نگاهی به عملکرد کروز در داخلی سازی قطعات خودرو

28 مرداد 140215:30
5 دقیقه


نگاهی به عملکرد کروز در داخلی سازی قطعات خودرو

شرکت کروز به عنوان یکی از قطعه سازان برجسته کشور، در سال های اخیر تلاش بسیاری برای داخلی سازی قطعات و تولید لوازم یدکی با کیفیت برای استفاده توسط خودروسازان و عموم داشته. در خلال برگزاری نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو در تهران، مدیران ارشد کروز در یک نشست خبری اقدامات کروز و همچنین تاثیر این شرکت در بازار لوازم یدکی خودرو را توضیح دادند.

در ابتدای نشست خبری، مدیر واحد ارتباطات کروز از وضعیت حاکم بر بازار خودرو انتقاد کرد و گفت: قیمت گذاری دستوری و بدعت‌های اقتصادی به تمام صنعت خودروسازی لطمه وارد می‌کند که قطعه سازان و کروز نیز از این آسیب‌ها مصون نمی مانند.

مجتبی نظری در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که جایگاه کروز در صنعت قطعه سازی ایران قابل چشم پوشی نیست و ادامه داد: کروز بالغ بر 14 هزار نیروی مشغول به کار دارد که نمی‌توان از اهمیت این مجموعه در اشتغالزایی چشم پوشی کرد. وی در همین رابطه یادآور شد: کروز با سرعت خود را توسعه می‌دهد و اکنون با سه سایت قطعه تولید می‌کند و این شرکت قصد دارد در برنامه توسعه خود تا 70 درصد قطعات خودرو را داخلی سازی کند.

نظری همچنین بر حمایت کروز از کارگاه های  کوچک تولیدی و برنامه خودکفایی این شرکت سخن گفت. وی اظهار داشت: در این نمایشگاه گوشه‌ای از دستاوردهای واحد خودکفایی در سال 1401 گزارش شده است. جلوگیری از خروج 6 میلیون یورو و وارد کردن صدها کارگاه کوچک تولیدی به چرخه ارزش افروده و تامین قطعات تنها بخشی از ثمرات این واحد است که مورد توجه بازدید کنندگان، سیاستگذاران اقتصادی و صنعتی و… قرار گرفت. طراحی واحد خودکفایی در شرکت کروز نشانه روحیه ضدانحصاری این شرکت است چرا که سیاست کروز حمایت از واحدهای تولید قطعه است و تلاش می‌کند آنها را در زنجیره تولید قرار دهد.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود مدعی شد که شرکت های خودروسازی به علت مشکلات مالی ناشی از قیمت گذاری دستوری و کاهش هزینه ها، قطعات با کیفیت پایین تری را به شرکت های قطعه سازی سفارش می دهند. با این حال کروز از خط قرمز خود در زمینه کیفیت قطعه عبور نمی کند.

احیای صنایع توسط صنعت قطعه سازی

در ادامه نشست خبری، نوبت به مدیر فروش کروز پلاس رسید تا در مورد نیاز های مصرف کنندگان صحبت کند. وی گفت: مصرف کننده نهایی تمایل دارد از قطعات اصلی استفاده کند و ما در کروز پلاس تامین کننده این نیاز مشتریان هستیم. کروز به عنوان تولید کننده، در تامین مواد اولیه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. تمام زنجیره مواد اولیه در داخل کشور تامین نمی‌شود و ما به واردات محصول نیاز داریم.

امیر قریب در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صنعت قطعه سازی یک صنعت فراگیر است که رشد و بقا آن می‌تواند مجموعه‌ای از دیگر صنایع را حفظ و احیا کند. نباید نگاهی نقطه‌ای به این صنعت داشت بلکه باید آن را در مجموعه‌ای بزرگتر از صنایع و تامین کننده‌ها دانست. در همین رابطه می‌توان گفت کروز پلاس از مجموعه‌های کروز است که ماموریت تامین قطعات خدمات پس از فروش را بر عهده دارد.

ساخت مولتی مدیا و رادار نقطه کور توسط کروز

رئیس واحد تحقیق و نوآوری شرکت کروز در این نشست خبری از پیشرفت های این شرکت در تولید ایربگ، رادار نقطه کور و سیستم مولتی مدیا صحبت کرد. حسین زاده در این رابطه افزود: کروز موفق به ساخت مالتی مدیا سازگار با تلفن همراه سیستم اندروید و IOS شده است. همینطور رادارهای تشخیص نقطه کور خودروها نیز به مرحله قابل قبولی رسیده و به زودی وارد بازار خواهد شد.

ساخت صندلی با کیفیت جهانی توسط مادآریا

نور افشار، مدیر فروش شرکت مادآریا از زیر مجموعه های کروز نیز مدعی تولید صندلی هایی با کیفیت در سطح جهانی شد. وی با بیان اینکه صندلی قطعه حساسی بوده و ارتباط مستقیم با رضایتمندی مصرف کننده از خودرو دارد گفت: همین دلیل خودروسازان با حساسیت زیادی با سازندگان صندلی وارد مذاکره می‌شوند و حتی برخی خودروسازان صندلی را وارد می‌کنند.

نور افشار در ادامه گفت: اما شرکت ماد آریا جسارت ورود به این عرصه را داشت و اکنون تولید کننده صندلی خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی و… است. وی در همین رابطه افزود: شرکت کروز پروژه‌های خود را در سطح استانداردهای جهانی انجام می‌دهد. برخلاف گذشته، امروزه صندلی‌های خودرو پیچیده شده‌اند و دارای موتور، ایربگ و گرمکن هستند که ساخت آن را پیچیده می‌کند. به همین دلیل ساخت این قطعه به دانش و مهارت بالایی نیازمند است. وی در خصوص ارزش داخلی سازی صندلی در قیمت خودرو گفت: سهم صندلی از قیمت خودرو ۴تا ۵ درصد است.

تامین امنیت شغلی 21 هزار نفر توسط واحد خودکفایی کروز

در انتهای نشست خبری نوبت به مهدی کاکه، رئیس واحد خودکفایی کروز که در سال 1391 با هدف داخلی سازی قطعات خودرو ایجاد شد رسید.

کاکه در خصوص تعامل کروز با قطعه سازان کوچک گفت: هدف واحد خودکفایی شناسایی ظرفیت‌های تامین کننده‌ها است و این مجموعه با جداقل ۳۰۵ واحد تولیدی ارتباط دارد که حدود ۲۱ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند. واحد خودکفایی در واقع چرخ تولید این واحدهای کوچک را به گردش درآورده و مانع از افول این واحدهای تولیدی شده است.

منبع: Car.ir