1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروهای آتی بازار
  4. خودروهای برقی چه زمانی به ایران می‌رسند؟

خودروهای برقی چه زمانی به ایران می‌رسند؟

30 مهر 1402
  • 0

رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که نخستین محموله خودروهای برقی در آبان ماه به ایران می رسند. وی همچنین تاکید کرد که مجموع کل واردات خودرو تا پایان سال جاری به 60 هزار دستگاه خواهد رسید و واردات خودرو تنها محدود به 30 هزار دستگاه خودروی رزرو شده توسط متقاضیان نخواهد بود.

وی با بیان اینکه از آبان‌ماه [امسال] اولین محموله خودروهای برقی وارد کشور می‌شود، افزود: تا پایان سال در مجموع ۶٠هزار خودرو وارد کشور خواهد شد. اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت در شرایطی است که روند واردات خودرو به کشور کماکان کند پیش می‌رود و برنامه مدنظر وزارت صمت در این ماجرا اجرایی نشد.

وزارت صمت وعده واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو تا پایان بهار امسال را داده بود، اما این وعده به دلایل مختلف، از جمله کمبود منابع ارزی و نبود هماهنگی لازم بین دستگاه‌ها، عملی نشد. حالا طبق اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، قرار است تا پایان امسال ۶۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شوند که بخشی از آنها برقی هستند. در صورت تحقق این وعده، هرچند همچنان فاصله زیادی تا ۲۰۰هزار دستگاه وعده‌داده‌شده قبلی وجود دارد، اما عرضه این تعداد خودرو به بازار می‌تواند در کنترل قیمت اثرگذار بوده و حتی منجر به افت قیمت بشود. با‌این‌حال با توجه به مشکلاتی از قبیل کمبود ارز، واردات ۶۰هزار دستگاهی تا پایان سال و در شرایطی که تا به امروز حتی ۱۰هزار دستگاه خودرو هم وارد نشده، با تردیدی جدی مواجه است.

نکته دیگر در مورد اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، استارت ورود خودروهای برقی به کشور است. بر این اساس، قرار است از ماه آینده  - آبان - خودروهای برقی نیز وارد کشور شوند که البته جزئیات خاصی - از جمله اینکه چه قیمتی دارند و متعلق به کدام برند هستند - در مورد آنها وجود ندارد. اما رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از اظهارات خود، به روند عرضه خودروهای وارداتی پرداخته و گفته در هفته جاری، عرضه جدیدی انجام خواهد شد. ضیغمی با بیان اینکه تمرکز ما در این مرحله روی عرضه خودروهای موجود در ایران است، گفت: هفته گذشته دو هزار خودرو عرضه شد و تا پایان هفته جاری نیز بیش از دو هزار خودروی دیگر عرضه می‌شود.

وی افزود: البته چون خودروها رزرو شده‌اند، افراد در رزرو می‌مانند و در ماه آینده خودروهایی را که ثبت سفارش شده‌ و روی آب مانده‌اند تحویل می‌دهیم. رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: عرضه‌هایی که در هفته گذشته انجام شده به دست شرکت‌‌ها می‌رسد و برای متقاضیان پیامکی مبنی بر پرداخت نصف مبلغ علی‌الحساب ارسال خواهد شد. به گفته ضیغمی، این هفته درباره قیمت قطعی و نهایی خودروهای وارداتی، جلسه‌ای با شورای رقابت برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه در نهایت تا یک ماه آینده باید کل مبلغ پرداخت شود، از تحویل یک‌ماهه خودروها به متقاضیان خبر داد. رئیس سازمان توسعه تجارت ابراز امیدواری کرد که تا دی‌ماه [امسال] عرضه برای ٣٠ هزار نفری که ثبت نام کرده‌اند، انجام شود.



نظرات