بحران در جبهه تویوتا

22 خرداد 140312:00
3 دقیقه


بحران در جبهه تویوتا

در پی افشای تخلف چند خودروساز ژاپنی در آزمایش‌های ایمنی، تحویل چند مدل از تویوتا، مزدا و یاماها متوقف شده است. همزمان مقام‌های وزارت حمل‌ونقل ژاپن با حضور در دفتر مرکزی تویوتا، تحقیقات درباره وسعت این تخلف‌ها را آغاز کردند.

به گزارش بی‌بی‌سی، بازرسی از تویوتا یک روز پس از عذرخواهی رسمی آکیو تویودا، رئیس هیات‌مدیره این شرکت، آغاز شد. آقای تویودا دوشنبه گذشته در نشستی خبری بنا بر سنت کشور ژاپن چند ثانیه در برابر حضار تعظیم کرد و سپس گفت: «ما در روند دریافت مجوز کم‌توجهی کردیم و بدون انجام اقدامات احتیاطی مناسب، خودروهایمان را به‌طور انبوه تولید کردیم.» تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان از لحاظ حجم تولید است و سال گذشته بیش از یازده میلیون دستگاه ماشین تولید کرد. این شرکت تاکید کرده که تخلف تنها به محصولاتی محدود است که در ژاپن تولید شده‌اند.

تویوتا اعلام کرده در ارائه اطلاعات هفت مدل تخلف کرده است. این شرکت تحویل سه مدل کرولا فیلدر، کرولا آکسیو و یاریس کراس را متوقف کرده است. چهار مدل دیگر از محصولات گذشته تویوتا هستند. یکی از تخلفات مربوط به نتیجه آزمایش تصادف است. تویوتا باید نتیجه برخورد به هر دو سمت کاپوت را آزمایش می‌کرد، اما تنها نتیجه برخورد به یک سمت کاپوت را اندازه‌ گرفته است. دولت ژاپن اعلام کرده که چهار شرکت مزدا، هوندا، یاماها و سوزوکی نیز بازرسی خواهند شد. مزدا فعلا تحویل دو مدل خود را متوقف کرده و هوندا اعلام کرده در یک دوره هشت‌ساله تا سال ۲۰۱۷ در آزمایش‌هایی تخلف کرده است. همه این تخلفات در تحقیقاتی معلوم شده که خود خودروسازان انجام داده‌اند. دولت ژاپن در ماه ژانویه و در پی افشای تقلب دایهاتسو، یکی از زیرمجموعه‌های تویوتا، از خودروسازان خواست در این باره تحقیق کنند.

این تخلفات شامل ۳۲ مدل خودرو است که تنها شش مدل از آنها در حال حاضر تولید می‌شوند. خودروسازان اطمینان داده‌اند که این تخلفات بر ایمنی ماشین تاثیری نداشته است. با‌این‌حال دولت از خودروسازان خواسته تحویل این شش مدل را متوقف کنند تا آزمایش‌های استاندارد تکرار شود. دولت ژاپن از تاثیر اقتصادی تخلف خودروسازان ابراز نگرانی کرده است. این موضوع همچنین بر اعتبار خودروسازان ژاپنی تاثیر خواهد گذاشت که به کیفیت و ایمنی محصولاتشان مشهورند. به گزارش رسانه‌ها این بحران فشار را بر آکیو تویودا بیشتر کرده و گفته می‌شود در انتخابات بعدی ریاست هیات‌مدیره ممکن است نتواند از سهامداران رای بگیرد.