روز گذشته تست درایو محصول جدید فونیکس، آریزو 8 در پیست اتومبیلرانی آیلند برگزار شد.
اخبار ورود فونیکس آریزو 8 به بازار ایران از مدت ها پیش به گوش می رسید، اما بالاخره شرکت مدیران خودرو در اواخر دی ماه 1401 نمونه اولیه این خودرو را برای تست درایو به پیست آیلند آورد. این سدان D سگمنت نیمه لوکس از اوایل سال آینده وارد بزار خواهد شد.
قابل ذکر است که با اعلام مسئولان مدیران خودرو، آریزو 8 به صورت SKD در ایران مونتاژ خواهد شد و بنابراین انتظار می رود که این خودرو کیفیت مونتاژ بیشتری نسبت به سایر محصولات این شرکت داشته باشد.
فونیکس آریزو 8 از یک موتور 2 لیتری توربو GDi بهره می برد که توانایی تولید 254 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر این خودرو نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند.
آریزو 8 شتاب 0 تا 100 اعلامی 7.5 ای دارد. با این حال، تیم Car.ir موفق شد تا عدد 6.99 ثانیه را برای این سدان تازه وارد با دستگاه درگی ثبت کند.
گیربکس خودرو نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. اما تیپ ترونیک همچنان به طور کامل گوش به فرمان راننده نیست و مقداری کندی در تعویض دنده ها به صورت دستی مشاهده می شود.
همچنین این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب بهره می برد. این تعلیق سواری بسیار نرمی را برای سرنشینان فراهم می کند و عملکرد محور عقب خودرو نیز در پیچ ها کاملا مناسب است. با این حال، به علت داشتن گشتاور بسیار زیاد و دیفرانسیل جلو بودن خودرو، کم فرمانی در پیچ های تند اجتناب ناپذیر است.
فونیکس تلاش کرده تا سدان جدید خود را بدون نقص به بازار معرفی کند؛ با ورود به کابین آریزو 8 خود را در فضایی کاملا با کیفیت و جذاب پیدا می کنیم که Fit & Finish بسیار خوبی دارد؛ به این معنا که قطعات همگی کیفیت بالایی داشته و مونتاژ آن ها نیز با دقت انجام شده تا نتیجه کار، حس خوبی را به سرنشین منتقل کند. پلاستیک های نرم و چرم دوزی های موجود در کابین به همراه توجه به جزئیات در طراحی و مونتاژ خوب همگی از ویژگی های مثبت آریزو 8 قلمداد می شوند.
امکانات رفاهی این خودرو نیز تقریبا بی نقص بوده و به سختی می توان از آن گرفت، به طور خلاصه می توان شاخص ترین امکانات آریزو 8 را به شرح زیر نام برد:
10 ایربگ (سرنشینان جلو، زانویی سرنشینان جلو، جانبی جلو و عقب، پرده ای)، مجموعه دستیارهای کمک رانندگی ADAS، گرمکن صندلی برای هر چهار سرنشین، سردکن صندلی های جلو، مموری صندلی و آینه، کی لس استارتر، سیستم صوتی با 12 بلندگو، کول باکس و هات باکس، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کروز کنترل آداپتیو و...
همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، فونیکس آریزو 8 در اوایل سال 1403 وارد بازار ایران می شود. مسئولان مدیران خودرو قیمت این محصول را کمی بیشتر از 2 میلیارد تومان تخمین زده اند. همچنین شایان ذکر است که این محصول 7 سال و یا 200 هزار کیلومتر نیز گارانتی خواهد داشت.
همچنین علاوه بر رنگ های معمول، یک رنگ سبز خاص نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.
برای مشاهده ویدیو تست بررسی فونیکس آریزو 8 نیز می توانید به این صفحه مراجعه کنید.