1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. انتقال برچسب عوارضی به خودرو دیگر

انتقال برچسب عوارضی به خودرو دیگر

28 فروردین 1403
  • 0

هر وسیله نقلیه برای استفاده از مسیر آزادراه‌ها باید هزینه‌ای را تحت عنوان عوارض آزادراهی پرداخت کند که این هزینه به روش‌های مختلفی دریافت می‌شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به استفاده از سامانه آیتول برای پرداخت هزینه‌ها، اپلیکیشن پرداخت عوارض اتوبان و یا شارژ برچسب عوارضی اشاره کرد.

ما در این محتوا در این مورد که منظور از برچسب عوارض آزادراهی چیست با شما صحبت می‌کنیم؛ به روش‌های مختلف خرید این نوع برچسب‌ها می‌پردازیم؛ به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا امکان انتقال این نوع برچسب‌ها وجود دارد یا خیر و در پایان هم به نحوه انتقال شارژ برچسب عوارض آزادراهی اشاره می‌کنیم.

برچسب عوارض آزادراهی چیست؟

برچسب عوارض آزادراهی نوعی لیبل یا برچسب فیزیکی است که بر روی شیشه جلو خودروها نصب می‌شود. این برچسب توسط مالکین وسایل نقلیه به‌صورت الکترونیکی شارژ می‌شود و با عبور وسیله نقلیه از باجه‌های عوارضی، بین حسگرهای موجود در محل عوارضی و برچسب‌ها ارتباط رادیویی برقرار می‌شود و مبلغ عوارض از شارژ آن کم خواهد شد.

استفاده از این شیوه پرداخت عوارض آزادراهی مزایای جذابی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در این شیوه نیازی به توقف وسیله نقلیه نیست و مبلغ عوارضی به‌صورت الکترونیکی از شارژ برچسب کم می‌شود که این موضوع از به وجود آمدن ترافیک و راه‌بندان در زمان اوج سفرها جلوگیری می‌کند.
  • با توجه به این‌که مبلغ عوارضی به‌صورت خودکار از حساب برچسب عوارض آزادراهی افراد کسر می‌شود، احتمال بروز اشتباه در آن بسیار ناچیز است.
  • با استفاده از این روش از همه وسایل نقلیه که از مسیر آزادراه استفاده کرده‌اند، هزینه عوارض گرفته می‌شود و امکان فرار از پرداخت که از چالش‌های بزرگ روش نقدی دریافت عوارضی است، وجود ندارد.

با وجود مزایای جذابی که به آن‌ها اشاره کردیم، امروزه این روش برای دریافت عوارض آزادراهی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اکثر آزادراه‌های کشور، مبلغ این نوع عوارضی روی پلاک خودروها اعمال می‌شود.

3.jpg

روش‌های خرید برچسب عوارض آزادراهی

شما برای خرید برچسب عوارض آزادراهی می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مراجعه حضوری به دفاتر خدمات پیشخوان دولت
  • مراجعه حضوری به ایستگاه‌های عوارضی که خدمات عوارض الکترونیکی را ارائه می‌دهند.
  • مراجعه به دفاتر مجاز فروش این نوع برچسب‌ها که از سوی پلیس راهور معرفی شده‌اند.
  • مراجعه حضوری به برخی از شعب بانک مسکن یا خرید آنلاین از سامانه این بانک که برچسب عوارض آزادراهی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

آیا امکان انتقال برچسب عوارض آزادراهی به خودرو دیگر وجود دارد؟

برچسب‌های عوارض آزادراهی غیرقابل انتقال هستند و امکان انتقال آن‌ها به خودرو دیگر وجود ندارد؛ ولی با توجه به این‌که این نوع لیبل‌ها شارژی هستند، امکان انتقال شارژ آن‌ها به برچسب خودرو دیگر وجود دارد.

نحوه انتقال شارژ برچسب عوارض آزادراهی

فرآیند انتقال شارژ برچسب عوارض آزادراهی بسیار آسان است. برای این منظور کافی است که مراحل زیر را به‌صورت گام به گام دنبال کنید:

مرحله اول: به حساب کاربری خود که برای مدیریت این نوع برچسب‌ها در اختیار شما قرار داده شده است، وارد شوید.

مرحله دوم: در صفحه اصلی حساب کاربری خود از منوی «مدیریت برچسب» گزینه «انتقال شارژ» را انتخاب کنید.

مرحله سوم: در گام آخر میزان شارژی که قصد انتقال آن را دارید و شماره سریال برچسب مقصد را وارد کنید تا شارژ به حساب مورد نظر شما منتقل شود.

2.jpg

سخن آخر

یکی از روش‌های جدید برای پرداخت هزینه عوارض آزادراهی استفاده از برچسب یا لیبل عوارض آزادراهی است که در آن برچسبی بر روی شیشه جلو خودرو نصب می‌شود که حاوی شارژ مشخصی است و با عبور خودرو از گیت‌های عوارضی، ارتباطی رادیویی بین برچسب و حسگرهای موجود در ایستگاه عوارضی برقرار می‌شود و مبلغ مورد نظر از شارژ لیبل کسر خواهد شد.

برچسب‌های عوارض آزادراهی قابل انتقال به خودرو دیگر نیستند؛ ولی امکان انتقال شارژ آن‌ها به لیبل دیگر وجود دارد که ما در این محتوا نحوه انجام این کار را به شما آموزش دادیم.

در کنار روش برچسب عوارضی برای پرداخت عوارض آزادراهی، می‌توان از سامانه آیتول هم برای پرداخت این هزینه و انواع خدمات خودوریی مثلnobatdehi epolice نوبت دهی اینترنتی نوبت دهی تعویض پلاک و یا پرداخت مالیات آن بدون نیاز به مراجعه به سایت پرداخت مالیات نقل و انتقال خودروcartransfer.tax.gov.ir  استفاده کرد.



نظرات