معضل گرانی لوازم یدکی خودرو

22 مهر 140211:00
5 دقیقه


معضل گرانی لوازم یدکی خودرو

در حال حاضر یکی از بزرگ ترین چالش های مالکان خودرو، گرانی لوازم یدکی است. امروزه از بسیاری از رانندگان می شنویم که می گوید مبلغی که امروز برای خرید قطعات و تعمیر خودروی خود پرداخت کرده اند برابر با مبلغی است که در سال های گذشته با آن همان خودرو را خریداری کرده اند!

نمونه‌هایی از گران شدن قطعات خودرو

برای مثال اگر در پاییز 1402 مالک یک خودوری ال 90 تصمیم بگیرد تا کیت کامل تسمه‌تایم خودروی خود را که شامل تسمه‌تایم و پولی‌ها است را تعویض کند باید حدود شش میلیون تومان هزینه کند.

در سایت‎‌های فروش قطعات خودرو، قیمت کیت تسمه‌تایم ال90 در حدود چهار میلیون و300 هزار تومان است که با نرخ مصوب اتحادیه تعمیرکاران که مبلغ یک میلیون و900 هزار تومان را به عنوان دست‌مزد برای این کار در نظر گرفته است، مالک خودرو باید مبلغ شش میلیون و 200 هزار تومان را پرداخت کند.

این درحالی است که ال 90 در بدو ورود خود به بازار ایران در سال 1386 با توجه به مدل انتخابی و آپشن‌های انتخابی قیمتی بین 10 میلیون تا 14 میلیون تومان داشت.

مشکل گرانی قطعات خودرو جایی بغرنج‌تر می‌شود که قطعاتی مثل تسمه‌تایم کاملاً مصرفی هستند ودر فواصل مشخصی باید تعویض شوند؛ در غیر این صورت ‌آسیب‌هایی کاملاً جدی را متوجه موتور خودرو خواهند کرد.

نرخ و قیمتی که در بالا مطرح شد، صرفاً مربوط به یک قطعه کاملاً ابتدایی و مصرفی بود و اگر مالک خودرویی بخواهد به سراغ تعویض قطعاتی مثل سرسیلندر، بلوک موتور، صفحه کلاچ یا لاستیک‌های خودرو برود باید به مراتب هزینه‌ی بسیار بیشتری را برای خرید قطعات خودرو و دست‌مزد پرداخت کند.

قیمت تایر نجومی شد

تایر یا لاستیک یکی از حیاتی‌‌ترین قطعات هر خودرو محسوب می‌شود که تاثیر مستقیم بر ایمنی و کیفیت رانندگی دارد. با وجود اینکه عمده مواد اولیه لاستیک توسط پتروشیمی‌های داخل کشور تامین می‌شود، اما کنترل قیمت لاستیک برای دولت به امری دشوار تبدیل شده است.

اعطای لاستیک دولتی منجر به ایجاد رانت و مافیا در این بازار شده است وای ن نابرابری در عرضه و تقاضا در بازه‌های زمانی گوناکون منجر به ایجاد صف‌های چند‌دهخ متری در جلوی نمایندگی‌های شرکت‌های دولتی مثل بارز می‌شود.

لاستیک بارز به عنوان نماد لاستیک ایرانی در بازار شناخته می‎‌شود، چراکه بیشترین میزان تولید و عرضه طی سال‌های اخیر مربوط به برند بارز بوده است.

امروز قیمت هر جفت لاستیک بارز سایز 185/14 رادیال که برای اکثر خودورهای داخلی مثل کوییک، ساینا، پژو 206 و پژو 207 استفاده می‌شود،  سه میلیون و 522 هزار تومان است، به بیان دیگر اگر مالک یک خودروی کارکرده بخواهد چهار حلقه لاستیک نو که دارای کیفیت متوسط است را خریداری کند باید در حدود هفت میلیون و 50 هزار تومان هزینه کند.

قطعات خودروهای مونتاژی و وارداتی در چه وضعیتی قرار دارند؟

بازار قطعات خودروهای مونتاژی و وارداتی معمولا افزایش قیمت‌های شدیدی را تجربه می‌کند، بعد از ممنوعیت واردات خودرو و از سرگیری تحریم‌ها قیمت قطعات این خودروها به شکل سرسام‌آوری افزایش یافت؛ این افزایش قیمت به حدی بود که از مالکان این خودروها از پس هزینه‌های تعمیر ونگهداری آنها برنیامدند و به محض رخ دادن اولین خرابی خودروهای خود را به هر شکلی که بود به فروش رساندند.

برای مثال فردی که یک خودروی جنسیس کوپه 2013 صفر کیلومتر را در سال 92 با قیمت 198 میلیون تومان خریداری کرده است، اگر امروز بر اثر ایراد شایع موتور این خودرو که به اصطلاح به آن یاتاقان زدن می‌گویند، باید برای تعمیر یا تعویض آن موتور باید حدود 180 تا 200 میلیون تومان هزینه کند.

آیا با وجود تحریم‌ها قطعات خودروهای مونتاژی و وارداتی در ایران هستند؟

بعد از اتمام فعالیت نمایندگی‌های خودروسازان کره‌ای و ژاپنی مثل آسان‌موتور و ایرتویا در ایران و باقی ماندن تعمیرکاران و برخی واردکنندگان قطعه، تعمیرگاه‌هایی کاملا خصوصی تاسیس شدند که با استفاده از نیروهای مجرب و آموزش دیده‌ی نمایندگی‌های معتبر فعالیت خود را پیش می‌برند و برای تامین قطعات از واسطه‌های دبی و ترکیه استفاده می‌کنند.

نحوه کار در این تعمیرگاه‌ها بدین صورت است که خودروی مشتری به محض ورود بررسی می‌شود پس از اعلام مشکل به انتخاب مشتری قطعه مربوطه از مبدا دبی یا ترکیه با هزینه انتقالی که مشتری پرداخت می‌کند، ظرف یک تا سه روزکاری وارد کشور می‌شود.