رونمایی از نخستین خودروی ساخت شیائومی

14 فروردین 140312:40
5 دقیقه


رونمایی از نخستین خودروی ساخت شیائومی

شیائومی، سازنده چینی تلفن‌های هوشمند، از نخستین خودروی برقی خود رونمایی کرده است و در حال گرفتن سفارش برای آن است.

لی جون، مدیرعامل این غول فناوری، در برنامه رونمایی از این خودرو گفت مدل استاندارد اس‌یو۷ اندکی زیر ۳۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است، و مدل مکس نیز حدود ۴۰ هزار دلار.

این شرکت می‌گوید که سفارش‌ها در ۲۷ دقیقه اول فروش به بیش از ۵۰ هزار خودرو رسید.

ورود شیائومی به بازار خودروهای الکتریکی هنگامی رخ می‌دهد که کند شدن روند رشد فروش به جنگ قیمت‌ها منجر شده است.

شیائومی با این کار وارد میدان رقابت با سازندگانی چون تسلا و بی‌وای‌دی شده است. ارزانترین مدل تسلا در چین حدود ۳۴ هزار دلار قیمت دارد.

آقای جون همچنین گفت که حدقل برد مسافتی مدل اس‌یو۷ که با مدل‌های تایکان و پانامرا پورشه مقایسه شده است ۷۰۰ کیلومتر خواهد بود که بیشتر از ۵۶۷ کیلومتر مدل ۳ تسلا است.

این شرکت امیدوار است که استفاده اس‌یو۷ از سیستم عاملی شبیه تلفن‌ها، لپتاپ‌ها و دیگر دستگاه‌هایش برای مشتریان فعلیش جذاب باشد.

به گفته شرکت پژوهشی کانترپوینت، شیائومی سومین فروشنده بزرگ تلفن‌های هوشمند در دنیا است و حدود ۱۲ درصد بازار را در اختیار دارد.

مدل اس‌یو۷ که از سال گذشته در دست آزمایش بوده است در یکی از واحدهای گروه خودروسازی دولتی بایک در کارخانه‌ای در پکن ساخته خواهد شد که می‌تواند هر سال تا سقف ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند.

بیل روسو، کارشناس شرکت مشاور اتوموبیلیتی، به بی‌بی‌سی گفت «شکی نیست که رسیدن به این نقطه به خودی خود دستاورد بزرگی است، اما دستاورد غایی این خواهد بود که نشان دهند که بازار حاضر است شیائومی را به عنوان برند ماشین‌های برقی بپذیرد.»

ساخت خودروهای الکتریکی برای شرکت‌های فناوری کاری چالش‌برانگیز است، و گزارش‌هایی که ماه گذشته از تصمیم شرکت اپل به لغو برنامه خود برای ساخت چنین ماشین‌هایی به گوش رسید این واقعیت را تایید می‌کند.

آقای روسو اضافه کرد که ورود شیائومی به بازار نشانه اطمینان آن‌ها از «مناسب بودن برندشان» برای چین است، در حالی که به نظر اپل تقاضای بالقوه برای چنین خودروهایی بیرون از چین کافی نبود.

شیائومی گفته است که در ۱۰ سال آینده ۱۰ میلیارد دلار در بخش خودروسازی خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

آبیشک مورالی، کاشناس شرکت پژوهشی رایستاد انرژی، می‌گوید «بازار ماشین‌های برقی چین به بلوغ رسیده است و زیست‌بومی بسیار پایدار برای سازندگان ماشین‌های برقی فراهم می‌کند. برای مثال، زنجیره تامین باتری بسیار قوی است، و شبکه شارژ باتری هم دارد در کشور رشد می‌کند تا به تقاضای رو به افزایش پاسخ دهد.»

همان‌طور که قبلا اشاره شد، رونمایی از نخستین ماشین شیائومی هم‌زمان شده است با شدت گرفتن جنگ قیمت‌ها در بازار ماشین‌های برقی چین.

تسلا که توسط ایلان ماسک مولتی میلیاردر اداره می‌شود در ماه‌های اخیر هزینه ماشین‌های خود در چین را چندین هزار دلار پایین آورده است، چرا که رقیبان محلی مانند بی‌وای‌دی، بزرگترین فروشنده ماشین‌های برقی در دنیا، قیمت‌های خود را کاهش داده بودند.

بزرگترین بازار ماشین دنیا همین الان هم بسیار شلوغ است و مقامات می‌خواهند مانع از سیل ورود بازیگران جدید به آن شوند. برای همین، شیائومی یکی از اندک داوطلبان ورود به این بازار است که توانست موافقت لازم را کسب کند.

در ابتدای سال جاری، بی‌وای‌دی بیشترین سود سالانه خود را ثبت کرد اما گفت که رشد در انتهای سال گذشته کند شده بود.

کاهش نرخ رشد اقتصادی چین و رو آوردن مصرف‌کنندگان به صرفه‌جویی مالی باعث شد که نیو، سازنده ماشین‌های برقی مستقر در شانگهای، روز چهارشنبه پیش‌بینی خود از میزان فروش در سه ماه نخست سال را کاهش دهد.

تسلا، غول آمریکایی خودروهای برقی، قرار است هفته آینده آمار سه ماه نخست سال را اعلام کند.

هم‌زمان، دولت‌ها دارند در سراسر دنیا تلاش می‌کنند که مانع از ورود ماشین‌های برقی ساخت خارج شوند.

چین با تشکیل پرونده‌ای در سازمان تجارت جهانی از این سازمان خواست که با پرداخت «یارانه‌های تبعیض‌آمیز» توسط آمریکا تحت لوای قانون کاهش تورم برخورد کند.

در این بین، اتحادیه اروپا نیز گفته است که قصد دارد درباره تاثیر احتمالی یارانه‌های دولت چین بر ارزانتر بودن ماشین‌های برقی چینی از مدل‌های ساخت اروپا تحقیق و تفحص کند.