با اینکه خودروسازان بخش خصوصی هنوز قیمتهای مصوب شورای رقابت را پذیرفته نکردهاند، اما پروژه خودرو بورسی مجدداً در دستور کار ساستگذاران قرار گرفته است.
به نظر میرسد خودروسازان پیشنهاد ازسرگیری عرضه حصولات غیرتجاری خود در بورس کالا را به سیاستگذاران ارائه دادهاند. در حالی که برخی منابع دیگر پیشبینی میکنند که پذیرش قیمتهای مصوب شورای رقابت توسط بخش خصوصی خودروسازی، شرط لازم برای اجرای پروژه خودروی بورسی است. چند هفته پیش، شورای رقابت با ورود به قیمتگذاری خودروهای بخش خصوصی، قیمتهای جدیدی را برای این محصولات لحاظ کرد. قیمتهای اعلامی با توجه به هزینه تولید خودروها و سود مونتاژکاران تعیین شده است. شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را کاهش داد تا بهنوعی به افکار عمومی اعلام کند که مونتاژکاران تا به امروز گرانفروشی میکردند و قیمت منصفانه و عادلانه محصولاتشان لیستی است که این شورا اعلام کرده است.
این در حالی بود که مونتاژکاران به عکس خودروسازان وابسته به دولت، زیر بار قیمتهای اعلامی از سوی شورای رقابت نرفتند و به نوعی اعلام کردند قیمتهای موردنظر را لحاظ نمیکنند. استدلال آنها این بود و البته هست که شورای رقابت نباید به قیمتگذاری خودروسازان بخش خصوصی ورود کند، زیرا آنها در تعیین قیمت محصولاتشان همواره آزاد بوده و در حال حاضر نیز نمیتوانند با نرخهای دستوری فعالیت طبیعی خود را در بستری هموار ادامه دهند. هرچند جلساتی بین خودروسازان بخش خصوصی و متولیان خودرو برگزار شد تا این مساله فیصله پیدا کند، اما تا به امروز خبری مبنی بر اینکه مونتاژکاران سیاست جدید شورای رقابت (ورود به قیمتگذاری محصولات بخش خصوصی) را پذیرفته و به قیمتهای اعلامی گردن خواهند گذاشت، منتشر نشده است. این در شرایطی است که برخی خودروسازان بخش خصوصی محصولات خود را در فروش یکپارچه اخیر عرضه کردند و درحالحاضر مشخص نیست این خودروها قرار است در نهایت با چه قیمتی به دست مشتریان آن برسند.
در این اوضاعواحوال «دنیای اقتصاد» کسب اطلاع کرده که مونتاژکاران در مقابل قیمتهای اعلامی از سوی شورای رقابت، پیشنهادی را ارائه کردهاند. طبق گفته منابع آگاه، مونتاژکاران به سیاستگذار بخش خودرو پیشنهاد دادند کانال عرضه خودرو در بورس کالا را بار دیگر راهاندازی کند؛ پیشنهادی که ممکن است در ازای پذیرش مصوبه شورای رقابت باشد. البته درحالحاضر برخی شرکتهای بخش خصوصی تعدادی از محصولات تجاری خود را هر چند وقت یکبار در بورس کالا عرضه میکنند، اما طبق مصوبه شورای رقابت، عرضه محصولات غیرتجاری آنها محدود به سامانه یکپارچه خودرو شده است. با این حساب، مونتاژکاران ملزم به عرضه خودروهای خود در این سامانه هستند و قانونا نمیتوانند خارج از آن خودرویی را عرضه کنند. حالا اما با توجه به اصرار شورای رقابت بر تعیین دستوری قیمت خودروهای بخش خصوصی و حمایت تلویحی وزارت صنعت، معدن و تجارت از این رویه، مونتاژکاران به دنبال راهکاری هستند تا شاید ضمن پذیرش مصوبه شورا، عملا سودآوری گذشته خود را نیز (هرچند به صورت نسبی و نه مطلق) داشته باشند.
هر چند هنوز مشخص نیست که سیاستگذار خودروی بورسی را بپذیرد، اما اگر این اتفاق رخ بدهد، سناریوی محتمل عرضه خودروهای بخش خصوصی با قیمت مصوب شورای رقابت در بستر بورس است. به عبارت بهتر، با فرض پذیرش این پیشنهاد، خودروسازان بخش خصوصی قیمتهای اعلامی از سوی شورای رقابت را پذیرفته و اعمال خواهند کرد، منتها از آن سو محصولات خود را در بستر بورس کالا عرضه میکنند. بنابراین اگر این پیشبینی درست باشد قیمت پایه خودروهای مونتاژی در بورس کالا همان نرخهای اعلامی از سوی شورای رقابت خواهد بود. هرچند اجرای این سناریو پرسشها و ابهاماتی را در مورد خودروهای عرضهشده در بستر سامانه یکپارچه ایجاد خواهد کرد (که در ادامه گزارش به آنها پرداختهایم) اما اصل این موضوع یعنی عرضه خودروهای مونتاژی در بورس کالا میتواند اولا مشتریان این خودروها را از سردرگمی قیمت خارج کند و ثانیا به مونتاژکاران اجازه دهد در بستری نسبتا هموار و طبیعی (مانند گذشته) به فعالیت خود ادامه دهند.
عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان روشی میانه برای تعیین قیمت، از تابستان سال گذشته به شکلی جدی به اجرا درآمد. تا قبل از آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به بورسی شدن خودرو موضعی منفی داشت، اما در ادامه و در راستای در نظر گرفتن راهکاری میانه برای تعیین قیمت خودروها، ناچار به پذیرش این روش شد. در واقع وزارت صمت چون نمیتوانست یا شاید هم نمیخواست به قیمتگذاری خودرو در حاشیه بازار تن دهد و از سوی دیگر با توجه به تبعات قیمتگذاری دستوری، خودروسازان را نیز در تامین هزینههای موردنیاز برای تولید، در چالشی بزرگ میدید، تصمیم گرفت عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان شیوهای بین این دو روش، اجرا کند.