دلیل تقه زدن گیربکس

18 بهمن 140213:15
8 دقیقه


دلیل تقه زدن گیربکس

تقه زدن گیربکس یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد هنگام رانندگی با آن مواجه می‌شوند. مشکل تقه زدن هم در گیربکس‌های اتوماتیک و هم در گیربکس‌های دستی به‌وجود می‌آید. بر اساس مواردی مانند نحوه رانندگی افراد، نوع و اجزای خودرو، دلایل مختلفی در ایجاد این مشکل نقش دارند. برای پی بردن به علت تقه زدن گیربکس‌ اتوماتیک خودروی خود، بهتر است که خودروی خود را به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک انتقال دهید. در این مطلب ابتدا قصد داریم دلایل تقه زدن انواع گیربکس را مورد بررسی قرار دهیم و سپس به معرفی تعمیرگاه گیربکس هادیلو یکی از بهترین تعمیرگاه‌های گیربکس اتوماتیک در تهران و کرج بپردازیم.

آشنایی با دلایل تقه زدن گیربکس‌ اتوماتیک و تقه زدن گیربکس دستی

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، تقه‌زدن گیربکس یک مشکل رایج است که امکان به‌‌وجود آمدن آن در بسیاری از خودروها وجود دارد. تقه‌زدن عملکرد گیربکس را دچار اختلال می‌کند. در حالت عادی گیربکس اتوماتیک باتوجه‌به شرایط رانندگی و نحوه عملکرد راننده، عمل تعویض دنده را به نرمی انجام می‌دهد؛ اما گاهی به دلایل مختلف ممکن است عوض شدن دنده با صدای تقه و ضربه همراه باشد. گیربکس‌های اتوماتیک از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند و مانند هر سیستم هیدرولیکی ممکن است خراب شده و به تعمیر نیاز داشته باشند.

عوامل مختلفی در خرابی گیربکس اتوماتیک و بروز مشکل تقه زدن در آن نقش دارند. گرمای بیش‌ازحد، درست کار نکردن سیستم خنک‌کننده، آلوده شدن و کثیفی روغن گیربکس، خراب شدن فیلتر، خوردگی یا شکستن قطعات و ... مواردی هستند که می‌توانند عملکرد گیربکس اتوماتیک را با اختلال مواجه کنند. در ادامه دلایل مختلفی را که در تقه زدن گیربکس‌های اتوماتیک تاثیر به‌سزایی دارند، مورد بررسی قرار خواهیم داد. این دلایل عبارت‌اند از:

خرابی شیر رادیاتور و ایجاد اختلال در عملکرد آن

یکی از مهم‌ترین علت تقه‌ زدن گیربکس دستی، خراب شدن شیر رادیاتور و ایجاد اختلال در عملکرد آن است. برای جلوگیری از افزایش دما و گرمای شدید در گیربکس به دلیل اصطکاک قطعات، از یک مایع خنک‌کننده که اغلب آب است، استفاده می‌شود. شیر رادیاتور تنظیم جریان آب را در لوله‌کشی ویژه گیربکس اتوماتیک برعهده دارد تا حرارت این قطعه بالا نرود. با خراب شدن شیر رادیاتور و ایجاد گرمای شدید، قطعات داخلی ذوب می‌شوند و عملکرد گیربکس با مشکل مواجه می‌شود و در چنین شرایطی تقه زدن آغاز خواهد شد.

2.jpg

کثیف‌ شدن و آلودگی روغن گیربکس

یکی دیگر از دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک، کثیف‌شدن روغن است. روغن گیربکس که به آن واسکازین هم می‌گویند، به‌عنوان روان‌کننده از خوردگی قطعات آن جلوگیری می‌کند. با کثیف‌شدن روغن، قدرت روان‌کنندگی آن از بین می‌رود و باعث افزایش حرارت می‌شود. با افزایش حرارت در قطعات گیربکس، تقه زدن آن نیز شروع می‌شود.

این مشکل را می‌توان با تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با دستگاه  در بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک برطرف کرد. به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت روغن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و استفاده از روغن نامناسب نیز به اندازه آلودگی و کثیفی روغن در بروز اختلال در عملکرد گیربکس نقش دارد. دارندگان خودروهای اتومات در دوره‌های مشخص باید روغن گیربکس را کنترل و تعویض کنند.

