1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان خارجی
  4. روبوتاکسی تسلا رونمایی شد؛ عرضه در سال 2027

روبوتاکسی تسلا رونمایی شد؛ عرضه در سال 2027

26 مهر 1403
  • 0

تسلا در نهایت پس از مدتها انتظار، روبوتاکسی وعده داده شده خود را رونمایی کرد. این خودرو یک کوپه جمع و جور است که از قابلیت خودران بهره می‌برد و تسلا با رونمایی آن همگان را شگفت زده کرد!

ایلان ماسک بنیانگذار و مدیرعامل تسلا در جریان رویدادی که پیشتر در ایالات متحده برگزار شد، از روبوتاکسی تسلا با نام Cybercab و ون بزرگ خودران 20 نفره Robovan رونمایی به عمل آورد. 

تسلا این وسایل نقلیه جدید خود را که بیشتر به کانسپت شبیه است، بدون فرمان و پدال عرضه خواهد کرد. در واقع آنها با کمک هوش مصنوعی و دوربین‌ها کنترل می‌شوند و برخلاف اتومبیل‌های خودران فعلی فاقد حسگر لایدار یا موارد مشابه هستند. 

به گفته ماسک این مدل‌ها به صورت بی‌سیم قابل شارژ هستند و نیازی نیست مانند مدل‌های فعلی تسلا آنها را شارژ کرد.

2.webp

ایلان ماسک در جریان رویداد We Robot کالیفرنیا تسلا پیرامون فناوری خودران بیان داشت: "اگر بخواهیم به مدت زمانی که مردم در اتومبیل‌های معمولی می‌گذرانند فکر کنیم، اکنون با فناوری‌های خودران وقت تلف نخواهد شد و آنها می‌توانند به مطالعه کتاب، تماشای فیلم و هرکار دیگری بپردازند."

همین امر موجب شد تا کابین Cybercab از طراحی مینیمالیستی برخوردار شود. به شکلی که در داخل آن یک نمایشگر بزرگ لمسی مشابه مدل 3، دو صندلی، دو جا لیوانی و یک تکیه گاه تعبیه شده. البته یک بخش باری نیز در عقب گنجانده شده که برخلاف سایبرتراک پوشش شیشه‌ای ندارد. 

5.webp

ماسک افزود تسلا امیدوار است تا سال 2027 بتواند تولید Cybercab را از سر گیرد و آن را با قیمت 30,000 دلار به مشتریان به فروش برساند. متاسفانه وی اشاره‌ای به زمان عرضه ون خودران Robovan نکرد و حتی مشخص نیست آیا Cybercab به بازار خارج از ایالات متحده خواهد رسید یا خیر.

در جریان تدارک عرضه دو وسیله نقلیه جدید خودران، تسلا تصمیم دارد تا سال 2025 از فناوری "بدون نظارت" FSD (خودران کامل) برای استفاده در مدل 3 و مدل  Y نیز بهره گیرد.

این شرکت اخیراً نام نرم‌افزار FSD نسل فعلی خود را به «نظارت‌شده» تغییر نام داد، به این معنی که یک راننده انسانی باید همیشه در خودرو باشد و به جاده توجه کند. این امر پس از اینکه مقامات ایمنی ایالات متحده نگرانی‌های خود را در مورد هوش مصنوعی ابراز کردند، اتفاق افتاد.  

4.webp

ماسک اضافه کرد: "ما از فناوری «خودران کامل تحت نظارت» به «خودران کامل بدون نظارت» خواهیم رفت، جایی که می‌توانید در اتومبیل بخوابید و سپس در مقصد بیدار شوید، قطعا چنین آینده‌ای باشکوه خواهد بود."

ماسک پیش‌بینی می‌کند که Cybercab و Robovan مشابه سرویس‌های دریافت خودرو اجاره‌ای مانند اوبر و بولت، با افرادی که می‌توانند یک وسیله نقلیه را با استفاده از یک برنامه درخواست دهند، عمل کنند.

Cybercab سال‌هاست که به عنوان بخشی از طرح جسورانه ماسک برای انتقال تسلا از یک شرکت خودروسازی خالص به یک تولیدکننده رباتیک مطرح شده.

3.webp

شرکت‌های رقیب از جمله Waymo، Cruise و Deeproute.ai در حال حاضر تاکسی‌های بدون راننده را در شهرهای مختلف سراسر جهان ارائه می‌کنند، اما در حال حاضر هیچ وسیله‌ نقلیه‌ای با قابلیت خودران کامل (سطح پنج) که ماسک برای Cybercab و Robovan در نظر گرفته، ارائه نمی‌شود.

تعیین تاریخ عرضه توسط ماسک، نشان می‌دهد تسلا و ایلان ماسک قصد دارند، زودتر از موعد این پروژه را به واقعیت تبدیل کنند و محصولات منحصربفردشان را در جاده‌ها به حرکت درآورند. 

منبع Car.ir


نظرات