نیسان و هوندا با انتشار خبر ادغام احتمالی در روز سه شنبه دنیای خودرو را تکان دادند. هنوز هیچ چیز رسمی نیست، اما این مانع کارلوس گون، رئیس سابق نیسان نمیشود که نظرات خود را در مورد قرارداد احتمالی به اشتراک بگذارد. در مصاحبه اخیر با بلومبرگ، مدیر عامل سابق نیسان به شدت از اتحاد نیسان و هوندا و دلایل آن انتقاد کرد.
گون به بلومبرگ گفت: "به نظر من، این یک حرکت ناامیدکننده است. یک معامله عملی نیست، زیرا صادقانه بگویم، پیدا کردن هم افزایی بین دو شرکت دشوار است. عملاً هیچ مکملی بین این دو شرکت وجود ندارد. آنها در بازارهای مشابهی هستند. آنها محصولات مشابهی دارند. در واقع دو برند بسیار شبیه هم هستند."
علاوه بر این، گون مطمئن است که ادغام پیشنهادی چیزی همگن بین دو برند ژاپنی نیست. او معتقد است که وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI) این قرارداد را برای تقویت اقتصاد ژاپن تحت فشار قرار داده و هوندا از این موضوع خشنود نیست.
گون توضیح داد: "با سالها زندگی در ژاپن میدانم که METI چقدر میتواند تأثیرگذار باشد. به نظر من، هیچ منطق صنعتی برای آن وجود ندارد، اما لحظهای وجود دارد که شما باید بین عملکرد و کنترل یکی را انتخاب کنید. بدیهی است که اگر بتوانید هر دو را داشته باشید، بهتر است. اما لحظاتی وجود دارد که باید انتخاب کنید و راه دیگری وجود ندارد. به هر حال با METI و هر چیزی که من از آن میدانم، آنها کنترل عملکرد را ترجیح میدهند، بنابراین آنها بدون هیچ شکی
هوندا را به زور وارد معامله کردند."
گون چندین سال پیش از ژاپن به سبک هالیوودی فرار کرد، جایی که در حبس خانگی به سر میبرد و در انتظار محاکمه با اتهامات متعدد به اتهام جرایم مالی در زمان حضورش در
نیسان بود. او به مدت 16 سال این شرکت را رهبری کرد و مسلماً موفقترین مدیرعامل آن بود. با توجه به پایان رابطه او با نیسان، احتمالاً جای تعجب نیست که او در گفتگوی خود با بلومبرگ از این شرکت انتقاد کرد.
او گفت: "شما میتوانید تیم را با نتایجی که میگیرند بسنجید، این تنها راهی است که میدانید آیا کسی قادر به انجام کاری است یا خیر. صادقانه بگویم، وقتی به پنج سال گذشته در نیسان نگاه میکنید، نتایج به خوبی نشان از عملکرد ضعیف این تیم میدهند."
نه نیسان و نه هوندا در حال حاضر چیزی برای گفتن در مورد ادغام احتمالی ندارند، اما این برندها چند ماهی است که با یکدیگر همکاری میکنند. یک یادداشت تفاهم در ماه آگوست برای بررسی پروژههای آینده امضا شد. اما ادغام بسیار فراتر از اشتراکگذاری ایدهها است. اگر تکمیل شود، این مجموعه به یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی در جهان تبدیل خواهد شد، اما به گفته گون، این کار آسانی نخواهد بود.
وی افزود:"شما باید درک کنید که هوندا یک سازمان مهندسی است، بنابراین در مهندسی بسیار قوی است. در سوی دیگر نیسان به مهندسی خود بسیار افتخار میکند. بنابراین نبرد در اینجا این است که تصمیم بگیرید که چه فناوریهایی توسط شرکت جدید به کار گرفته میشود. این یک ادغام اصولی نیست و با اتحاد جدید میتوانم به شما بگویم که ادغام بسیار دشواری در پیش است."