1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. هفت خوان واردات خودرو های کارکرده

هفت خوان واردات خودرو های کارکرده

29 خرداد 1402
  • 47

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته  در صحن علنی مجلس به واردات خودرو های کارکرده رای مثبت دادند. با این حال، خودرو های کارکرده برای ورود به ایران با انواع و اقسام موانع مختلف مواجه اند؛ به عنوان مثال شورای نگهبان اولین سد بر سر واردات این خودرو ها است. پس از آن و در صورتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع وارد نشود، دولت باید آیین‌نامه واردات این دست از خودروها را تنظیم و تصویب کند که این مرحله خود خوان دیگری است در ورود خارجی‌ها.

به نظر می‌رسد جدی‌ترین چالش واردات خودروهای کارکرده در مرحله اجرایی باشد.  در این زمینه روز گذشته علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد که شورای نگهبان برای بررسی لایحه واردات خودروهای کارکرده ۱۰ روز زمان دارد و اگر مخالفتی از طرف این شورا صورت نگیرد که منجر به عودت لایحه به مجلس شود، لایحه تا پایان تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود.  با‌این‌حال ماجرا به این میزان سادگی که این نماینده مجلس به آن اشاره می‌کند نیست، چرا که اراده سیاستگذار در این مورد بیش از دیگر مقررات و آیین‌نامه‌ها مهم به نظر می‌رسد. نگاهی به آنچه در روند واردات خودروهای صفر و همچنین مصوبه گذشته مجلس در مورد واردات خودروهای کارکرده گذشت، تایید‌کننده این ادعاست. 

نمایندگان خانه ملت پیش از این یک بار دیگر و در خلال بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با واردات خودروهای دست‌دوم موافقت کرده بودند؛ اما در نهایت «هیات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» با این طرح مخالفت کرد که منجر به حذف بند واردات خودروهای سواری کارکرده از لایحه بودجه شد.  البته احتمال تکرار چنین اتفاقی چندان بالا نیست، چراکه ورود این هیات به مصوبات مجلس و وتوی آن، بیش از آنکه یک قاعده باشد یک استثناست؛ با این وجود نمی‌توان چنین احتمالی را کاملا منتفی دانست. حتی اگر شورای نگهبان با واردات این دست از خودروها موافقت کرده و هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مخالفتی با آن نداشته باشد، باز هم نمی‌توان واردات خودروهای دست‌دوم را قریب‌الوقوع دانست.

با ابلاغ لایحه به دولت، وزارت صمت باید آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را تدوین کند. در مورد واردات خودروهای نو شاهد بودیم که تدوین آیین‌نامه واردات حدود چهار ماه به طول انجامید.  اواسط خردادماه رئیس مجلس مجوز ۵ ساله واردات خودرو را به وزارت صمت ابلاغ کرد. این مجوز، وظیفه واردات خودرو را بر عهده دولت گذاشت و قرار بر این شد که آیین‌نامه واردات نهایتا تا تیرماه تدوین و تصویب شود، اما رسیدن به آیین‌نامه واردات خودرو تا دهم مهر‌ماه طول کشید. این بار نیز گفته می‌شود که باز هم مجلس فرصت یک‌ماهه‌ای به دولت برای تدوین آیین‌نامه  داده است، اما احتمالا زمان بسیار بیشتری برای تدوین آیین‌نامه صرف خواهد شد. حتی اگر تصور کنیم که آیین‌نامه به‌موقع تنظیم شود باز هم موانع اجرایی پیش رو هستند که می‌توان آنها را جدی‌ترین چالش واردات خودروهای کارکرده دانست.

برای تایید این ادعا کافی است نگاهی به واردات خودروهای نو بیندازیم. حدود ۹ ماه از تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای نو می‌گذرد اما هنوز خبری از تحویل این خودروها به متقاضیان نیست و  هیچ اثر محسوسی از خودروهای وارداتی در خیابان‌های کشور دیده نمی‌شود. واردات خودروهای نو مسیر  مشخص‌تری دارد و انتظار می‌‌رفت که در زمان کمتری عملیاتی شود؛ حال این چالش‌های اجرایی در مورد خودروهای کارکرده بیشتر است و احتمالا در آینده نزدیک شاهد واردات این دست از خودروها نخواهیم بود.



