معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است در صورت فراهم آمدن مقدمات لازم برای کاهش سرعت مجاز خودروها در جادههای کشور، میتوان انتظار داشت ۲۰ درصد از تلفات جادهای سالانه ایران کاهش یابد.
داود کشاورزیان اظهار کرد: در طول دو سال گذشته موضوع کاهش سرعت مجاز خودروها در جادههای ایران در سازمان راهداری مطرح بوده و کارگروههای کارشناسی در این رابطه بررسیهای دقیقی انجام دادهاند که ما تا زمان نرسیدن به یک اجماع نسبی آن را به طور رسانهای مطرح نکردیم. این یک موضوع و هدف دقیق و پراهمیت است و اجرای آن یک موضوع حیاتی است.
وی با بیان اینکه در سرتاسر جهان موضوع ایمنی راهها را در پنج محور مختلف طبقهبندی میکنند، بیان کرد: مدیریت ایمنی که در حوزه پلیس و تجهیزات راهداری است، ایمنی خودرو، ایمنی کاربر، ایمنی راه و امداد و نجات محورهایی هستند که باید برای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی برای آنها برنامهریزی دقیق داشت.
رییس سازمان راهداری ادامه داد: ما در حوزه ایمنی خودرو نسبت به شاخصهای جهانی شرایط مناسبی نداریم و بسیاری از خودروهای ما در این شاخصهها رتبه بالایی نداشتند. در فرهنگ رانندگی نیز ایران جایگاه مناسبی نداشته است. در حوزه راه هرچند در قیاس با دیگر عوامل شرایط بهتری داریم، اما هنوز راهی طولانی تا رسیدن به اهداف وجود دارد. برای مثال بسیاری از آزادراههای ما با ویژگیهای بینالمللی که برایشان تعریف میشود فاصلهای طولانی دارد.
کشاورزیان با بیان این که مجموعه این عوامل باعث شد که سازمان راهداری به کاهش سرعت مجاز فکر کند، توضیح داد: اصرار ابتدایی ما بر کاهش سرعت در آزادراهها نیست هرچند در آنجا نیز در حال حاضر پلیس جریمه را ۱۲۰ کیلومتر در ساعت آغاز میکند و این موضوع دست رانندهها را در بالابردن سرعتشان باز میگذارد، اما ما اصرار داریم که سرعت مجاز در بزرگراهها و راههای اصلی کاهش یابد.
وی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر بحث کاهش سرعت در چه مرحلهای از فرآیند اجرا قرار دارد، تاکید کرد: آنچه که مطرح شد صرفا یک پیشنهاد پس از بررسیهای دقیق سازمان راهداری بود. در حال حاضر ما امیدواریم که کارشناسان و متخصصان این حوزه نظرات خود را ارائه کنند تا در نهایت تصمیمی گرفته شود که به نفع تمام مردم باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: نگاه ما با نگاه پلیس در این زمینه یکسان است، ولی تایید نهایی این کاهش سرعت در اختیار وزیر راه و شهرسازی است که ما امیدواریم در نهایت با ارائه پیشنهادی مشترک به ایشان تایید کاهش سرعت را بگیریم. البته نحوهی ارائه این موضوع به افکار عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد. مردم باید بدانند که این کاهش سرعت به شکل یکباره اتفاق نمیافتد و قطعا فرآیندی طولانیمدت و چند ماهه خواهد بود.
کشاورزیان درباره برنامهریزی برای ابعاد اقتصادی این موضوع نیز بیان کرد: بحث تغییر سیستم دوربینها یک اتفاق نرمافزاری است که هزینه خاصی نخواهد داشت و در جابهجایی تابلوها نیز به منابع اعتباری کلان احتیاج نخواهد بود.
رییس سازمان راهداری با بیان اینکه یکی از ابعاد مهم ایمنی در جادهها کیفیت خودروهاست، اظهار کرد: این که به جای افزایش قیمت سوخت تعرفه خودرو بالا رود، قطعا اتفاق اشتباهی است. در حال حاضر اصلیترین عامل آلودگی تهران خودروهای فعلی هستند و حتی ماشینهایی که در جاده امکان تردد آنها را فراهم نمیکنیم نیز در تهران رفت و آمد دارند. این در حالی است که میتوان با کاهش تعرفه واردات خودرو بخشی از این مشکلات را حل کرد.
