هنگامی که جدیدترین نسل یک خودرو را آزمایش میکنیم، معمولاً سریعتر از مدلهای قبلی خود عمل میکند. به عنوان مثال، سوبارو BRZ را در نظر بگیرید. نسل اول BRZ تنها به 6.2 ثانیه برای رسیدن به 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشت، در حالی که نسل دوم این خودرو به 5.5 ثانیه! این یک بهبود کاملا محسوس در شتاب است و به همین ترتیب انتظار میرود که نسل جدید حداقل کمی سریعتر از گذشته باشد.
البته گاهی اوقات مدلهای جدید کندتر میشوند. دلایل بیشماری برای این اتفاق وجود دارد، گاهی اوقات پیشرانه بر اساس الزامات جدید آلایندگی تنظیم می شود، وزن خودرو بالا می رود و یا هر دو!
ما هر سال صدها خودرو، پیکاپ، SUV و ون جدید را آزمایش میکنیم و در حالی که اکثر آنها با ورود به نسل جدید کمی سریعتر میشوند، تعداد انگشت شماری هم در این بخش یک گام به عقب برمیدارند. در ادامه قصد داریم 5 مدل خودرو جدیدی را نام ببریم که نسبت به مدل قبل خود 0 تا 100 کندتری دارند.
اینفینیتی QX60 مدل 2025/ بیش از 1.3 ثانیه کندتر!
اینفینیتی QX60 2025 خودروی جدیدی است که نسبت به نسل قبلی خود کندتر است. مدل پیشین QX60 یک مدل چهار چرخ محرک 2023 بود که در 6.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسید. اما QX60 Luxe AWD 2025 به 7.5 ثانیه برای رسیدن به همان سرعت نیاز داشت.
مقصر اصلی زمان اضافه شده به راحتی قابل تشخیص است. مدل 2025 موتور 3.5 لیتری V-6 با قدرت 295 اسب بخار را کنار گذاشته و از پیشرانه 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ 268 اسب بخاری استفاده میکند. نسخه جدیدتر 17 کیلوگرم سبکتر است، اما کاهش قدرت قابل توجه موتور توربوشارژ کوچکتر، شتاب شاسی بلند لوکس سایز متوسط نیسان را کاهش داده!
بیوک Enclave مدل 2025/ بیش از 0.3 ثانیه کندتر
بیوک Enclave با موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری توربوشارژ جدید به جای موتور V-6 3.6 لیتری 310 اسب بخاری قبلی وارد نسل سوم خود برای سال 2025 شد. این پیشرانه کوچک شده 328 اسب بخار قدرت تولید میکند که به ترتیب 18 اسب بخار و 60 نیوتن متر افزایش یافته است. با وجود قدرت اضافی، Enclave جدید سه دهم ثانیه بیشتر طول کشید تا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نسبت به نسخه قبلی برسد.
شتاب کندتر تا حدی به دلیل وزن پایینتر مدل جدید است. خودروی انکلاو Avenir 2025 بیش از 25 کیلوگرم نسبت به آخرین نسل Avenir که آزمایش کردیم، وزن بیشتری دارد که بخش خوبی از این جرم اضافی احتمالاً از چرخهای بزرگتر 22 اینچی آن در مقایسه با نسخه قدیمی 20 اینچی ناشی میشد. عامل دیگر سیستم انتقال قدرت است، زیرا مدل 2025 که ما آزمایش کردیم دیفرانسیل جلو بود، که انتقال نیرو به زمین را در مقایسه با نمونهی چهارچرخ محرک قبلی کمی سختتر میکرد.
اینفینیتی QX80 مدل 2025/ بیش از 0.2 ثانیه کندتر
همانند QX60 کوچکتر، تعیین استدلال پشت ماهیت عقب مانده اینفینیتی QX80 2025 ساده است. مدل 2021 QX80 AWD که ما آزمایش کردیم، سرعت 100 کیلومتر در ساعت را در 5.9 ثانیه داشت، در حالی که QX80 Autograph AWD 2025 به 6.1 ثانیه میرسد.
با وجود افزودن 50 اسب بخار قدرت با یک پیشرانه تویین توربو 3.5 لیتری V-6 جدید، نسل جدید این اینفینیتی اضافه وزن زیادی نیز به همراه دارد که روی شتاب آن تاثیر منفی گذاشته است.
هوندا سیویک Civic Sport مدل 2025/ بیش از 0.1 ثانیه کندتر
پس از 10 سال وقفه، هوندا سیویک هیبریدی برای سال 2025 بازگشته و نسخه جدید سریعترین نسخه سیویک بجز تایپ R است که ما آزمایش کردهایم. با این حال، اگر سدان غیرهیبریدی استاندارد را انتخاب کنید، شتاب آن کمی کند شده است. سیویک معمولی دارای یک موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر جدید اتکینسون است که بیشتر بر کارایی تمرکز دارد تا قدرت. موتور جدید 150 اسب بخار قدرت تولید میکند که 8 اسب بخار کاهش را نسبت به نسل قبلی نشان می دهد.
زمانی که سدان سیویک اسپرت 2022 غیرهیبریدی را آزمایش کردیم، 8.8 ثانیه طول کشید تا به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسیم. در همین حال، یک سدان سیویک اسپرت مدل 2025 که اخیراً آزمایش کردیم به 0.1 ثانیه اضافی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر برساعت نیاز داشت. مدل جدید با وزن بیشتر 0.1 ثانیه شتاب کمتری نسبت به مدل قبلی دارد.
با این حال، با افزایش سرعت، مدل جدید نسبت به نسخه 2022 حتی شتاب ثانویه کمتری دارد. شاید علاوه بر موارد گفته شده، تاخیر گیربکس هم در شتاب تاثیر گذاشته است. به هر حال مدل جدید شتاب کندتری ارائه میدهد.
تویوتا Tacoma TRD Pro مدل 2024/ بیش از 0.1 ثانیه کندتر
تویوتا تاکوما بازطراحی شده با پیشرفتهای بیشماری در مقایسه با مدل قبلی خود وارد بازار شد. تاکوما با یک پیشرانه توربوشارژ 2.4 لیتری چهار سیلندر جدید، یک پیشرانه هیبریدی نیز دارد. مدل دوم، یک پیشرانه توربو چهارسیلندر استاندارد را با یک موتور الکتریکی همراه میکند که در کنار گیربکس هشت سرعته اتوماتیک قرار گرفته و قدرت 326 اسب بخاری دارد. با وجود این خروجی قابل توجه، تاکوما هیبریدی جدید با وزن زیادی برای یک پیکاپ سایز متوسط، به ویژه مدل آفرودی TRD Pro همراه است.
تویوتا تاکوما TRD Pro 2017 که ما آزمایش کردیم، دارای یک موتور 3.5 لیتری V-6 با قدرت 278 اسب بخار بود که یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته را همراهی میکرد و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به 7.6 ثانیه زمان نیاز داشت. وقتی ما تجهیزات آزمایشی خود را به تاکوما TRD Pro 2024 بستیم، یک دهم ثانیه کندتر بود. زمانی که این پیکاپها را روی ترازو قرار دهید، دلیل این زمان اضافی به راحتی مشخص است. وزن مدل 2017 کمتر از مدل جدید بود. اما بدتر از آن، این است که تاکوما TRD Pro بسیار کندتر از تاکوما های کوچکتر است.