ماجرای ممنوعیت واردات کره ای ها چه بود؟

23 اردیبهشت 140215:20
4 دقیقه


ماجرای ممنوعیت واردات کره ای ها چه بود؟

در هفته گذشته اخباری در مورد ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای منتشر شده بود، اما روز گذشته وزارت صنعت طی اطلاعیه‌ای این موضوع را رد کرد.

از اوایل هفته گذشته، اخباری منتشر شده بود که بر اساس آن، به علت عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، واردات خودرو از این کشور ممنوع شده است. در این زمینه، خبرگزاری ایسنا روز گذشته به نقل از برخی از سایت‌های خبری، تأکید کرده بود که وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا با ارسال نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی، خواستار ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به ایران شده است. مشابه چنین اتفاقی پیش از این در مورد لوازم خانگی رخ داده بود و واردات این محصولات از کره جنوبی به همین علت ممنوع شده بود. بنابراین، ممنوعیت واردات خودرو به علت بلوکه بودن هفت‌میلیارد دلار در کره جنوبی، چندان دور از ذهن و عجیب به نظر نمی‌رسید.

پس از انتشار این اخبار، واکنش‌هایی در مورد وضعیت واردات خودرو در صورت صحت این اخبار شکل گرفت. گروهی این پرسش را مطرح می‌کردند که تکلیف خودروهایی از برند کیا مانند سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج که از قضا اولین خودروهایی بودند که وارد کشور شدند چه می‌شود و آیا این ممنوعیت شامل خودروهای ثبت‌سفارش‌شده نیز می‌شود یا خیر که البته گفته می‌شد واردات و عرضه خودروهایی که تاکنون ثبت سفارش شده‌اند، ممنوع نخواهد بود و پس از وارد شدن خودروهای ثبت‌سفارش‌شده از مبدأ کره، واردات از این کشور ممنوع خواهد بود. البته باید توجه داشت که هیچ مقام رسمی هیچ‌یک از این اخبار را تایید نکرده بود.

برخی نیز روی این موضوع تاکید داشتند که اگر پس از ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی، راه ورود خودروهای کره‌ای نیز به کشور بسته شود، به نوعی جاده‌‌صاف‌کنی برای خودروهای چینی درحال انجام است تا به اسم واردات خودرو تنها محصولات چینی وارد کشور شده و حتی تحت عنوان «انتقال تکنولوژی» همان روند مونتاژ خودروهای چینی در کشور ادامه پیدا کرده و نام واردات خودرو را به خود بگیرد. با این حال روز گذشته وزارت صمت این موضوع را تکذیب و تاکید کرد فرایند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است. در این اطلاعیه آمده بود: «شرکت‌های واردکننده خودروهای کره‌ای در حال حاضر در مرحله دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک بوده و موارد اعلام‌شده در رابطه با ممنوعیت واردات از کره قابل‌استناد نیست و صحت ندارد.»

همچنین گفته می‌شد جلوی ثبت سفارش محصولات کره‌ای توسط واردکنندگان گرفته شده است؛ با این حال مصطفی خدری، عضو هیات‌مدیره انجمن وارد‌کنندگان خودرو، به «دنیای‌اقتصاد» گفت مشکلی در جهت ثبت سفارش این محصولات وجود نداشته است. گرچه وزارت صمت ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به کشور را تکذیب کرده و منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل این وزارتخانه، نیز پیش از این اعلام کرده بود منعی برای واردات خودرو از کره‌ و ژاپن به کشور وجود ندارد، اما اینکه با گذشت یک هفته از انتشار این اخبار وزارت صمت سکوت کرده بود و حالا درصدد تکذیب آن برآمده، می‌تواند نشان از آن داشته باشد که احتمالا مکاتباتی وجود داشته و این موضوع از ریشه کذب نبوده است؛ اما حالا سیاستگذار به این نتیجه رسیده که رویه ممنوعیت لوازم خانگی را در مورد خودرو اعمال نکند، برای همین موضوع را از اساس تکذیب کرده است.