1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. واسکازین ۹۰: حافظ سلامت جعبه دنده

واسکازین ۹۰: حافظ سلامت جعبه دنده

19 اسفند 1402
  • 0

واسکازین ۹۰ نوعی روغن دنده است که در خودروهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار می ‌گیرد. وظیفه اصلی واسکازین ۹۰ روانکاری قطعات متحرکی است که در گیربکس، دیفرانسیل و جعبه فرمان به کار می روند. از مهمترین ویژگی های این روغن می توان به سازگاری با فلزاتی که در جعبه دنده وجود دارند مانند فولاد و آلیاژهای مس اشاره کرد. مزایای برجسته روغن دنده ۹۰، به بهبود کیفیت و دوام سازه ها و تجهیزات کمک می کند. این مقاله به بررسی جزئیات ویژگی ‌ها، مزایا و کاربردهای این روغن می ‌پردازد.

واسکازین چیست؟

واسکازین یا روغن گیربکس معادل روسی روغن دنده (Gear oil) است. این مایع باعث حرکت نرم و روان چرخ دنده های داخلی قطعات مکانیکی شده و می ‌تواند سلامت و کارایی گیربکس را در خودروها فراهم و از هزینه‌ های هنگفت تعویض یا تعمیر قطعات جلوگیری کند. این روغن در گیربکس و دیفرانسیل خودرو استفاده می شود و با روغن موتور متفاوت است.

تفاوت واسکازین با روغن موتور

واسکازین نسبت به روغن موتور غلظت کمتر، نفوذ بیشتر و ویسکوزیته یا گرانروی پایین تری دارد. این موضوع به دلیل وجود قطعات ظریف و فشرده و سرعت عملکرد بالا در جعبه دنده یا گیربکس است.

ویژگی‌ های واسکازین ۹۰

واسکازین ۹۰ نوعی روغن دنده با کیفیت است که برای خودروهای سواری و سنگین با جعبه ‌دنده‌ هایی که نیازی به استفاده از روغن، تحت شرایط فشار بالا (EP) ندارند، مناسب است. از ویژگی های واسکازین ۹۰ می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ویسکوزیته

این روغن دنده دارای ویسکوزیته SAE 90 است که نشان‌ دهنده غلظت روغن در دمای سرد می باشد. این واسکازین برای عملکرد روان و کارآمد جعبه‌ دنده ‌های دنده‌ای و دنده‌ای-هسته‌ای مناسب است.

سطح کیفی

سطح کیفی این واسکازین API GL-1 است. این سطح کیفی نشان ‌دهنده عملکرد روغن دنده در برابر سایش و خوردگی است. روغن گیربکس ۹۰ برای عملکرد در شرایط ملایم عملیاتی که نیازی به استفاده از روغن تحت شرایط فشار بالا (EP) ندارند، مناسب است.

پایداری در برابر اکسیداسیون و کف

واسکازین ۹۰ در برابر اکسیداسیون و کف مقاوم می باشد و برای عملکرد روان، کارآمد و طولانی ‌مدت جعبه ‌دنده مناسب است.

خاصیت عایق حرارتی

این محصول به دلیل ویژگی ‌های عایق حرارتی خود، در کنترل دما و حفظ حرارت موثر است و عملکرد خوبی برای انتقال حرارت و کاهش ساییدگی و اصطکاک در جعبه دنده دستی ماشین های صنعتی و خودروها دارد.

انعطاف ‌پذیری و چسبندگی بالا

به دلیل انعطاف ‌پذیری و چسبندگی بالا، واسکازین به راحتی بر روی سطوح مختلف قرار می ‌گیرد و به خوبی با شکل‌ های مختلف تطابق پیدا می ‌کند.

کاربردهای واسکازین

استفاده در خودروهای سبک و سنگین

2.jpg

واسکازین ۹۰ برای جعبه دنده‌ های غیر اتوماتیک و دیفرانسیل انواع موتورهای دیزلی و بنزینی با بار سنگین و حتی سبک در دماهای بالا که در شرایط سرعت بالا، گشتاور پایین و یا سرعت پایین، گشتاور بالا کار می ‌کنند و نیازی به استفاده از روغن تحت شرایط فشار بالا (EP) ندارند مناسب‌ است. استفاده از این واسکازین در گیربکس‌ هایی با دنده از نوع هیپووئید توصیه نمی‌ شود.

