شرکتهای تولیدکننده خودرو این روزها در زمینه مدلهای الکتریکی و کراس اوور بسیار فعال هستند. شاسی بلندها هم از نقاط عطف تولید این برندها بوده و البته بیشتر برندهای این صنعت را دربرمیگیرد. فولکس واگن یکی از آنهایی است که توانسته با عرضه محصولات متنوع در این کلاس ها، نظر علاقمندان را جلب کند.
محصولات فولکس واگن دارای ژنی اصیل و کامل هستند که آن را در برخی برندهای زیرمجموعه این کمپانی هم میتوان مشاهده کرد. یکی از محصولاتی که توانسته موردتوجه قرار گیرد فولکس واگن Taos 2025 نام دارد. مدلی دوست داشتنی اما فراموش شدنی.
اگر نشنیده بودید باید گفت که فولکس واگن بهترین سال خود را در 2024 سپری نکرد. فروش کاهش یافت، سود قابل قبول نبود و شرکت به دنبال تعطیلی یک کارخانه آلمانی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم است. مدیر مالی شرکت حتی اخیراً به کارمندان گفته است که یک تا دو سال فرصت دارند به تغییر اوضاع بپردازند و در غیر این صورت اخراج خواهند شد.
با توجه به این پس زمینه تاریک، فولکس واگن باید Taos به روز شده و شاسی بلندهای تیگوان جدید خود را به درستی توسعه دهد، زیرا این دو مدل از پرفروشترین خودروهای شرکت در ایالات متحده و جهان هستند. در حالی که Taos 2025 نسبت به قبل جذاب تر است، اما به احتمال زیاد بسیاری از خریداران بلاتکلیف را به خود جذب نمیکند.
پیشرانه | 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر خطی |
قدرت | 174 اسب بخار |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
قیمت پایه | 26420 دلار |
از مزایای این مدل باید به فضای داخلی جادار، رانندگی پویا، فهرست طولانی تجهیزات استاندارد و برخی موارد دیگر اشاره کرد.
Taos به قیمت 26420 دلار با احتساب هزینه تحویل، ارزانترین خودروی پنج درب VW است که آمریکاییها میتوانند بخرند. تاوس برای سال 2025، بهروزرسانی میان نسلی با ظاهری باکسی تر، افزایش 16 اسببخاری و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به جای مدل قدیمی هفت سرعته دوکلاچه با فناوری حرکتی 4Motion دریافت میکند. این محصول دارای سیستم حرکتی تمام چرخ محرک است. مدل پایه همچنین دارای مجموعهای از تجهیزات استاندارد از جمله چراغهای جلو LED پروژکتوری و صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی 8.0 اینچی در کابین داخل است.
مطمئن نیستیم که این فیس لیفت به این شاسی بلند کوچک فولکس واگن کمکی کند. در حالی که مدل خروجی چندان قابل توجه نبود، تغییر در چراغهای جلو و جلوپنجره بالا به نفع یک پوزه بزرگ پایینی، نمای تاوس را برجسته میکند.
خوشبختانه، ارتقاء مکانیکی و فنی بهتر است. گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به آرامی تعویض میشود و مناسبتر از DSG در این مدل است. فولکسواگن میگوید قدرت متوسط پیشرانه 1.5 لیتری به لطف تغییرات داخلی، انژکتورها و خنککننده بزرگتر و توربوی اصلاحشده بیشتر شده و پیشرانه با بهبودی که روی آن صورت گرفته عملکرد خوبی میتواند از خود نشان دهد.
مجموعه فناوری کمک راننده فولکسواگن IQ.Drive استاندارد و مورد استقبال است. ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خطوط، همه چیز را مرتب نگه میدارد، در حالی که کروز کنترل تطبیقی و دستیار مسافرتی که با دکمههای لمسی کنترل میشوند، به راحتی رانندگی در شلوغی بزرگراه کمک میکنند. جای تعجب است که کراس اوورهای 30000 دلاری اکنون دارای مجموعههای استاندارد ADAS هستند که باعث حسادت سدانهای لوکس 80000 دلاری از یک دهه پیش میشود، اما این روند پیشرفت را نشان میدهد.
از معایب این مدل باید به راندمان متوسط، شتاب ضعیف و قیمت نزدیک به تیگوان اشاره کرد.
مصرف سوخت مدل همتراز با رقبای خود است، اما با توجه به عملکرد Taos صرفا قابل قبول است. هیوندای یک کونای برقی دارد، تویوتا کرولا کراس هیبریدی را به فروش میرساند و سوبارو نسخه هیبریدی جدیدی از کراس ترک را در ژاپن معرفی کرده که میتواند به ایالات متحده بیاورد. فولکسواگن نسخههای هیبریدی پلاگین گلف و تیگوان را در اروپا میفروشد، اما هیچ هیبریدی در اینجا ارائه نمیکند!
Taos گزینه خوبی است، با صندلیهایی دارای پارچه و چرم، دکمههای فیزیکی فراوان و Apple CarPlay بیسیم. فضای زیادی برای سرنشینان عقب وجود دارد و فضای بار عقب نیز جادار است. خودرو دقیق هدایت میشود و در سرعت بزرگراه به همان اندازه که از هر خودروی آلمانی انتظار دارید احساس راحتی و استحکام میدهد، البته با صدایی شنیدنی از جاده.
مشکل اینجاست: فولکس واگن Taos تقریباً همه چیز را به خوبی انجام میدهد، اما هیچ چیز به طور قابل توجهی چنین نیست. اگر میخواهید هندلینگ سرگرم کننده باشد، مزدا CX-30 بهتر است. اگر سبک و فناوری حرف اول را میزند، هیوندای کونا بهتر است. هنگامی که کارایی هدف است، تویوتا کرولا کراس هیبریدی قطعا گزینه ای بهتر محسوب میشود. سایر گزینههادر این بخش خط خود را انتخاب میکنند و به آن میچسبند، تائو گزینه مطلوب بوده اما بهترین نیست.
نگرانکنندهتر، ما حتی مطمئن نیستیم که Taos بتواند ارزشی برای خود در خط تولید فولکسواگن ایجاد کند. برچسب SE 4Motion با تجهیزات متوسط 31040 دلار بود، در حالی که تیگوان ولفسبورگ AWD 2024 با قیمت 33920 دلار، بیش از 2880 دلار بیشتر بود. با فرض اینکه قیمت تیگوان 2025 همان روند تائو را دنبال میکند و در هر صورت افزایش بیش از 1000 دلار نیست، ما از تفاوت دو رقمی در پرداخت اجاره ماهانه برای خودرویی با فضا و قدرت بسیار بیشتر صحبت میکنیم.
برخلاف اروپا، حضور فولکس واگن در امریکای شمالی قابل توجه نیست و نیاز به بازنگری دارد.
رقبا فولکس واگن Taos 2025 خودرو های هوندا HR-V، هیوندای کونا، کیا سلتوس، مزدا CX-30،سوبارو کراسترک و تویوتا کرولا کراس هستند.