نظرات

  • فتحعلی قجری فتحعلی قجری (5 تیر 1402 ساعت 13:23)

    اگر هر خری مخالف باشه باید خودش سواری بده به مردم ماشین نیست و این دلالها سیاستمدار تا نسل ریشه کن نکنن دست بر نمیدارن

  • محمودطاهری والا محمودطاهری والا (4 تیر 1402 ساعت 18:53)

    لعنت خداورسول خداوکائنات برکسانیکه نمیگذارندمردم خودروی مناسب خریدکنندوامنیت داشته باشندبااین خودروسازها فقط کشته های فراوان برملت وخانواده های بسیاری راعزادارمیکنند.افکارپوسیده میرسلیمهای خائن به ملت وکشورکه منافقترین موجودات درطی 44 سال دیدیم.لعنت خدابراینان بادا.بیشمارتاابدوقیام قیامت.طاهری 80 درصدکارافتاده .راننده حرفه ای.60 ساله.

  • امیر امیر (4 تیر 1402 ساعت 14:20)

    خدایا تو خودت شاهدی تا وقتی این مسئولا هستن ما هیچ وقت روی خوشبختی رو نمیبینیم پس یا اینارو نابود کن یا به مای جوونای ایران کمک کن بریم از این مملکت دیگه پشتمونم نگا نکنیم اگه حق الناسی هست خدایا من از این مسئولا راضی نیستم کو علی کو پیغمبر که ببینن این مسئولای به ظاهر مسلمون ولی بدتر از کفار چه بلایی که سر ایران اوردن از اقتصاد و فرهنگ و محیط زیست بگیر تا بقیه چیزا
    هرجا پاشونو گذاشتن جز نابودی و ناحق کردن حقوق مردم چیزی نذاشتن

  • محمدباغبان ثانی محمدباغبان ثانی (3 تیر 1402 ساعت 23:38)

    هرفردحقیقی دلارآزادجهت خریدخودرودست دوم تهیه کند،فشاری هم روبانک مرکزی ودولت نمیاد مردم هم راضین،رانتی هم صورت نمیگیره

  • مسلم مسلم (3 تیر 1402 ساعت 16:16)

    جالب اینجاست ، میگن چرا رشد جمعیت منفی شده !!!!!! آخه کدوم جوون تو این شرایط میتونه ازدواج کنه ؟ ماشین بخره ؟ خونه بخره ... معلومه همه جوونامون فرار میکنن و نیروی کار کشورای دگه میشن ، خوبه ایشالله همین فرمون پیش بریم فقط همین فسیلای نخبه قانون گذار می‌مونن با خودشون

  • ناشناس ناشناس (3 تیر 1402 ساعت 12:59)

    مایه ننگ برای مسولین بی لیاقت که خوروی که عمر مفید آن ۵ سال است این نوع حقارت را به ملت روا می دارند
    کشوری که ۱۰ درصد منابع خدادادی دنیا را دارد
    تمام ادای مسولان در دنیا از ملت مایه می گذارند
    حیف که چه بلایی سر ملت آوردند

    محمودطاهری والا محمودطاهری والا (4 تیر 1402 ساعت 18:45)

    به هیچ وجه حقارت نیست بلکه شمامیتوانیدازتکنولوژی بالاتروازامنیت بیشتری ازرانندگی لذت ببریدودرعین حال بهترین خودرورابارنج قیمتی مناسب خریداری کنید.بعضی ازخودروها که مادرخواب هم نمیبینیم.یاحق.طاهری60 ساله راننده حرفه ای .

