به سرعت دستور عدم ثبت سفارش را صادر کرده است.

در عین حال، عرضه خودروهایی که تاکنون ثبت سفارش شده‌اند، مشکلی نخواهد داشت.

همچنین به نظر می رسد تغییرات دیگری مانند افزایش تعرفه و سقف قیمت خودرو نیز در قوانین واردات  بوجود بیاید.

واردات قطره چکانی پس از 5 سال

پس از پنج سال ممنوعیت، واردات خودروها در ماه آبان سال جاری و پس از اصلاحاتی، به فاز اجرایی وارد شد. متقاضیان واجد شرایط مشخص و روند درخواست ثبت سفارش نیز آغاز شد.

طبق آیین‌نامه جدید واردات، تعرفه واردات تغییر نکرد. همچنین، ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی و انگلیسی همچنان به قوت خود باقی ماند. برخی اقدامات فرانسوی‌ها نیز باعث شد تا فرصت ورود آن‌ها به ایران از بین برود.

کشورهایی مانند چین، کره، آلمان، ایتالیا و اسپانیا به عنوان مبادی واردات اعلام شدند. پس از طی فرآیندهای درخواست و ثبت سفارش، اولین خودروهایی که به کشور وارد شدند، محصولاتی از کیا و هیوندای بودند. هرچند هنوز تحویل آن‌ها آغاز نشده است، اما محصولات کره‌ای پیشتاز واردات در دور جدید بودند. البته طبق روال سال‌های اخیر، محصولات وارداتی چینی پیش از همه به خیابان‌ها خواهند آمد.

تغییر جهت بازار پس از تغییر وزیر

به نظر می‌رسد پس از استیضاح وزیر صنعت، صنعت و بازار خودرو قرار است سمت و سوی جدیدی پیدا کند. از یک سو، شورای رقابت با انتشار فهرست جدید قیمت‌های مونتاژی، خودروسازان را با بهت و ترس همراه کرده و از سوی دیگر، تغییر قوانین واردات، آینده بازار خودرو را با هاله‌ای از ابهام روبرو کرده است.

هرچند در ظاهر، شانس ورود خودروهای به‌روز آلمانی، که تنها دارندگان شرایط غیر آسیایی به شمار می‌آیند، بسیار بیشتر شده است، اما در عین حال، افزایش تعرفه‌ها، به طور طبیعی قیمت تمام شده را بسیار فراتر از قیمت‌های جهانی قرار خواهد داد.

این مسئله از جهات گوناگون قابل بررسی است؛ یعنی این مسئله دقیقا در زمانی مطرح شد که روز پیش از آن، سخن‌گوی شورای رقابت، واردات خودروهای صفر را یکی از اصلی‌ترین راه‌های رقابت در بازار اعلام کرد و در عین حال، مخالفت خود را با واردات خودروهای کارکرده بیان کرد. در این شرایط، نحوه قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی که با کاهش قیمت مقطعی در بازار همراه شد، آینده تولید این محصولات را نیز با ابهام مواجه کرده است.

محصولات کره ای، خداحافظ!

ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای در عمل باعث متوقف شدن فعالیت نمایندگان کیا، هیوندا و سانگ یانگ خواهد شد، یعنی حیطه فعالیت آن‌ها به اندازه محصولاتی خواهد بود که تاکنون ثبت سفارش کرده‌اند. اما در مقابل، با توجه به قابل پیش‌بینی بودن افزایش قیمت‌های بازار، به طور طبیعی بازار خودروی کشور بیش از پیش در اختیار خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت.



نظرات