1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. کسب و کار
  4. ماشین نشتی نداره ولی آب کم میکنه

ماشین نشتی نداره ولی آب کم میکنه

25 دی 1402
  • 0

سرسیلندر جزء بسیار مهم و ضروری هر موتور خودرو است. به دلیل پیچیدگی اجزای یک سرسیلندر، قیمت تعمیر یا تعویض سرسیلندر ترک خورده یا شکسته بسته به موتور و خودرو مورد نظر شما و مکانی که برای تعمیر آن انتخاب می کنید، می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد.در ادامه به بررسی ایرادات سر سیلندر و مشکلاتی که می تواند برای خودروی شما به همراه داشته باشد به طور کامل میپردازیم.

وظیفه سرسیلندر چیست

موتور احتراق داخلی یک وسیله نقلیه شامل سیلندرهای زیادی است که بالای آنها به عنوان سرسیلندر شناخته می شود. اجزای یک سرسیلندر حاوی انواع سوپاپ ها، فنرها، بالابرها و همچنین محفظه احتراق اصلی هستند. سرسیلندر اجازه ورود هوا و سوخت را می دهد و گازها را خارج می کند و جریان درون سیلندرها را کنترل می کند.سر سیلندر اجازه می دهد تا محفظه احتراق بسته شود و در کنار واشر سر کار می کند تا سیلندرهای خودرو را آب بندی کند. علاوه بر این، سرسیلندر موتور دیزل یک جزء کلیدی در خنک نگه داشتن اجزای موتور با انتقال مایع خنک کننده به داخل بلوک موتور است.

شایع ترین علائم مشکلات سر سیلندر

گرم شدن بیش از حد

 یکی از رایج ترین علائم مشکل در سرسیلندر موتور دیزل گرم شدن بیش از حد است . از آنجایی که سیلندر در اثر گرما تحت فشار قرار می گیرد، باعث می شود اجزای داخل موتور احتراق داخلی بیش از حد گرم شوند، زیرا نمی توانند مایع خنک کننده را از خود عبور دهند و در نتیجه شکل آنها به هم می خورد. برای جلوگیری از آسیب به سرسیلندر، مطمئن شوید که رادیاتور شما پر و در شرایط خوبی است تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. 

عملکرد ضعیف موتور

 یک شاخص بسیار واضح از مشکل سرسیلندر زمانی است که عملکرد ضعیف موتور وجود دارد. این مشکل می تواند به دلیل شکستن یا ترک خوردن سرسیلندر موتور دیزل باشد که باعث می شود موتور نتواند به طور موثر سوخت بسوزاند. این عملکرد ضعیف فوراً قابل توجه خواهد بود زیرا موتور یکسان کار نمی‌کند و ممکن است مجبور شوید مکرراً ماشین را مجدداً راه‌اندازی کنید. 

نشت روغن از زیر موتور 

 اگر متوجه شدید که روغن از خودرو نشت می کند ، ممکن است در نتیجه ترک خوردن سر سیلندر باشد. حتی اگر خودتان نشتی نمی بینید و چراغ روغن روی داشبورد ظاهر می شود، موتور را بررسی کنید تا ببینید آیا نشانه ای از روغن در اطراف سرسیلندر وجود دارد یا خیر.
روغن موجود در درب سوپاپ یا سرسیلندر به خنک کاری و روانکاری کمک می کند. در صورت کم شدن بیش از حد ، ممکن است سر سیلندر، موتور و اجزای مربوطه بیش از حد گرم شوند.نشتی روغن از موتور وجود ترک یا حفره های آشکار را نشان می دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، ترک سر سیلندر معمولاً نتیجه گرمای بیش از حد یا نوسانات دما است. حفره ها در حین ساخت وقتی ایجاد می شوند که فضاهای هوا در داخل فلز مذاب ایجاد می شود. نشتی سر سیلندربه صورت جزئی را می توان رفع نمود، اما تنها در صورتی که ترک ها حداقل باشند. اگر شدید باشد، کل مجموعه سرسیلندر نیاز به تعویض دارد.  

