1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مشکلات ناشی از باتری آمپر پایین در خودرو چیست؟

مشکلات ناشی از باتری آمپر پایین در خودرو چیست؟

25 تیر 1402
  • 0

ااستارت خوردن ماشین، روشن شدن کولر در گرمای کشنده‌ میانه تابستان و بخاری در زمستان، روشن شدن چراغ‌های ماشین و اموری مهم از این قبیل، همه به‌کمک باتری ماشین انجام می‌شود.

کافی است تا اندکی با خودرو آشنا باشید تا اهمیت این موارد که بخشی از وظایف باتری ماشین است برایتان پوشیده نماند. با این درجه از اهمیت و کارکرد، نمی‌توان نسبت به کیفیت باتری خودرو بی‌تفاوت بود. استفاده از باتری آمپر پایین نه‌تنها عملکرد ماشین را مختل می‌کند، بلکه در آینده مشکلات بزرگتری را به بار خواهد آورد. بنابراین در صورت احساس هرگونه اختلال و مشکل در عملکرد باتری به مراکز تعمیر و تعویض باتری مراجعه کنید یا اگر محدودیت دارید، از خدمات تعویض فوری باتری ماشین در محل بهره ببرید. در این مطلب از نشانه‌ها و مشکلاتی که باتری آمپر پایین در خودرو ایجاد می‌کند، خواهیم گفت.

مشکل در استارت خوردن ماشین

یکی از مشکلاتی که هم شما را از برنامه‌ کاریتان عقب می‌اندازد و هم نگرانی از بابت امکان نقصی جدی در ماشین ایجاد می‌کند، استارت نخوردن یا دیر استارت خوردن ماشین است. اختلال در استارت خوردن ماشین، می‌تواند به دلیل استفاده از باتری آمپر پایین باشد. یکی از اولین کارهایی که بعد از استارت نخوردن ماشین، ضروری است، چک کردن وضعیت باتری خودرو است. البته استارت نخوردن یا کند استارت خوردن ماشین، می‌تواند ناشی از خرابی پمپ بنزین ماشین، خرابی سوئیچ احتراق و عوامل دیگر نیز باشد؛ پس از بررسی باتری ماشین، سراغ این بخش‌ها هم بروید و این موارد را بررسی‌ کنید.

کم‌ شدن نور چراغ‌های جلو

چراغ‌های جلو‌ی خودرو، انرژی لازم را برای روشن شدن از باتری ماشین می‌گیرند. کم شدن نور آن‌ها که برای سلامت راننده و سرنشینان خطری بزرگ است، خبری مهم از وضعیت باتری می‌دهد. استفاده از باتری آمپر پایین یا وجود مشکل در سیستم الکتریکی ماشین، از عوامل کم شدن نور چراغ‌های جلوی خودور است. با آوردن اسم سیستم الکتریکی، امکان مشکل در دینام خودرو هم به ذهن می‌آید. پس اگر مشکل در باتری خودرو نبود، وضعیت دینام خودرویتان را بررسی کنید.

2.jpg

 

صدای کلیک هنگام پیچاندن سوئیچ و استارت زدن

شنیدن صداهای جدید و نامعمول در ماشین را همیشه جدی بگیرید. این صداها انواع مختلفی دارند و از بخش­های متفاوت خودرو به گوش می‌رسند. یکی از اصوات هشدار دهنده، صدای کلیکی است که هنگام استارت زدن شنیده می‌شود. این صدای کلیک نشان از کم‌جانی باتری خودور در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای استارت خوردن دارد. این نقص هم تنها از باتری آمپر پایین ناشی نمی‌شود و احتمال دارد از اختلال عملکرد رله به وجود آید. پس از بررسی وضعیت باتری ماشین، این قطعه را نیز چک کنید.

