1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. خودروهای کریپتو: ظهور بلاک چین در تولید خودرو

خودروهای کریپتو: ظهور بلاک چین در تولید خودرو

12 اردیبهشت 1403
  • 0

خودروسازان، تامین کنندگان قطعات خودرو، عوامل فعال در تامین زیرساخت‎های جاده‌ای و تامین‌کنندگان خدمات راهور، شرکت‌های بیمه و شرکای آنها نقش عمده‌ای در صنعت خودرو دارند. اما نقش بلاک‌چین در زنجیره تامین، اینترنت اشیا، بیمه، امنیت و سایر زمینه‌های مرتبط با صنعت خودرو چیست؟ و چرا همه فعالان این عرصه که خواهان انجام معاملات دیجیتال و اقدامات همسو با روند بازار هستند ابتدا با خرید تتر کیف پول خود را شارژ می‌کنند؟

در بخش تولید و عرضه خودرو، تعداد مطالعات و نوآوری‏ها با بلاک چین و حوزه‌های مرتبط با آن روز به روز در حال افزایش است. داده‌های درخواست ثبت اختراع در GlobalData نشان می‎دهد که برنامه‎های کاربردی مرتبط با بلاک چین در صنعت خودرو نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بنابراین، باید بپذیریم که بلاک چین یک نیروی اصلی است که شرکت‎های خودروسازی در سال‎های آینده با آن مواجه خواهند شد و با استفاده از فناوری‎های بلاک چین نوآوری‎های بیشتری عرضه خواهند کرد.

تعامل صنعت خودروسازی و بلاک چین چگونه خواهد بود؟

وقتی صحبت از صنعت خودرو و بلاک چین می‌شود، هنوز هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد. با این حال، صنعت خودرو با اندازه و ساختار چند ظرفیتی خود، ویژگی‎های زیادی دارد که می‎تواند توجه فناوری بلاک چین را به خود جلب کند و خودروسازان و تغذیه کنندگان این صنعت خود را ملزم به دریافت اطلاعات و آموزش‌های لازم در زمینه ارز دیجیتال، معاملاتی دیجیتالی و رمز ارزی و درک صحیح از رابطه بین صنعت و به‌ویژه صنعت خودروسازی با بازار کریپتو و دنیای بلاک چین می‌بینند.

طبیعتاً حوزه‌های کاربردی فناوری بلاک‌چین و بخش‌هایی که آن را پوشش می‌دهد از هم متفاوت هستند. در نتیجه، باید بدانیم که ارزش یکسانی برای همه بخش‌ها مشاهده نمی‌شود، در حالیکه بسیاری از بخش‌ها هنوز روی درک و استفاده از فناوری بلاک چین کار می‌کنند، برخی دیگر استدلال می‌کنند که همه بخش‌ها کم و بیش تحت تأثیر فناوری بلاک چین قرار خواهند گرفت و این امر ناگزیر اتفاق می‌افتد. به خصوص حوزه‎های بزرگ فعال در حوزه صنعت مانند زنجیره تامین مالی و زنجیره تامین و پشتیبانی خطوط تجاری وابسته به این بخش‌ها و البته صنعت خودروسازی تلاش می‎کنند تا برای این فناوری انقلابی آماده شوند. آنها کارشناسان و افراد متبحر در دنیای معاملات دیجیتال و صنعت بلاک چین را به استخدام در می‌آورند. این کارشناسان برای جلوگیری از به خطر انداختن سرمایه‌های شرکت‎های کارفرمای خود ترجیح می‎دهند که معاملات خود را با واسطه استیبل کوین‎ها انجام دهند و از همین رو در گام اول اقدام به خرید تتر می‌کنند.

خودرو و زنجیره تامین

سازندگان می‎توانند قطعاتی که در وسایل نقلیه خود استفاده می‎کنند و محصولات تولید شده توسط شرکت‎های دیگر را در ساختاری شفاف و جامع با بلاک چین ردیابی کنند. شناسایی قطعات معیوب یا مشکل‎دار و یافتن منابع آنها در چند ثانیه با بلاک چین قابل حل است.

2.png

خودرو و روش های پرداخت جدید

روشی که صنعت خودرو بسیاری از پلتفرم‌ها را گرد هم می‌آورد، منحصربه‌فرد است: سرگرمی، امنیت، شیوه‌های پرداختی نوآور و اندازه‌گیری آسیب‌های زیست‌محیطی همه تحت سیطره صنعت خودروسازی قرار دارند و البته همه اینها با فناوری بلاک چین نیز امکان پذیر خواهند بود.