کشاورزیان با اشاره به اینکه بالابردن تعرفه خودرو برای دلالان سودآوری میکند، بیان کرد: وقتی عوارض بالا رود آنها که پیش از این ثبت نام کردهاند با سود بسیار بالایی شرایط بازار را برهم میزنند، اما اگر واردات تسهیل شود خودروسازان داخلی نیز خود را با آن تطبیق خواهند داد و کیفیت خودروهای داخلی نیز قابل رقابت خواهد شد.
وی ادامه داد: ما در نهایت باید این سوال را پاسخ دهیم که آیا باید تمام خانوارها با هر سطح درآمدی خودرو داشته باشند یا خیر. این که ما یک خودرو با قیمت پایین و کیفیت بد تولید کنیم، قطعا به نفع مردم نیست این در حالی است که میتوان با افزایش نسبی قیمتها و بهبود کیفیت شرایط را برای استفاده از خودروهای ایمن فراهم آورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تا زمانی که خودروهای بیکیفیت امکان استفاده از سوخت ارزان قیمت را دارند قطعا برای آنها تردد اهمیت نخواهد داشت، اما وقتی سوخت گران شود افراد خود شرایط را مدیریت میکنند. در همه جای دنیا نرخ گازوئیل در هر لیتر رقمی بین یک تا دو دلار است. این در حالی است که ما گازوئیل را ۱۰ سنت میفروشیم و همین امر باعث شده که سال به سال تعداد روزهای سالم در کلانشهرهای ایران کاهش یابد.
کشاورزیان در پاسخ به این سوال که آیا مردم به دولت برای افزایش نرخ سوخت اعتماد میکنند، توضیح داد: آنچه بیشترین اهمیت را دارد اختصاص درآمد گران شدن سوخت به حملونقل عمومی است. وقتی مردم نتیجه این تصمیم را ببینند قطعا با آن ارتباط برقرار میکنند، اما در غیر این صورت نه تنها جنبه مثبتی ندارد که حتی شرایط را وخیمتر نیز میکند.
وی ادامه داد: مثال وضعیت بازار ایران مثال خوبی است. در شرایط فعلی درصد زیادی از مردم ترجیح میدهند با مترو به بازار بروند چون بهترین وسیله است. اگر حملونقل عمومی در دیگر مناطق به همین شکل توسعه یابد مصرف سوخت کاهش خواهد یافت، اما اگر این امکانات افزایش نیابند قطعا برای افراد تفاوت چندانی میان بنزین ۱۰۰۰ تومانی با بنزین ۱۵۰۰ تومانی وجود ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره خودروهای فعال در حملونقل عمومی نیز گفت: این امکان وجود دارد که کرایهها پس از افزایش نرخ سوخت بالا رود اما در عین حال چون وضعیت ترددها مدیریت میشود این خطر نیز چندان گسترده نیست. وقتی رانندهای ببیند که باید گازوئیل لیتری ۲۰۰۰ تومانی بزند، قطعا تا پیش از آنکه بار خود در مبدا و مقصد را نهایی نکرده وارد جاده نمیشود و این موضوع به وضعیت کمک میکند.
کشاورزیان با بیان این که توسعه راهآهن نیز منوط به افزایش نرخ سوخت خواهد بود، تاکید کرد: ما با هزینه بسیار بالا راهآهن را توسعه میدهیم اما تا زمانی که نرخ سوخت پایین است هیچ صاحب باری قبول نمیکند که از جاده به سمت ریل حرکت کند با واقعی کردن این نرخ میتوان انتظار داشت که فعالیت راهآهن در این حوزه گسترش یابد.
وی با اشاره به انگیزه پایین رانندهها برای اسقاط خودروهایشان، تصریح کرد: ما تلاش کردیم با بالا بردن ارزش خودروهای اسقاطی و معادل کردن آنها با خودروهای وارداتی و داخلی این روند را گسترش دهیم، اما وقتی برای یک راننده بالا بودن مصرف سوخت خودرو اهمیتی ندارد، انگیزهای برای این نوسازی نیز وجود نخواهد داشت. ما مصوبهای داشتیم که در جریان آن باید ۶۵ هزار خودروی بالای ۳۵ سال در یک برنامه پنج ساله اسقاط میشدند، اما تاکنون شاید تنها ۴۰۰۰ خودرو از این طریق نوسازی شدهاند که این امر نشان دهنده پایین بودن انگیزهها در این حوزه است.