لایحه واردات خودروهای سواری کارکرده در مجلس تصویب شده و به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است. بر اساس اظهارات نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس، این قانون قرار است تا انتهای تیرماه به دولت ابلاغ شود. در این قانون، دولت یک ماه برای تهیه آییننامه اجرایی کارکردهها فرصت خواهد داشت. البته، تأخیر در تدوین آییننامهها پس از ابلاغ قانون، مشکلاتی را بوجود میآورد. به عنوان مثال، تدوین آییننامه واردات خودروهای صفر و آییننامه واردات خودروهای سنگین و تجاری دستدوم، چهار ماه از دولت زمان برد.
در حاشیه برگزاری جلسه هیأت دولت، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که آییننامه اجرایی واردات انواع کامیون، کشنده، مینیبوس و اتوبوس و ون کارکرده با عمر زیر ۵ سال برای استفاده در حملونقل درونشهری و برونشهری تصویب شده است. هدف از تصویب این آییننامه، کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و سوانح جادهای است. با این حال، باید یادآور شد که طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲، دولت موظف به تنظیم این آییننامه شده بود و تنها یک ماه زمان برای تنظیم آن داده شده بود. تبصره ۷ بند ص قانون بودجه سال جاری، به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه میدهد که نسبت به ثبت سفارش واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینیبوس و ون مورد نیاز وفق قوانین و مقررات موجود با عمر کمتر از پنج سال اقدام کند. همچنین، در ادامه این تبصره آمده است که آییننامه اجرایی این بند باید حداکثر ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران برسد.
با این وجود، از اوایل فروردینماه تا ۲۱ تیرماه، هیچ خبری از تنظیم آییننامه اجرایی واردات خودروهای سواری کارکرده توسط دولت منتشر نشد. اکنون، مجلس اعلام کرده است که در صورت ابلاغ آییننامه به دولت، وزارت صمت یک ماه زمان خواهد داشت تا آییننامه اجرایی را تنظیم کند. با این حال، تجربههای گذشته، مانند تنظیم آییننامه واردات خودروهای سنگین و آییننامه واردات خودروهای نو که چندین ماه زمان برد، نشان میدهد که احتمالا دولت و وزارت صمت در زمان تعیینشده توسط مجلس موفق به تنظیم آییننامه واردات خودروهای سواری کارکرده نخواهند شد و دوباره باید برای این موضوع زمان بیشتری در نظر گرفت. این موضوع مطرح میشود که به چه دلیل مجلس، به عنوان یک نهاد نظارتی، در مورد رعایت زمان تعیینشده برای تنظیم آییننامههای واردات، پیگیری لازم را ندارد.