  • مهدی مهدی (3 تیر 1402 ساعت 12:02)

    رییس شورای نگهبان که خودش فسیله و باید نظردر مورد عصر یخبندان بده ،،عضوهای تشخیص مصلحت نظامم که همه یکی از مافیای اقلام مختلف وارداتی هستند پس مطمئن باشید که اگر بهشون حق و سهمی ندن با واردات خودرو مخالفت میکنن

  • علی علی (3 تیر 1402 ساعت 10:15)

    باید برنامه یا سایت درست کنیم افرادیکه بخاطر ایمن نبودن خودرو ایرانی کشته زخمی شدن بروز رسانی بشه حداقل همه ملت بفهمن چقدر بفکر ملت هستن افرادیکه بخاطر تصادف خودروشون اتش گرفت افرادیکه در اتش سوختن خودروهاییکه خود بخود اتش گرفتن ومیگیرن خودروهاییکه ایربکشان عمل نکرده و... کشورای خارجی هم از مسلمونی ما درس بگیرن چطور مسلمونها راحت باعث قتل میشن هیچکی پاسخگو نیست

  • دانا دانا (3 تیر 1402 ساعت 01:18)

    رییس شورای نگهبان مگر آدم حرفه ای و کاربلد است که هوش و حواس داشته باشد معلومه شدنی نیست و قیمت وارداتی ها سرسام آور میشه ، میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است همه جا نفوذ دارد رفیق دارد

  • ح‌ا ح‌ا (1 تیر 1402 ساعت 00:53)

    سلام، اگر برای واردات خودرو های دست دوم‌اگرمانع‌تراشی‌کردن
    حقش‌هست که مردم‌هم‌توکاسه‌شون‌بزارندوهیچکس‌درانتخابات ‌
    شرکت نکنند این‌بهترین راه‌برای آزمایش دولت جهت احترام ‌
    گذاشتن‌به مردم هست‌[منتظرم ببینم دولت چه تصمیمی می‌گیرد.؟]

  • منتقد منتقد (31 خرداد 1402 ساعت 21:30)

    بچه که بودم بااسراروگریه ازپدرم دوچرخه خواستم وپدرم باکمی منطق خودش وخریت من نشون به اون نشون رفتم سربازی وامدم و.......

  • مهشید مهشید (31 خرداد 1402 ساعت 21:15)

    جنتی دوباره مخالف واردات خودرو شد،میر سلیم سردسته مافیای خودرو و قاتل هزاران ایرانی در جاده ها ،چرا مردم توی شعارها اسمی از میرسلیم نمیارن؟؟؟؟؟؟!!!!! میر سلیم بزرگترین قاتل ایرانی و آریایی است و یک یهودی و دشمن مردم ایرانه ولی هیچکس و هیچ ایرانی علیه این زالو شعار نمیده.چقدر عجیبه واقعا!!!!!

  • محمد محمد (31 خرداد 1402 ساعت 18:51)

    حالا این را نگفتید که اعضای شورای نگهبان می‌دونن نوع خودرو چیه و حتی چطوری روشن میشه .ولی اینا قبلاً مهندس طراحی خودرو وقطعه ساز بودن باید حتما دخالت داشته باشند.

  • عرفان عرفان (31 خرداد 1402 ساعت 17:55)

    باید دید از پس پرده چه خبره! تا بحال هر چه طرح بوده به نفع آقازاده‌ها بوده.
    تا ۱۰ سال آينده بالاخره تعیین تکلیف میشه

  • دانیال هاشمی دانیال هاشمی (31 خرداد 1402 ساعت 14:53)

    بخدا اگه این بار جلو واردات رو بگیرید معلومه حلال زاده نیستید. جان مردم براتون ارزشی ندارد. دروغگو و کثیف هست هر کسی جلو واردات رو بگیره. فساد و حرام خواری و زورگویی و مافیابازی هم حد و اندازه ای داره. لگن سازهاتون همین امروز اعلام شد ۱۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارن. این جدای از کشتار مردم و مصرف بالای بنزین و هزینه تعمیر بالا و آلودگی و سربی هست که به خورد مردم می‌دین. از آسایش و رفاه که اصلا هیچی نمیگم. کاش رهبری از این همه جنایت شما مطلع بود. حتما اجازه رسیدن این اخبار رو به ایشان نمی‌دهید. امثال آقای جنتی باید الان تو خونه استراحت کنه ، الان چند نفر باید این بنده خدا رو حمل و نقل کنن. جوان سازی چی شد. یکی به داد مون برسه

  • ایرانی ایرانی (31 خرداد 1402 ساعت 14:46)

    بی توجهی به تصمیمات بمب هسته ای ایران (جناب آقاي جنتی) خیلی خیلی بی انصافیه

  • امین امین (31 خرداد 1402 ساعت 13:21)

    چقدر سادلوحیم که گمان میکنیم دولت و مجلس دلشان بحال مردم میسوزد.
    این یه نمایشنامه برای آوردن مردم پای صندوق هستش حتی شاید تعداد محدودی هم وارد کنند. اما بنظرشما چاقو دسته خودشو میبره؟
    اگر دولت بفکر مردم بود حقوق کارگری رو متناسب با حقوق کارمندان میکرد.

