1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نگاهی به بهمن ریسپکت + عکس

نگاهی به بهمن ریسپکت + عکس

28 آبان 1402
  • 0

ریسپکت پرایم، سدان شهری شرکت بهمن موتور است که از سال 1401 توسط این شرکت به بازار ایران عرضه می شود. این خودرو که در اصل کوین ژواندو (Cowin Xuandu) نام دارد، برای نخستین بار در سال 1401 در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. در زمستان همان سال، عرضه این خودرو به بازار آغاز شد.

ریسپکت پرایم توسط یکی از شرکت های زیر مجموعه چری، براساس پلتفرم چری آریزو 7 ساخته شده و از نظر ابعاد مابین آریزو 5 (و آریزو 6) و کی ام سی J7 قرار می گیرد. در بازار محدود ایران، ریسپکت یکی از معدود سدان های قابل تهیه برای علاقمندان به این سبک خودروها است.

26.webp

طراحی ظاهری و کابین ریسپکت پرایم

ریسپکت بهمن موتور طراحی نسبتا ساده ای دارد و طراحان این خودرو علاقه ای به استفاده از حجم پردازی های اغراق آمیز و شلوغ نشان نداده اند. یک جلوپنجره کهکشانی در نمای جلو و دی‌لایت های با طرح تیک، نکات بارز چهره رسپکت هستند. نمای کناری نیز کاملا ساده است و حتی رینگ های 17 اینچی نیز کمکی به بهبود اوضاع نکرده اند.

03.webp

در نمای عقب، چراغ های بسیار باریک و کشیده با لوگوی جددید بهمن موتور در میان آن ها جلب توجه می کنند. دو سراگزوز نیز در قسمت پایین قرار گرفته اند که در کمال تعجب یکی از آن ها واقعی و دیگری فیک است!

05.webp

با ورود به کابین، اوضاع بسیار بهتر می شود؛ طراحی داخلی این خودرو کاملا اسپرت بوده و می توان نمره خوبی در این زمینه به ریسپکت اعطا کرد. یک فرمان D-Cut خوش‌دست با نوشته RRESPCT در وسط، کلاستر ترکیبی دیجیتال-آنالوگ، یک صفحه نمایش بیرون زده از وسط داشبورد، نورپردازی مینیمال داشبورد، پنهل تهویه مطبووع نیمه دیجیتالی و از همه مهم تر، صندلی های بزرگ و اسپرت خودرو همگی مواردی هستند که باعث جلب رضایت بیننده می شوند.

12.webp

مشخصات فنی ریسپکت پرایم

ریسپکت پرایم از موتور و گیربکس مشابه با خودروهایی نظیر آریزو 5 توربو و آریزو 6 پرو استفاده می کند. این پیشرانه 1.5 لیتری در اینجا می تواند 154 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس CVT با 9 دنده مجازی به چرخ های جلو انتقال دهد. در واقع، به دلیل مپ متفاوت ECU، ریسپکت قدرت و گشتاور بیشتری از آریزو 5 توربو دارد. اما بد نیست بدانید که به علت مپ متفاوت TCU، گیربکس ریسپکت رفتار اقتصادی تری از گیربکس آریزو ها نشان می دهد!

محور جلوی این خودرو محل قرارگیری سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده است. به دلیل استفاده از پلتفرم آریزو 7، در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده که سواری نرم تر و هندلینگ بسیار بهتری را برای ریسپکت پرایم فراهم کرده اند.

1500 copy 2.webp

ایمنی و امکانات رفاهی ریسپکت پرایم

ریسپکت 6 ایربگ دارد و به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC نیز مجهز است. امکانات رفاهی این خودرو نیز شامل مواردی نظیر آینه تاشو برقی، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، کی‌لس استارتر، کروز کنترل، مولتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی و دوربین 360 درجه، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سنسور نور، ترمز پارک برقی و اتوهلد هستند که برای خودرویی نظیر ریسپکت کافی به نظر می رسند.

19.webp

ریسپکت در بازار

ریسپکت خودرویی با قوای حرکتی مناسب، سواری نرم و هندلینگ خوب است. این خودرو فضای ردیف عقب و صندوق مناسبی داشته و برای استفاده های خانوادگی نیز گزینه خوبی محسوب می شود. با این حال، حساسیت موتور توربو به بنزین یکی از مشکلات قابل ذکر ریسپکت است. همچنین، این خودرو هیچ گاه نمی تواند پرستیژ خودروهای کارکرده هم قیمت خود نظیر کیا سراتو و مزدا 3 نیو را داشته باشد... این نکته نیز برای افرادی که به این دست مسائل اهمیت می دهند می تواند بسیار مهم باشد!

w03.webp

منبع Car.ir


نظرات