در یک شبکه بلاک چین که روش‌های پرداخت ثبت می‌شود، خودروسازها نیز به ابزار پرداخت مجهز خواهند شد و برای دوری از خطرات احتمالی و به منظور داد و ستد و انجام پرداخت‎ها و انتقالات امن ناچار به استفاده از رمزارزها در معاملات روتین خود خواهند بود. همه کارشناسان متفق‎القول هستند که مناسب‎ترین ارزی که بتواند منافع هر دو سوی این بازار گسترده را تامین کند یک استیبل کوین است و تتر با پشتوانه دلاری که دارد ارجح‎ترین استیبل کوین در دسترس صنعت می‎باشد. با خرید تتر و انجام فعالیت‌های مالی در بستر بلاک چین، مشکلات مربوط به امنیت، حریم خصوصی و عدم شفافیت‌های پرداخت به طرزی قابل توجه و به سرعت حل خواهند شد.

تغییر تجربه سفر با اینترنت اشیا

فرصت‌های جدید و هنوز کاملاً شناخته نشده در صنعت خودرو وجود دارند که از تلاقی روندها و فناوری‌های جدید با بلاک چین ناشی می‌شوند. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که قابلیت‌ها و حوزه‌های کاربردی جدیدی از ترکیب فناوری‌های بلاک‌چین و اینترنت اشیاء برای نقاط داده مختلف داخل وسیله نقلیه که برای ایمنی، بیمه، بهره‌وری سوخت، پیشگیری از تصادف و موارد دیگر استفاده می‌شوند، پدیدار شوند. انتظار می‎رود که سناریوهای جدید و روشن همراه با تغییرات فرآیندی در مدل‌های تجاری موجود برای تولید ارزش با بلاک چین امکان‌پذیر خواهند بود.

بیمه و مالیات

با «بیمه مبتنی بر استفاده» و «مالیات مبتنی بر استفاده»، امکان ایجاد ساختاری وجود خواهد داشت که بیمه و مالیات را بر اساس میزان استفاده شما از اتومبیل و رانندگی شما تعیین کند. این موضوع منجر به افزایش آزادی‌ عمل صاحبان خودرو شده و برخی مسائل مربوط به پرداخت بیمه و مالیات و مالکیت خودرو را تغییر خواهد داد.

امنیت

مهمترین مسئله در رابطه با امنیت مسئولیت‎پذیری است. اما اینکه کدام وسیله نقلیه ایمنی رانندگی را تهدید می‌کند و بیشتر درگیر حوادث می‌شود را می‌توان از طریق بلاک چین ردیابی کرد. به این ترتیب، حل مسائل مربوط به ایمنی بسیار سریعتر امکان پذیر خواهد بود. با توجه به قابلیت ردیابی ارائه شده توسط این فناوری، ردیابی وسایل نقلیه و رانندگان آسان‌تر خواهد بود. علاوه بر این، به لطف سیستم کلی غیرقابل تغییر و توزیع شده بلاک چین، بدیهی است که وسایل نقلیه و فناوری‎های موجود در آنها عاری از حملات سایبری و نگرانی‌های امنیتی خواهند بود.

 

استفاده از بلاک چین در صنعت خودرو در حال افزایش است

تعداد درخواست‎های ثبت اختراع مرتبط با بلاک چین در صنعت خودرو نسبت به سال 2021 افزایش قابل توجهی یافته و حتی یک شرکت خودروسازی برای نزدیک به 10 پتنت مرتبط با بلاک چین درخواست بررسی داده است.

دنسو Denso Corp که یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت تولید و عرضه خودرو با نوآوری‌ بلاک چین است در کشور ژاپن مستقر است و از ماه جولای برای 4 پتنت جداگانه در رابطه با بلاک چین درخواست داده است.

پس از دنسو، شرکت فورد موتور مستقر در ایالات متحده، Continental AG مستقر در آلمان و کیا مستقر در کره جنوبی درخواست ثبت اختراع با استفاده از فن‌آوری بلاک چین صادر کرده‎اند.

جدای از همه این کاربردها، ورود رنو به متاورس با The Sandbox، حضور محتوای خودرو در پلتفرم‌های NFT و همکاری بین شرکت‌های رمزنگاری و شرکت‌های خودروسازی مانند خودروهای داخلی Togg و Ava Labs نیز باعث افزایش روابط بین بلاک چین و صنعت خودرو شده است.

نتیجه

انقلاب خودرویی که با تسلا آغاز شده است، حتی اگر هنوز با بلاک‌چین مواجه نشده باشد، مسیر جدید و نوظهوری را طی کرده و درس‌های آموزنده‌ای را ارائه می‌دهد. این صنعت امروز صاحبان خود را به سمت دنیای دیجیتال می‎راند و آنها را متقاعد می‌سازد که با آماده نمودن زیرساخت‎های لازم و خرید تتر آماده معامله در بستر بلاک چین باشند. تجربه رانندگی خودران با وسایل نقلیه نسل جدید ارائه شده توسط شرکت‎های خودروسازی روز به روز غنی‎تر می‏شوند و انتظار می‎رود که تحولی در وضعیت امنیتی حاضر راهور ایجاد کنند، به ویژه با تجربه رانندگی خودران، خدمات بیمه تغییر کرده و خدماتی مانند تامین قطعات یدکی خدمات خودرو دستخوش تحول بزرگی خواهند شد.



نظرات