1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. لذت رانندگی در جاده‌ها، لاستیک‌های سنگین (TBR) ترازانو!

لذت رانندگی در جاده‌ها، لاستیک‌های سنگین (TBR) ترازانو!

23 اسفند 1402
  • 0

اگر از جمله افرادی باشید که با دنیای لاستیک‌ها آشنایی نزدیکی داشته باشید قطعاً گوش‌تان با اسامی  TBR، PCR و OTR آشنایی دارد. از طرفی نیز افراد بسیاری هستند که اصلاً نمی‌دانند این اسامی به چه منظور به کار می‌روند.

در واقع این اسامی‌ برای دسته‌بندی‌های مختلف لاستیک استفاده می‌شود که هر کدام کاربرد خودشان را دارند. در این مطلب قصد داریم بیشتر به بررسی مشخصات لاستیک‌های TBR بپردازیم. این‌ که اصلاً لاستیک TBR چیست؟ چه مشخصاتی دارد؟ و چه تفاوتی با تایرهای PCR و OTR دارد؟ برای شروع بد نیست ابتدا به تعریف این دسته از لاستیک ها بپردازیم.

لاستیک سنگین یا‌ TBR چیست؟

به تایرهایی TBR می‌گویند که عمدتاً برای کامیون و وسایل نقلیه سنگین به کار می‌رود و در واقع نام کوتاه شده لاستیک‌های Truck and Bus Radial هستند که به این منظور استفاده می‌شوند و حتی گاهی اصطلاحاً تحت عنوان لاستیک‌های تجاری نیز مطرح می‌شوند.

سه عامل مهم و اصلی در انتخاب نوع لاستیک سنگین یا TBR نقش دارند که بهتر است چنانچه قصد خرید این نوع از تایر را برای خودروی خود دارید به این سه عامل مهم توجه نمایید. محور فرمان، محور دیفرانسیل و محور تریلر عوامل یاد شده هستند. که بطور اختصار با هم بررسی می‌کنیم به چه دلیل اهمیت دارند و به چه نکاتی باید توجه داشت.

در مورد محور فرمان، همان‌طور که اشاره کردیم یکی از عوامل موثر در انتخاب نوع لاستیک TBR مناسب وسیله ماست. به دلیل نیاز به ترمزگیری و پیچیدن که در واقع لاستیک باید در محور فرمان پاسخ‌گوی این نیازها باشد طبیعتاً ویژگی‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود که لاستیک سنگین (TBR) باید دارای آن ویژگی‌ها باشد، مواردی از این قرار:

وجود خطوط مستقیم و ضخیمی برای مدیریت نیروی جاذبه، طراحی آج و مقاوم سازی شده برای پیشگیری از سایش نامنظم در مسافت‌های طولانی، مقاومت بیشتر در برابر بریدگی و خراش به دلیل احتمال عبور از مسیرهای خاکی و خارج از جاده، عمر آج متفاوت و طراحی شده برای افزایش عمر لاستیک، دارای مقاومت غلتشی پایین برای کاهش مصرف سوخت.

تا اینجا راجع به عامل اول صحبت کردیم و متوجه شدید که چقدر می‌تواند مهم و تأثیرگذار باشد. با توجه به همین امر به عامل دوم موثر در انتخاب نوع لاستیک سنگین یا TBR مناسب با وسیله شما می‌پردازیم یعنی محور دیفرانسیل.

با توجه به اینکه یک لاستیک TBR استاندارد باید در شرایط آب و هوایی مختلف و در جاده‌هایی با موقعیت‌های حرکتی و پیچ‌های متفاوت پاسخ‌گوی نیاز وسیله نقلیه سنگین بخصوص هنگام پیچیدن باشد بنابراین بر همین اساس مشخصاتی را برای آن در نظر گرفته‌اند که ما اینجا به اختصار به‌ آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

طراحی آج با شانه بسته جهت پیشگیری از سایش نامنظم، طراحی آج با شانه باز برای ایجاد چسبندگی بیشتر و سایش کمتر، وجود لبه‌های خاص در سطح آج جهت امنیت بیشتر در مسیرهای لغزنده. وجود آج عمیق برای افزایش طول عمر لاستیک.

سومین عامل مهم مربوط به محور تریلر است که متناسب با این عامل نیز لاستیک سنگین( TBR) باید ویژگی‌های مشخصی داشته باشد. موارد از این قبیل:

دارای آج کم عمق برای حداقل سایش نامنظم، شانه‌های محکم برای مقاومت در برابر انواع آسیب، دارای ترکیبات ویژه در ساختار جهت مقاومت غلتشی کم.

برای اطلاعات و آشنایی بیشتر با لاستیک‌های سنگین یا TBR بد نیست راجع به وزن و اندازه آن هم بدانیم. بطور معمول و استاندارد وزن تایرهای TBR کامیونی بین 15 تا 16 کیلوگرم است. البته بسته به اینکه تایر مورد نظر قرار است برای چه وسیله‌ای به کار برود وزن آن نیز متفاوت است.  

از لحاظ اندازه نیز می‌توانیم به برخی اندازه‌های معمول از لاستیک‌‌های TBR اشاره کنیم. اندازه‌های  پر مصرف  در بازار ایران شامل موارد زیر می‌شوند.

  • 315/80R22.5
  • 295/80R22.5
  • 385/65R22.5
  • 425/65R22.5
  • 275/80R22.5
  • 275/70R22.5
  • 12/00R20

تا اینجای مطلب با لاستیک سنگین (TBR) و ویژگی‌ها و اهمیت این ویژگی‌ها در انتخاب یک لاستیک مناسب آشنا شدیم. همچنین تا حدودی تفاوت آن با سایر انواع لاستیک را شناختیم؛ و اما آنچه از همه این‌ها درجه اهمیت بیشتری دارد انتخاب یک لاستیک از یک برند معتبر و برتر است.

انتخاب برندی مناسب مثل ترازانو:

برندی که کیفیت تولیداتش بتواند ضامن ویژگی‌های استاندارد یک لاستیک خوب و ایمن باشد. ترازانو یکی از برندهای برتر تولید لاستیک از شرکت ZC Rubber  است که در سال ۱۹۵۸ میلادی در کشور چین بنیان‌گذاری شد. با بیش از ۶۰ سال سابقه در تولید تایر، ترازانو در مسیر رشد و توسعه است و روز به روز به شهرت و اعتبار آن در سطح جهان افزوده می‌شود. این کمپانی که دارای رتبه اول در بین تولید کننده‌های تایر در کشور چین است، موفق به کسب رتبه هشتم از میان ۱۰ شرکت برتر تولید کننده تایر در سال ۲۰۲۲ شده است.

تایر سنگین پر مصرف ترازانو در ایران دارای آج  CM335، CM912 و CR931 در سایزهای زیر می‌باشند .

  • 315/70R22.5
  • 12/00/24
  • 385/65/22.5

خبر خوب اینکه کورال تایر لاستیک‌های ترازانو را با ضمانت 5 ساله به شما عرضه می‌کند. و همانطور که می‌دانید در تجارت امروز در کنار کیفیت کالا، ضمانت و گارانتی معتبر حرف اول را می‌زند.

برای کسب اطلاعات بیشتر  در مورد انواع تایرهای ترازانو می‌‎توانید به سایت کورال تایر ( نماینده انحصاری تایرهای ترازانو در ایران ) مراجعه کنید.

https://coraltire.com

2.jpg



نظرات