هند یکی از آخرین سنگرهای خودروهای ارزان قیمت است. اتومبیلهای اقتصادی هنوز در پرجمعیتترین کشور جهان رایج هستند، جایی که اشکودا اخیراً یک کراس اوور 9300 دلاری با صندلیهای مجهز را روانه بازار کرده است. سگمنت سدانهای سنتی نیز به خوبی فروش دارند و مورد توجه هستند. در سوی دیگر ماروتی سوزوکی به تازگی نسل چهارم Dzire را عرضه کرده که قیمتی معادل 8000 دلار یا تقریباً شش برابر کمتر از میانگین خودروهای جدید فروخته شده در ایالات متحده دارد.
زمانی که خودروسازان در حال توسعه خودروهایی بسیار ارزان هستند، باید برای کاهش هزینهها، دست به کار شوند. شرکت ها عموما از ویژگیهای ایمنی میکاهند که منجر به نتایج تست تصادف بسیار ضعیف برای خودروهایی میشود که با قیمتی پایین در بازارهای نوظهور به فروش میرسند. به عنوان مثال، سوزوکی بالنو هاچ بک در ارزیابی لاتین NCAP در سال 2021 صفر ستاره دریافت کرد و مدل کوچکتر سوئیفت نیز یک سال بعد تنها یک ستاره در آزمایش جهانی NCAP کسب کرد. اکنون اما، ماروتی سوزوکی ثابت میکند که لزوماً نباید اینگونه باشد، زیرا Dzire جدید موفق به کسب 5 امتیاز ایمنی در تست تصادف شده است.
ماروتی سوزوکی مطمئن بود که سدان کوچک خود در تست تصادف موفق خواهد شد زیرا داوطلبانه برای تست تصادف این خودرو در NCAP جهانی تدارک دید. Dzire جدید حتی در تریم پایه هم دارای شش کیسه هوا، ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و حفاظت از عابر پیاده است. مطمئناً، اینها ویژگیهایی هستند که بسیاری از ما در سال 2024 آن را بدیهی میدانیم، اما اینها معمولا برای خودروهای زیر 10 هزار دلار یافتنی نیست. برای مثال ارزانترین خودرو در آمریکا چیزی نیست جز نیسان ورسا که قیمت پایه آن از 18330 دلار شروع میشود و بیش از دو برابر سوزوکی Dzire قیمت دارد این در حالی است که حتی بالاترین تریم دیزایر تنها 12000 دلار قیمت دارد.
این یک سدان دوستدار خانواده است که با هزینه پایین میتوان آن را خریداری کرد و از امکانات رضایتبخش آن راضی بود. خودرویی که توانسته در تست تصادف به امتیازی دست یابد که کمتر اتومبیلی با قیمت بسیار بیشتر قادر به کسب آن است. این سدان کامپکت دارای پیشرانه 1.2 لیتری تنفس طبیعی 80 اسب بخاری است که در کنار آن یک گیربکس 5 سرعته دستی یا خودکار قرار میگیرد.
Dzire استاندارد تنها 399 سانتیمتر طول، 173 سانتیمترعرض و 152 سانتیمتر ارتفاع دارد، با فاصله بین دو محور 244 سانتیمتر و رینگ فولادی 14 اینچی که درون لاستیکهای 165/80 R14 برای مدل پایه قرار گرفته است. تریمهای رده بالاتر دارای رینگ های 15 اینچی هستند. سبکترین مدل تنها 919 کیلوگرم وزن دارد و حجم بار صندوق عقب نیز 382 لیتر است که با توجه به کوچک بودن خودرو چندان بد نیست.
تریمهای گرانتر دارای ویژگیهایی مانند دوربین 360 درجه، تهویه خودکار، دریچههای هوای عقب، شارژر بیسیم، کابین دو رنگ و حتی سانروف برقی هستند. ماروتی سوزوکی همچنین چراغهای جلو LED، اسپویلر عقب و سیستم نظارت بر فشار باد لاستیکها را نیز به کار گرفته است. صفحه نمایش لمسی 9 اینچی با پشتیبانی از Android Auto و Apple CarPlay بیسیم هم در نظر گرفته شده، بنابراین میتوان گفت که دیزایر جدید یک خودرو ارزشمند است.
Dzire یک موفقیت تجاری بزرگ در هند است و از زمان عرضه آن در مارس 2008 بیش از 2.7 میلیون دستگاه فروش داشته. جدیدترین مدل همچنین در آفریقا، خاورمیانه، آمریکای لاتین و منطقه آسیای مرکزی عرضه خواهد شد.