با توجه به اینکه خودروسازان و تامینکنندگان روی تقاضای آینده خودروهای الکتریکی ریسک میکنند، روند کند تقاضای جهانی باعث دردسرهایی از جمله ورشکستگی، لغو عرضههای اولیه عمومی و کاهش تولید شده است.
سرمایهگذاری در ظرفیت و توسعه فناوری از تقاضای واقعی خودروهای برقی پیشی گرفته است و فشار بر شرکتها را برای کاهش هزینهها افزایش داده است. مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز اظهار کرد که سرعت رشد خودروهای الکتریکی کند شده است که تا حدی عدماطمینان را ایجاد کرده است و ما با توجه به تقاضا تولید میکنیم.
جنرالموتورز قبلا اهداف تولید خودروهای برقی را به دلیل افت تقاضا کاهش داد اما بارا به تحلیلگران گفت که جنرالموتورز از پیشبینیهای مربوط به آینده خودروهای برقی حمایت کرده است که تاکید دارند فروش خودروهای برقی در ایالاتمتحده از حدود ۷درصد در سال ۲۰۲۳، حداقل ۱۰درصد در سالجاری افزایش یابد. فورد همچنین تولید خودروهای برقی را به دلیل نرخ رشد کندتر از انتظار، کاهش داد. مالک سهام جنرال موتورز میگوید شکی نیست که محدودیتها، شارژ و عدمانعطافپذیری باتری در دماهای پایین، باعث نگرانی مصرفکننده میشود.
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، بر مشکلات کوتاهمدت صنعت خودروهای برقی تاکید کرد و هفته گذشته نسبت به کاهش شدید رشد فروش در سالجاری هشدار داد. شرکت قطعات خودروی چینی کانتمپ، رشد سود سال ۲۰۲۳ را بهشدت کمتر از سال قبل پیشبینی کرد زیرا با کاهش تقاضا و رقابت سخت مقابله میکند. این شرکت، بزرگترین سازنده باتریهای برقی در جهان با چالشهایی از سوی رقبای کوچکتر و کاهش تقاضا در چین، بزرگترین بازار خودروهای برقی مواجه است.
بیوایدی، دومین شرکت سازنده باتری خودروهای الکتریکی در چین، پیشبینی کرد سود خالص آن در سال ۲۰۲۳ با سرعت بسیار کمتری نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یابد، در حالی که هفته گذشته الجی انرژی سولوشن، سازنده باتری کرهای، کاهش رشد در بازار جهانی خودروهای برقی در سالجاری را پیشبینی کرد. شتاب جهانی خودروهای برقی متوقف شده است. آدام جوناس، تحلیلگر مورگان استنلی در یادداشت تحقیقاتی اخیر خود گفت که عرضه در بازار نسبت به تقاضا بیش از حد است. Albemarle، بزرگترین تولیدکننده لیتیوم باتریهای الکتریکی در جهان در این ماه اعلام کرد که در واکنش به کاهش قیمتها، مشاغل و هزینههای سرمایهای خود را کاهش میدهد. در همین حال، طبق گزارش انجمن صنعت خودرو آلمان، فروش خودروهای برقی آلمانی، از جمله مدلهای پلاگین هیبریدی، در سال گذشته ۱۶درصد کاهش یافت و پیشبینی میشود ۹درصد دیگر در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد که شامل کاهش ۱۴ درصدی برای خودروهای برقی باتریدار میشود.
انجمن صنعت خودروی آلمان اعلام کرد پیشبینی میشود که تولید خودروهای الکتریکی آلمان در سالجاری با ۱۹درصد افزایش به ۱.۴۵میلیون دستگاه برسد و بیشتر تولید برای صادرات باشد. تقاضای خودروهای برقی در اروپا ضعیف شده است و خودروسازان منطقه با رقبای چینی رقابت میکنند و به نظر میرسد بیشترین مشکل برای استارتآپهای برقی است. طبق گزارش رویترز، شرکت پولستار (شرکت و برند برای خودروهای عملکردی شرکت ولوو کارز) هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد حدود ۱۵درصد از نیروی کار خود یا ۴۵۰ نفر را به دلیل بازار چالشبرانگیز کاهش دهد. پل جاکوبسون، مدیر مالی جنرال موتورز، گفت ما میدانیم که بازار خودروهای برقی به صورت خطی رشد نخواهد کرد و آماده هستیم بین خودروهای برقی و احتراق داخلی انعطافپذیر باشیم.