دولت وعده کاهش قیمت خودرو می دهد

16 خرداد 140214:20
3 دقیقه


دولت وعده کاهش قیمت خودرو می دهد

سخنگوی دولت صحبت از شکسته شدن رکورد تولید خودرو و فروکش کردن تب بازار صحبت می کند؛ این در حالی است که همچنان مشخص نیست که آیا خودروسازان می توانند به برنامه تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو در سال جاری پایبند بمانند یا خیر. واردات خودرو نیز از سوی دیگر با روند بسیار کندی انجام می شود.

علی بهادری جهرمی شامگاه یکشنبه و در جمع مردم ورامین، با بیان اینکه رکورد تولید سالانه یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو شکسته شده، تاکید کرده «در صورت واردات خودرو، قطعا تب بازار فروکش می‌کند». این گفته سخنگوی دولت در حالی است که اولا تولید یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاهی در واقع برنامه‌ریزی امسال وزارت صمت برای خودروسازی است و ثانیا با وجود گذشت بیش از ۱۵ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو، پروسه ورود خودروهای خارجی به کشور بسیار کند پیش می‌رود.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است طی امسال یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، آماری که به نظر می‌رسد تنها به محصولات سواری اختصاص دارد. بنابراین تولید ۷/ ۱میلیون دستگاهی، فعلا تنها در حد برنامه‌ریزی وزارت صمت است و مشخص نیست عملی خواهد شد یا نه؟ همچنین اگر قرار بر عملی شدن این میزان تولید و به قول سخنگوی دولت -رکوردشکنی- باشد، باید تا پایان سال صبر کرد تا کارنامه ۱۲ماهه خودروسازان اعلام شود.

جدا از اینکه هنوز رکوردی شکسته نشده (رکورد تولید فعلا با رقم ۶/ ۱میلیون دستگاهی به سال ۱۳۹۰ تعلق دارد)، خودروسازان در همین دو ماه نخست امسال از برنامه تولید وزارت صمت عقب مانده و بیش از ۴۰درصد آن را محقق نکرده‌اند. به‌هر‌حال شاید منظور سخنگوی دولت از «رکوردشکنی»، شکسته شدن رکورد در برنامه‌ریزی تولید بوده نه خود تولید. اما در مورد موضوع واردات و اینکه سخنگوی دولت از فروکش کردن تب بازار به واسطه ورود خودروهای خارجی صحبت به میان آورده نیز تردیدهاییژ جدی وجود دارد.

بهادری جهرمی به نوعی فروکش کردن تب قیمت در بازار خودرو را به واردات وابسته دانسته و منظورش این است که به واسطه ورود خودروهای خارجی، عرضه در بازار افزایش می‌یابد و عدم‌تعادل با تقاضا کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمت‌ها رو به افت خواهند رفت. در اینکه افزایش عرضه به‌خصوص اگر از ناحیه خودروهای وارداتی با قیمت به اصطلاح اکونومی باشد، بازار را به سمت آرامش نسبی خواهد برد، تردیدی نیست، منتها تحقق این هدف مشروط است.

به عنوان مثال، یکی از شروط اصلی اثرگذاری ملموس واردات بر بازار خودرو این است که خودروهای خارجی در تیراژی بالا و در روندی پایدار عرضه شوند. از طرفی، قیمت نهایی آنها باید به شکلی تعیین شود که بین این خودروها و محصولات داخلی از منظر قیمت، رقابتی نسبی ایجاد شود. این در حالی است که روند ورود خودرو به کشور در حال حاضر بسیار کند پیش می‌رود و از طرفی، تا به امروز تنها برای ۱۰۰هزار دستگاه خودروی خارجی ثبت سفارش انجام شده است. بنابراین با ادامه روند کنونی، نمی‌توان انتظار فروکش کردن قیمت در بازار خودرو را داشت.