یکی از پرتکرارترین وعده های وزارت صمت پس از روی کار آمدن عباس علی آبادی، واردات خودروهای برقی بود. در واقع می توان "خودروی برقی" را پرتکرار ترین کلیدواژه وزیر صمت از زمان در دست گرفتن سکان وزارتخانه دانست.
همچنین وزیر صمت بارها اعلام کرده که اولویت با واردات تاکسی های برقی است. به گفته وی، تا پایان سال 1402، صد هزار دستگاه تاکسی برقی به کشور وارد خواهد شد.
دبیر شورای عالی ترافیک نیز با خوش خیالی، رنگ فیروزه ای را برای این تاکسی ها انتخاب کرده است. اما آیا واقعا این وعده ها و خیالات دولتی ها عملی خواهد شد؟
این در حالی است که طبق آمار گمرک ایران کل واردات خودرو به کشور تا پایان دی، پنجهزار دستگاه بوده است. این در شرایطی است که سوم شهریورماه سال گذشته آییننامه واردات خودرو ابلاغ شد، اما تا انتهای سال هیچ خودروی وارداتی به بازار نیامد. از روز ابلاغ آییننامه واردات خودرو ۵۱۶ روز میگذرد؛ بنابراین اگر فرض کنیم کل واردات خودرو به کشور پنجهزار دستگاه باشد، به طور متوسط تا به امروز روزانه ۹.۵ دستگاه خودرو وارد کشور شده است.
وزارت صمت وعده داده تا پایان سال ۱۰۰هزار دستگاه تاکسی برقی وارد میشود. با توجه به اینکه با احتساب امروز ۵۲ روز تا پایان سال باقی مانده است، اگر وزارت صمت بخواهد وعده خود را عملیاتی کند، باید در هر روز هزار و ۹۲۳دستگاه تاکسی برقی وارد کند. این رقم را با روندی که تاکنون در واردات خودرو داشتهایم، مقایسه کنید. در حالی باید روزانه هزارو۹۲۳ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شود که تاکنون سرعت ورود خودرو به کشور تنها روزی ۹.۵ دستگاه بوده است.
اما اگر فرض دیگری را در نظر بگیریم و تصور کنیم که کل خودروهای وارداتی به کشور، برقی بودهاند (که البته فرض محالی است و میدانیم که بیشتر خودروهای وارداتی بنزینی هستند) باز هم باید تا انتهای سال ۹۵هزار دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شود. با احتساب ۵۲ روز باقیمانده از سال، واردات روزانه این خودروها باید هزار و۸۲۷ دستگاه باشد که باز هم فاصله فاحشی با آهنگ واردات خودرو که تاکنون پیش گرفته شده، دارد. البته باید توجه داشت که واردات خودروهای برقی باید از آبانماه کلید میخورد.
مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، ۲۹ مهرماه در این مورد اعلام کرده بود: «واردات خودروهای برقی از آبانماه آغاز میشود و بعد از اینکه عرضه خودروهای برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید، میتوان برای عرضه خودروهای برقی عمومی نیز اقدام کرد.» با توجه به اینکه این وعده عملیاتی نشده، میتوان گفت سیاستگذار زمان سهماههای را برای واردات این خودروها از دست داده است. آن هم در شرایطی که بانک مرکزی میگوید ارز مورد نیاز برای واردات تاکسیهای برقی را تخصیص داده است. آنطور که رئیس کل بانک مرکزی ۲۹ آبان اعلام کرد: «تامین یک میلیارد دلار برای واردات خودروی برقی مورد پذیرش قرار گرفته و با یکمیلیارد و ۴۰میلیون یورویی که برای اتوبوس، ون و موتورسیکلتهای برقی تخصیص داده خواهد شد، در مجموع ۲میلیارد یورو برای خودروهای برقی ارز کنار گذاشته شده است.»
همچنین در سفری که محمد مخبر ۱۴ آبانماه امسال به چین داشت، توافقی مبنی بر واردات ۱۰۰هزار دستگاه خودروی برقی از این کشور انجام شد. بنابراین مشخص نیست تاخیر صورتگرفته دقیقا به چه علت است. به هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت صمت در این عملیات سخت موفق خواهد شد؟