1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عوارض هوشمند جاده ای براساس نوع خودرو دریافت می شود

عوارض هوشمند جاده ای براساس نوع خودرو دریافت می شود

1 خرداد 1402
  • 0

با توجه به برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند با استفاده از ابزارهای هوشمند، عوارضی را بر اساس میزان پیمایش به‌ ازای هر کیلومتر و نوع خودرو، از وسایل نقلیه دریافت کند و آن‌ها را به حساب سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ ای واریز کند. این اقدام با هدف بهسازی، نگهداری، ایمن‌ سازی و هوشمند سازی جاده‌ها انجام می‌شود.

سازمان برنامه و بودجه، لایحه پیشنهادی برنامه هفتم توسعه (1402-1406) را منتشر کرده است. بر اساس ماده 102 بخش زیربنایی (تجارت و ترانزیت)، وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای) مجاز است با استفاده از ابزارهای هوشمند، عوارضی را بر اساس میزان پیمایش به‌ ازای هر کیلومتر و نوع خودرو، از کلیه وسایل نقلیه (به استثناء وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در راه‌ های شریانی تردد می‌ کنند، دریافت کند. سپس این عوارض به حساب سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ ای نزد خزانه‌ داری کل کشور واریز کرده می‌شود تا در قالب بودجه سالیانه، برای توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمن‌ سازی و هوشمند  سازی جاده‌های کشور استفاده شود.

همچنین به طبق ماده 103، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ملزم است تا جدول عوارض جبران خسات وارده به جاده‌ها را بر اساس میزان بار محوری و میزان صدمه وارده به جاده‌های کشور توسط انواع کامیون و کامیونت‌ها را تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه، به تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور برساند.

در ماده 105 این بخش آمده است که به‌منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه گنجایش (تناژ) حمل تولیدات معدنی، تمامی معادن کشور مکلفند با هماهنگی ادارات کل رداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در خروجی واحد تولیدی، دفتر صدور بارنامه را تأسیس کنند. تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ و نقل محصولات واحدهای تولیدی معادن شن و نمک، مشروط به اخذ بارنامه و تاییدیه پیمایش توسط اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان است.

منبع Car.ir


نظرات