نادرست بودن رانندگی راننده‌ها

نادرست بودن رانندگی راننده‌ها و رفتار نادرست آن‌ها با خودرو، از دلایل رایج تقه زدن گیربکس اتوماتیک است. منظور رانندگی نادرست این است که راننده کارهایی مانند تغییر ناگهانی سرعت، گاز دادن نامنظم و عصبی، بی‌توجهی به فشار پیوسته پا روی پدال گاز و باقی ماندن خودرو در موقعیت D هنگام ترافیک را انجام می‌دهد و همین کارها باعث خرابی و فرسودگی بخش کامپیوتری و بالا رفتن دمای گیربکس و تقه زدن آن می‌شود.

شل شدن اتصالات داخلی گیربکس

هر زمان که تقه زدن گیربکس را در خودروی اتومات خود حس کردید، هر چه سریع‌تر خودرو را به تعمیرگاه گیربکس برسانید تا از خرابی بیشتر آن جلوگیری شود. عدم توجه به این موضوع، به مرور زمان منجر به شل شدن اتصالات داخلی گیربکس اتوماتیک خواهد شد و استهلاک ناشی از این اتفاق خراب شدن دسته‌موتورها و رام گیربکس، همچنین شل شدن پیچ‌های پوسته تورک کانورتور را به همراه دارد و مشکل تقه زدن را نیز تشدید می‌کند.

خراب شدن شیرهای برقی و سوپاپ‌های گیربکس

یکی دیگر از دلایل تقه زدن گیربکس، خراب شدن شیرهای برقی و سوپاپ‌های کنترل است. خرابی این قطعات فشار جریان روغن گیربکس اتومات و روانکاری آن را با اختلال مواجه می‌کند.

نکته: علاوه‌براین، دلایل خرابی ecu گیربکس اتوماتیک، مشکلات موتوری خودرو و تاثیر آن در مچ نشدن ecu با tcm، خراب شدن ساعت‌ گیربکس اتوماتیک و کثیف شدن فیلتر نیز در بروز این مشکل تاثیرگذار هستند.

آشنایی با دلایل تقه زدن گیربکس دستی

مشکل تقه زدن فقط مختص گیربکس‌های اتوماتیک نیست و گیربکس‌های دستی نیز هنگام تعویض دنده و فشاردادن پدال گاز نیز با این مشکل مواجه می‌شوند. چند مورد از دلایل بروز این مشکل در گیربکس‌های دستی عبارت‌اند از:

  • وجود مشکل در دسته موتور
  • پاره شدن و پوسیدگی دسته موتور

  • از بین رفتن لاستیک دسته موتور
  • خروج دنده شیلی از تنظیم

  • رانندگی نادرست
  • کمبود روغن گیربکس

  • آسیب دیدن دنده‌ها
  • و ...

پی بردن به علت اصلی تقه زدن قطعه گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، یک کار کاملا تخصصی است و حتما باید در یکی از تعمیرگاه‌های گیربکس انجام شود.

3.jpg

برطرف کردن مشکل تقه زدن گیربکس در تعمیرگاه هادیلو

در این مطلب شما را با یکی از رایج‌ترین مشکلات گیربکس‌های دستی و اتوماتیک و دلایل به‌وجود آمدن آن، یعنی تقه زدن آشنا کردیم. برای برطرف کردن این مشکل در خودروهای دنده اتومات و دریافت خدماتی مانند تعویض روغن گیربکس اتومات، می‌توانید به تعمیرگاه هادیلو یکی از بهترین و معتبرترین تعمیرگاه‌های تهران و کرج مراجعه کنید.

این تعمیرگاه فعالیت خود را از سال 1391 با بهره‌گیری از باتجربه‌ترین تعمیرکاران و پیشرفته‌ترین تجهیزات آغاز کرده است و گیربکس اتومات خودروهای ایرانی و خارجی مانند بنز، بی‌ام‌ و،‌ لکسوس، تویوتا، کیا،‌ نیسان و هیوندا را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت تعمیر می‌کند.

در این تعمیرگاه گیربکس‌های اتوماتیک نو و استوک نیز به فروش می‌رسد. در هر جای ایران که ساکن باشید، از طریق مراجعه به سایت این تعمیرگاه می‌توانید برای خرید آنلاین گیربکس‌های اتومات نو و استوک، همچنین لوازم گیربکس اقدام کنید. تمام محصولات با تضمین کیفیت و اصالت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آدرس آن‌ها ارسال می‌شوند.