50 درصد از خریداران مونتاژی ها در سامانه یکپارچه انصراف دادند!

22 خرداد 140215:10
3 دقیقه


50 درصد از خریداران مونتاژی ها در سامانه یکپارچه انصراف دادند!

انصراف دادن تقاضاکنندگان خرید خودروهای داخلی و مونتاژی که در ماه اسفند سال گذشته در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده بودند، روز گذشته موضوع خبری شد. در روز گذشته، در حضور نهادهای بازرسی، دسته‌بندی اولویت‌های مرحله دوم عرضه خودروهای یکپارچه انجام شد و انتظار می‌رفت که در این مراسم، تعداد متقاضیان مرحله دوم نیز معرفی شوند. با این وجود، هیچ آماری درباره تعداد ثبت‌نام‌کنندگان این مرحله اعلام نگردید. اما خبر ترک کردن ثبت‌نام‌کنندگان از مرحله اول، در شرایطی با شور و شوق توسط مدیر سامانه یکپارچه خودرو تأکید شد که او کاهش قیمت خودرو در بازار را علت اصلی این مسئله اعلام کرده است.

مهدی تقدسی با تاکید بر اینکه تعدادی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی و مونتاژی از خرید انصراف دادند، اظهار کردع که به نظر می‌رسد این اقدام مشتریان، ناشی از کاهش قیمت خودرو در بازار باشد. وی آماری نیز در این زمینه ارائه کرده است؛ به طوری که در مورد خودروهای تولید داخلی ۲۰ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در دور اول عرضه یکپارچه بعد از فراخوان خودروساز برای واریز وجه اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو‌های داخلی انصراف دادند. تقدسی در ادامه تاکید کرد تعدادی از افرادی که در مرحله نخست فروش خودرو در سامانه یکپارچه شرکت کرده‌اند، با توجه به فراخوان شرکت‌های خودروساز اقدام به پرداخت وجه خودرو نکرده‌اند که همین امر باعث خالی شدن ظرفیت‌ها شده است.

وی با اشاره به این موضوع که در محصولات داخلی عدم‌واریز وجه از سوی متقاضیان ۲۰‌درصد بوده، عدم واریزی در خودروهای مونتاژی را نیز بیش از ۵۰درصد اعلام کرد. همانطور که از سوی تقدسی اعلام شده ریزش متقاضیان خودروهای مونتاژی بیش از ۵۰ درصد است. هر چند وی دلیل این موضوع را کاهش قیمت در بازار خودرو عنوان کرده اما به نظر می‌رسد آنچه بیش از قیمت بازار، متقاضیان را ترغیب به انصراف کرده، اقدام شورای رقابت در قیمت‌گذاری محصولات مونتاژی است.  در مرحله اول فروش در سامانه یکپارچه قیمت محصولات مونتاژی اعلام نشده بود و ثبت‌نام طبق قیمت شرکت‌های خودروساز صورت گرفت؛ این در حالی است که در مرحله دوم فروش با دخالت شورای رقابت، قیمت محصولات مونتاژی به طور چشم‌گیری کاهش یافت.

در این بین بسیاری از متقاضیانی که در مرحله اول ثبت‌نام ، مبلغی را به حساب شرکت‌های خصوصی واریز کرده بودند، بلاتکلیف به دنبال پاسخ روشنی از سوی سیاستگذار خودرو و شورای رقابت بودند. در مرحله دوم نیز هر چند این شورا قیمت‌های مصوب را اعلام کرده اما خودروسازان خصوصی هنوز نسبت به قیمت‌های اعلامی تمکین نکردند که همین موضوع باز هم مشتریان را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده است. در این بین هر چند کاهش قیمت بازار در انصراف متقاضیان بی‌تاثیر نبوده اما آنچه بیش از نزول قیمت‌ها، مشتریان را به سمت انصراف از خرید سامانه یکپارچه سوق داده، تصمیمات مقطعی‌، عدم برنامه‌ریزی صحیح و همچنین بی‌اعتمادی به سیاستگذار است.