ایران خودرو و اجبار غیرقانونی مشتریان به تغییر حواله

12 آذر 140211:58
2 دقیقه


ایران خودرو و اجبار غیرقانونی مشتریان به تغییر حواله

براساس قانون، خودروساز باید به قرارداد خود با مشتری متعهد بوده و بهانه ای برای عدم تحویل محصول نداشته باشد. با این حال گروه صنعتی ایران خودرو با قلدری مشتریان را مجبور به تغییر خودرو و پرداخت مبالغ گزاف می کند.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، پیش‌تر اعلام کرده بود، خودروسازان مطلقا طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل کنند. با این وجود، شرکت‌های خودروسازی و به‌ویژه ایران‌خودرو بی‌توجه به این موضوع مشتری را مجبور می‌کنند با پرداخت هزینه‌ای بالاتر خودروهای ارتقایافته را خریداری کنند و در غیر این صورت پول آنها را بر‌می‌گردانند.

بهانه استانداردهای ۸۵‌گانه باعث شده خودروسازان مشتریان را در شرایطی قرار دهند که یا باید خودروی جدید را بخرند یا عملا خودرویی به آنها تعلق نخواهد گرفت.  البته وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود: خودروسازان به من گفته‌اند که «به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»،‌ حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد. با این حال عملا خبری از توصیه نیست و مشتری که ماه‌ها در انتظار خودروی ثبت‌نامی خود در سامانه یکپارچه است به‌یکباره با فراخوانی  از شرکت روبه‌رو می‌شود که «محصول ثبت‌نامی شما تغییر کرده و می‌توانید این خودروی جدید را خریداری کنید».این در حالی است که در زمان تنظیم قرارداد، مشتری با توجه به سبد درآمدی اقدام به خرید خودرو می‌کند و خودروساز نباید با شگرد تغییرات چند آپشن، مشتری را ملزم به خرید خودروی جدید کند.

منبع: تسنیم