کاهش سطح مایع خنک کننده

 افت سطح مایع خنک کننده موتور ممکن است باعث نشتی شود که به راحتی قابل شناسایی و روی سرسیلندر دیده می شود. نشتی می تواند به دلیل ترک در سر سیلندر موتور دیزل ایجاد شود و این می تواند باعث مشکلات طولانی مدت شود زیرا موتور به دلیل کمبود مایع خنک کننده شروع به گرم شدن می کند.

خروج دود از اگزوز 

 دود خروجی از اگزوز واضح ترین نشانگر این است که می توانید سر سیلندر ترک خورده داشته باشید. ترک و آسیب به احتمال زیاد در این مورد بسیار شدیدتر است. اگر این اتفاق افتاده است، باید سعی کنید این مشکل را در اسرع وقت توسط یک متخصص برطرف کنید تا مطمئن شوید که آسیب بیشتری به موتور وارد نمی شود. خروج دود سفید از اگزوز معمولا جزئ نشانه های بارز این ایراد در موتور خودروی شما می باشد. خروج دود از اگزوز به نشانه های دیگر هم می باشد مانند نقص در سیستم خود اگزوز که این تشخیص به عهده ی مکانیک شما می باشد.

2.jpg

خروج دود از موتور خودرو

خروج دود از کاپوت از دیگر نشانه های آسیب دیدن سر سیلندر می باشد. این یکی از علائم ترک خوردگی سرسیلندر است که نشان دهنده منافذی است که اجازه خروج گازهای خروجی را می دهد. این مشکل همچنین معمولاً به دلیل نشت مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق و سوختن یا فریب دادن روغن به قسمت های داغ موتور است. دود زیاد ترک های گسترده ای را در سر سیلندر نشان می دهد که قابل رفع نیست.

3.jpg

آیا نقص در درب سوپاپ هم برای خودرو مضر است

در خودروهای پژو که از دسته برندهایی هستند که بیش ترین واشر را می زنند و بازه ی دمایی بالا را به هیچ وجه نمی توانند تحمل کنند. درب سوپاپ از دسته قطعات موتوری می باشد که با کمک به بهتر شدن عملکرد موتور موجب بالارفتن عملکرد موتور می شود . شرکت ایده پارت با تولید قطعه ای استراتژیک مشکل دما و از دست دادن فشار روغن را در خودروهایی با موتور xu7 را به طور کامل رفع نموده است. در ادامه باهم برخی از ویژگی های این قطعه را می بینیم.

ویژگی های درب سوپاپ فلزی XU7

  • تغییر شکل محفظه بخارات روغن به منظور بهینه شدن جریانات سیال
  • آب بندی مناسب و بهینه لوله های ورودی و خروجی
  • تغییر درب روغن ریز جهت آب بندی و توزیع بهتر نیرو
  • تغییر وضعیت کلمپ درپوش فیلتر یکنواختی نیرو
  • طراحی زیبا مطابق درپوش های موتور های روز دنیا
  • استفاده از محفظه فلزی جهت جلوگیری از تغییر شکل درب سوپاپ در مدت کارکرد

همچنین تست های بسیار مهمی بر روی این قطعه انجام شده است و این قطعه از شرکت ایده پارت دارای تاییدیه پژو سیتروئن فرانسه نیز می باشد.

 

تست هایی که بر روی این قطعه انجام شده است

  1. تست شوک حرارتی
  2. تست كنترل سطح فيلتراسيون و پرت شارژ
  3. تست سيكل های آب و هوایی
  4. تست دوام
  5. تست مقاومت به روغن تحت فشار
  6. تست هاي ضربه و مكانيكی
  7. تست خوردگی قطعات فلزی

نتیجه گیری

سرسیلندر خودرو شاید مهم ترین قطعه در خودرو شما باشد. توجه به سرویس های دوره ای سبب می شود تا خودروی شما متحمل هزینه های اضافی نشود و بدین صورت تا کیلومتر های بالا نیز بدون نیاز به هزینه های اضافی از خودروی خود استفاده نموده و بهرهمند شوید. قطعهی درب سوپاپ که به عنوان قالپاق سوپاپ نیز شناخته می شود ، بسیار مهم بوده و در بسیاری از موارد به آن توجه لازم نمی شود. این قطعه در خودروهای امروزی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.



نظرات