عایق ‌سازی ساختمان‌ ها و حفاظت از تجهیزات صنعتی

واسکازین به عنوان یک راه حل موثر برای عایق ‌سازی دیوارها، سقف ‌ها و کف ‌های ساختمان‌ ها استفاده می ‌شود. همچنین در صنایع مختلف، این محصول برای حفاظت از تجهیزات و دستگاه‌ های حساس در برابر عوامل محیطی کاربرد دارد.

استفاده در پروژه‌ های زیرساختی

 از دیگر کاربردهای واسکازین استفاده از آن در پروژه‌ های جاده‌ سازی، تونل‌ سازی، معادن، کشاورزی، ساخت سد و نیز در پروژه های مهندسی عمران است.

مزایا استفاده از واسکازین

روغن گیربکس ۹۰ عملکرد خوبی برای انتقال حرارت، کاهش ساییدگی و اصطکاک در جعبه دنده ماشین های صنعتی و خودروها دارد. در ادامه به بررسی مزایا استفاده از واسکازین می پردازیم.

  • استفاده از این روغن باعث حفاظت از سازه ‌ها و تجهیزات مختلف در برابر خسارات ناشی از عوامل محیطی مانند آب، حرارت و سایر شرایط جوی می‌ شود.
  • استفاده از واسکازین منجر به افزایش دوام، عمر مفید و بهبود کیفیت محصولات و سازه ‌ها می ‌گردد.
  • این روغن با دارا بودن مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش، نیاز به تعمیرات و نگهداری مکرر را کاهش می دهد.

تفاوت واسکازین 90 و 140

تمامی واسکازین ها به دو دسته واسکازین های یک درجه ای و واسکازین های چند درجه ای تقسیم می شوند. واسکازین های یک درجه ای با یک عدد مانند ۹۰، ۱۴۰ و غیره مشخص می شوند. این عدد سطح ویسکوزیته یا گرانروی روغن را در دمای مشخص نشان می دهد. هر چه این عدد بالاتر باشد نشان دهنده ویسکوزیته یا گرانروی بالاتر روغن است. قبل از پرداختن به موضوع تفاوت واسکازین 90 و 140 نیاز است با گرانروی یا ویسکوزیته بیشتر آشنا شوید.

معمولا ویسکوزیته در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد، با یک عدد و بدون حروف مانند SAE140 نمایش داده می شود. اگر ویسکوزیته با یک عدد و یک حرف W نمایش داده شده باشد، ویسکوزیته در دمای منفی ۱۸ درجه را نشان می دهد. حرف W مخفف کلمه زمستان است و واسکازین های دارای حرف W برای کار در زمستان و دمای پایین طراحی شده‌اند.

ویسکوزیته واسکازین های چند درجه ای مانند واسکازین 85w-90 در هر دو دمای بالا و پایین کاملا مشخص است، اولین عددی که مشاهده می ‌کنید ویسکوزیته یا گرانروی واسکازین در دمای سرد و دومین عدد ویسکوزیته واسکازین در دمای بالا را مشخص می ‌کند. بنابراین تفاوت واسکازین 90 با 140 در درجه گرانروی یا ویسکوزیته این روغن‌ ها است و واسکازین ۱۴۰ گرانروی بالاتری نسبت به واسکازین ۹۰ دارد.

قیمت واسکازین ۹۰

قیمت واسکازین ۹۰ به عواملی مثل حجم بسته بندی، مواد تشکیل دهنده و برند سازنده بستگی دارد. در حال حاضر این روغن در بسته های یک، چهار و بیست لیتری تولید و به بازار عرضه می گردد.

خرید واسکازین ۹۰

برای خرید واسکازین ۹۰ می توانید به فروشگاه های حضوری یا غیر حضوری معتبر لوازم صنعتی و نمایندگی های فروش برندهای مختلف واسکازین مراجعه نمایید.

فیدار اویل مرجعی معتبر برای بررسی قیمت و خرید انواع روغن صنعتی، ضد یخ و ضد جوش، گریس نسوز و بسیاری محصولات متنوع مرتبط با صنایع است. با مراجعه به سایت فیدار اویل به نشانی fidaroil.com می توانید قیمت واسکازین از برندهای مختلف را با هم مقایسه و اقدام به خرید واسکازین مورد نیاز خود نمایید.



نظرات