وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرده است که خودروسازان میتوانند با استفاده از تعرفههای موجود، به سمت واردات خودروهای برقی حرکت کنند. این وزیر همچنین از خودروسازان خواسته است که با استفاده از حمایت های وزارتخانه، به سمت تولید این نوع خودروها بروند. وزیر صمت معتقد است که برقی سازی خودرو برای شرکتها فرصت سرمایهگذاری جذابی است. عباس علیآبادی، وزیر مذکور، اعلام کرده است که بر اساس توافقی با شهرداری تهران، قرار است پنجهزار ایستگاه شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی در سطح پایتخت نصب و راهاندازی شود. همچنین در مرحله اول، با همکاری شهرداری تهران، ۵۰ هزار تاکسی تهران قرار است برقی شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، عباس علیآبادی، معتقد است که ایجاد تشویقهای مناسب و تعرفههای خاص میتواند خودروسازان و مردم را به سمت واردات خودروهای برقی هدایت کند. او تأکید کرده است که با استف از تعرفههای خاص، خودروسازان میتوانند از امروز به سمت واردات خودروهای برقی حرکت کنند و در ادامه با حمایت از وزارت صمت، به سمت تولید اینوع خودروها بروند. علیآبادی، که پیش از این مدیرعامل شرکت مپنا بوده است، قصد دارد با تجربه خود در حوزه انرژی، صنعت و بازار خودرو را به سمت استفاده و تولید خودروهای برقی هدایت کند. اگرچه تا یک دهه پیش، خودروهای برقی فقط در برخی شرکتهای خاص محدود بود، اما اکنون این صنعت به حدی گسترده شده است که بسیاری از خودروسازان برای خود آیندهای برقی یا هیبریدی را در نظر گرفتهاند. با توجه به حمایتهای دولتی و تخفیفهای شرکتی، طراحی، تولید و خرید خودروهای برقی در سالهای اخیر سرعت بسیاری گرفته است و هر روز خبرهای جدیدی درباره تمایل خودروسازان به تولید این نوع خودروها و استقبال مردم از آنها منتشر میشود.
شرایط به شکلی است که به نظر میرسد در سالهای آینده خودروسازانی که به این قافله نپیوندند، با چالش تامین قطعات مواجه خواهند شد. این موضوع را اتفاقا مدیرعامل سایپا نیز اخیرا اعلام کرد و از چالش تامین قطعات خودروسازان کشور به دلیل حرکت سریع شرکتهای چینی به سمت مدلهای برقی گفت. از همینرو، به نظر میرسد خودروسازی ایران نیز دیر یا زود باید به سمت طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی برود و همچنین واردات این مدل خودروها به کشور باید تسهیل شود. توسعه خودروهای برقی البته نیاز به زیرساختهایی اساسی دارد، بهویژه شبکه برقی قوی و ایستگاههای شارژ عمومی و خانگی.
از طرفی، نیاز است همزمان با حرکت خودروسازان به سمت طراحی و تولید مدلهای برقی و هیبریدی، واردات نیز به نحوی که قیمت تمامشده برای مصرفکنندگان به حداقل ممکن برسد، انجام شود. درحالحاضر تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی بسیار پایینتر از مدلهای بنزینی است و این موضوع میتواند کمک بزرگی برای واردات این مدل خودروها باشد. البته ابتدا باید زیرساختهای لازم بهویژه ایستگاههای شارژ فراهم شود تا تا با واردات مدلهای برقی و هیبریدی، شهروندان چالشی برای استفاده از خودروهای موردنظر نداشته باشند.
نکته دیگر اینجاست که به اعتقاد برخی کارشناسان، طراحی و تولید خودروهای برقی در کشور بدون شراکت با خارجیها احتمالا شدنی نخواهد بود؛ بنابراین همکاری خارجی میتواند در این حوزه راهگشا باشد. به عنوان مثال، با توجه به حرکت سریع خودروسازان چینی در حوزه برقی، میتوان از ظرفیت آنها در بخش خصوصی استفاده کرد. بهعبارت بهتر، استارت تولید خودروهای برقی در کشور میتواند با بخش خصوصی و با توجه به ارتباط آنها با شرکای چینی باشد؛ هرچند البته خودروسازان وابسته به دولت هم میتوانند به کمک دوستان چینی خود قدمهای نخستین را در این حوزه بردارند.
چینیها درحالحاضر با سرعت بالایی در حال توسعه محصولات برقی خود هستند و حتی سودای حضور در بازارهای جهانی مانند آمریکا را نیز دارند. گفته میشود درحالحاضر خودروهای برقی چینی به یک چالش بزرگ برای شرکتهای مشهور خودروسازی جهان تبدیل شده و آنها را به تکاپو انداخته تا با روشهای مختلف، حتی ارائه تخفیف، قافیه را به چینیها نبازند. بنابراین حالا که چینیها در ایران حضور دارند، فرصت مناسبی است تا با استفاده از ظرفیت آنها، نهال تولید خودروهای برقی در کشور کاشته شود. بههرحال به نظر میرسد برقی شدن آینده قطعی صنعت خودرو است و شرکتهای ایرانی نیز هر چه سریعتر به این قافله بپیوندند، هزینه کمتر و نتیجه بهتری خواهند گرفت. خودروهای برقی منهای چالشهایی که دارند، از مزیتهای مهمی برخوردارند، بهخصوص اینکه یکی از عوامل اصلی کاهش آلایندگی محسوب میشوند.