  • نقد علی نقد علی (31 خرداد 1402 ساعت 09:37)

    نمایندگان مجلس برای تصویب قوانین تبدیل به مانکن ویترین مغازه حکومت شدن که مغازه دار هر طور بخواهد با مانکن رفتار میکند

  • مشتاق مشتاق (31 خرداد 1402 ساعت 09:36)

    رأی تأیید واردات خودرو توسط نمایندگان مجلس دو‌ دلیل دارد: ۱.صرفا برای راضی کردن و آشتی دادن دوباره مردم برای شرکت در انتخابات پیش روی مجلس و خبرگان در اسفندماه سال جاری است و احتمالا واردات خودرو محدود و معدود خواهد بود (احتمالا واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ یا تا۱۴۰۴ لغو خواهد شد)

    ۲.تأمین کسری بودجه‌ی (چند هزار میلیاردی) دولت در سال جاری از طریق حقوق گمرکی واردات خودرو

  • شهروند شهروند (31 خرداد 1402 ساعت 07:43)

    با سلام لطفا" بیایید بجای واردات و حتی تولید انبوه خودرو، برای مصرف داخلی وسایط نقلیه عمومی، امثال مترو و اتوبوس و قطار شهری و غیره را که جنبه عمومی داشته باشدتوسعه بدهید.اگر اینکار عملیاتی بشه نه تنها دست تمام دلالان و سودجویان قطع خواهدشد بلکه خیابان‌ها از ترافیک و مردم از هوای آلوده خلاص خواهند یافت.و واحدهای صنعتی بجای مشاغل کاذب امثال نمایشگاه ها که مملو از خودرو است. جایگزین خواهد گردید.و این جوانان که چندین سال زحمت کشیده و در دانشگاه ها تحصیل کرده اند به واحدهای تولیدی جذب خواهند شد. از نظر توسعه اقتصادی ایجاد واحدهای دلالی هیج ثمری برای این کشور ندارد.تعداد مشاغل کاذب، نشانه عقب ماندگی و عدم مدیریت صحیح در کشور است.اما افزایش واحدهای تولیدی بالعکس آن میباشد.محض رضای خدا بخاطر منافع شخصی بیش از این با این عمل کاملا" غلط و واضح از پیشرفت این کشور ممانعت نفرمایید.چرا باید جوانان این مملکت با تحصیلات بالا که سرمایه و دارایی کشور هستند یا باید بیکار باشند و یا در اینگونه مشاغل اشتغال داشته باشند.برای اشتغال به اینگونه مشاغل تخصص و تحصیلات دانشگاهی نمی خواهد و خیلی ها میتوانند انجام بدهند. و علیرغم آن چه نفعی به پیشرفت این کشور و ملت دارد.بله تولید واقعی خودرو و صادرات آن ارز آور است اما غیر از این نه ! جز پر کردن جیب تعدادی از دلالان و سود جویان نیست . آیا واقعا" اینطوری نیست ؟ ماها اگر وطن پرست هستیم و کشور و ملت خودرا دوست میداریم بیایید
    ما مسئولین طوری برنامه ریزی بکنیم که همه ملت از آن سود ببرند نه با مونتاژ خوروها جیب کشورهای دیگر و یا دلالان و سودجویان داخلی را پر به کنیم. آیا واقعا" این چنین پیشنهادی از نظرها شما دست اندرکاران محترم درست و منطقی نیست. اگر هست یا علی ، اگر نیست چرا اینکار را تا بحال عملی نکرده اید لطفا" بفرمایید ما ملت بدانیم. .!!!