بوی گوگرد یا تخم‌مرغ گندیده

به‌جز صداهای نامعمول، بوهای نامعمول هم عاملی هشداردهنده است. هر زمان بویی نامطبوع و جدید به مشامتان رسید، باید به فکر واکاوی وضعیت ماشین و یا مراجعه به تعمیرکار بیفتید. باتری آمپر پایین و فرسوده بویی شبیه به گوگرد یا تخم‌مرغ گندیده ایجاد می‌کند. اگر کاپوت ماشین را بالا زدید و بوی گوگرد احساس کردید، باید سریعا وضعیت باتری ماشین خود را بررسی کنید. این بوی نامطبوع، حاصل نشت اسید باتری است. آزارش هم تنها به مشام شما نمی‌رسد و می‌تواند خوردگی قطعات ماشین را در پی داشته باشد. در این مواقع تا کار به جای باریک نکشیده، به‌سرعت وضعیت باتری ماشین را بررسی کنید.

سولفاته شدن باتری ماشین

از ایجاد صدا و بوی نامعمول، به تغییر ظاهری و شکل‌گیری شوره در باتری می‌رسیم؛ کریستا‌ل‌های سفید بعضا متمایل به آبی، نشان سولفاته شدن باتری خودرو هستند. سولفات در مرحله‌ ابتدایی نرم و برگشت‌پذیر است و به‌تدریج به سولفات سخت بدل می‌شود. سولفاته شدن، عملکرد باتری را مختل می‌کند و اختلال در عملکرد باتری هم تبعات بعدی را به‌همراه دارد. بنابراین اگر نشانه شوره‌های سفید و آبی را بر باتری دیدید، راحت از کنارش نگذرید. همین عامل به ظاهر ساده، خبر از مشکلاتی مهم همچون پایین بودن آمپر باتری می‌دهد. رفع مشکل و منشأ سولفاته شدن باتری در مراحل آغازین یا سولفاته‌ نرم، از سولفاته‌ سخت، خرابی باتری و ضربه به موتور ماشین‌ پیشگیری خواهد کرد.

کاهش ظرفیت باتری

ماشین روشن نمی‌شود و مجبور می‌شوید ماشین را باتری به باتری کنید: این تصویری است که بسیاری از ما در ذهن داریم و احتمالا تجربه‌اش کرده‌ایم. این مشکل هم می‌تواند از کار با باتری آمپر پایین در خودرو ناشی شود. در این مواقع نباید دلمان را به روشن شدن موقت ماشین خوش کنیم، چراکه نیاز به درمانی اساسی‌تر و مراجعه به مراکز تعمیر و تعویض باتری ضروری است.

تبعات استفاده از باتری آمپر پایین برای دینام خودرو و دیگر قطعات ماشین

یکی از مهمترین قطعاتی که از مشکل در باتری آسیب می‌بیند دینام خودرو است. دینام منبع اصلی تولید برق در خودرو است. دینام است که باتری را شارژ می‌کند و باتری بدون دینام کارکردی نخواهد داشت. خرابی دینام یا آلترناتور (در خودروهای جدیدتر) تبعات و هزینه‌های سنگینی را برای صاحبان خودرو ایجاد خواهد کرد. بالا رفتن مصرف سوخت و ایجاد آلودگی و هزینه‌های بیشتر، عوارض دیگری است که در پی می‌آید. استارت‌ها، چراغ‌ها و دیگر قطعاتی که با باتری سروکار دارند، همگی متأثر از عملکرد باتری هستند و استفده از باتری آمپر پایین به آن‌ها ضربه خواهد زد.

کلام آخر

در این مطلب کوشیدیم تا مشکلات عمده‌ ناشی از باتری آمپر پایین را برشماریم. با توجه به پیچیدگی‌های سیستم کلی خودرو، ضعف در هر قطعه به‌خصوص باتری، به بسیاری از قطعات دیگر آسیب خواهد زد که بررسی همه‌ آن‌ها در یک یا دو مقاله نشدنی است. به طور کلی باید نسبت به استفاده از باتری آمپر پایین حساس بود و به‌محض مشاهده‌ نخستین نشانه‌های آن، برای رفع مشکل دست به کار شد.



نظرات