1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. کاهش محسوس فروش خودروسازان

کاهش محسوس فروش خودروسازان

20 اردیبهشت 1402
  • 0

در نخستین ماه سال جاری، سه خودروساز بزرگ کشور، کمتر از ۳۴ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را به فروش رساندند که در مقایسه با فروردین سال گذشته، افت قابل توجهی را تجربه کردند.

بر اساس گزارشات مالی سه خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌خودرو، در مجموع طی فروردین امسال، 33 هزار و 655 دستگاه انواع محصول را به فروش رسانده‌‌‌اند. با توجه به آمار فروش خودروسازان در مدت مشابه سال گذشته (حدودا 56 هزار دستگاه)، آنها امسال افت حدودا 40 درصدی را تجربه کرده‌اند. البته این آمار تنها مربوط به خودروسازان وابسته به دولت است و اگر رقم فروش بخش خصوصی را اضافه کنیم، آمار خودروهای فروخته‌شده در کشور در ماه نخست امسال بیشتر از این خواهد بود. افت فروش 40 درصدی خودروسازان در فروردین در حالی است که آنها در این ماه با رشد 29 درصدی تولید مواجه بودند. همچنین، میزان تولید خودروسازان در ماه نخست امسال بالاتر از فروش آنها در همین ماه بوده است.

سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین امسال نزدیک به 58 هزار و 500 دستگاه محصول سواری و وانت را تولید کردند، اما کمتر از 34 هزار دستگاه از این تعداد به فروش رسید. به عبارت دیگر، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو حدود 60 درصد از تولید خود را در فروردین فروخته‌اند و 40 درصد باقیمانده راهی انبار شده‌اند. این موضوع می‌تواند به دلیل بلاتکلیفی قیمت رسمی خودروها تا اواخر فروردین باشد. به عبارت دیگر، خودروسازان با توجه به اینکه تا اواخر فروردین قیمت محصولاتشان توسط شورای رقابت اعلام نشده بود، عرضه را محدود و خودروها را در انبار نگه داشته بودند و پس از اعلام قیمت، تخلیه انبارهایشان آغاز شده است.

در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌‌‌‌‌‌خودرو در ماه نخست امسال دارای بیشترین فروش بوده است. بزرگ‌ترین خودروساز ایران توانسته تا پایان فروردین، 15 هزار و 93 دستگاه انواع محصول سواری و وانت را به فروش برساند. با توجه به این آمار، فروش ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها نسبت به فروردین پارسال نصف شده است. پرفروش‌‌‌ترین محصول ایران‌‌‌خودرو را خانواده پژو با آمار هشت‌هزار و 456 دستگاهی تشکیل داده است. کم‌‌فروش‌‌ترین محصولات ایران‌خودرو در فروردین امسال نیز هایما و رانا بوده‌اند که هیچ فروشی نداشته‌اند. اما سایپایی‌‌‌ها نیز با توجه به فروش حدودا 13 هزار و 219 ‌‌‌دستگاهی خود، در مقایسه با فروردین سال گذشته، حدودا 29 درصد کمتری محصول فروخته‌اند. بیشترین فروش سایپا به خانواده ایکس 200 با تیراژی حدودا 9 هزار دستگاه مربوط می‌شود.

در نهایت، پارس‌‌‌خودرو نیز تا پایان فروردین امسال فروشی چهار هزار و 144 دستگاهی داشته است که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، رشد حدودا هزار و 200 دستگاهی را نشان می‌دهد. کوییک دنده‌معمولی با تیراژ بیش از سه‌هزار و 200 دستگاهی، بیشترین محصول فروخته‌شده پارس‌‌‌خودرو در فروردین امسال بوده است. کمترین محصول فروخته‌شده توسط پارس‌خودرو در فروردین امسال، به گروه Q200 مربوط می‌شود که این شرکت دو هزار و 104 دستگاه از آن را در ماه تحت بررسی به فروش رسانده است.

منبع Car.ir


نظرات