شورای شهر تهران در جلسه اخیر خود، مصوبهای تصویب کرده که بر اساس آن، از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان تنها مجاز خواهند بود که حداکثر ۷ روز در ماه در محدوده طرح ترافیک تهران تردد کنند. این تصمیم با واکنشهای منفی گستردهای از سوی کاربران فضای مجازی روبهرو شده است و بسیاری آن را اقدامی ناعادلانه میدانند. برخی کاربران نیز به طعنه نوشتهاند که از این پس برای ورود به تهران باید ویزا گرفته شود.
آمار تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران
براساس گزارشهای دوربینهای ترددشمار، در یک بازه زمانی یکماهه، سهم خودروهای پلاک شهرستان از تردد کل خودروهای عبوری در تهران حدود ۲۸.۷ درصد بوده است. این میزان تردد باعث شد تا شورای شهر تهران تصمیم به تصویب محدودیتهای جدیدی برای خودروهای پلاک شهرستان بگیرد.
عوارض جدید برای خودروهای پلاک شهرستان
تصمیم جدید شورای شهر تهران این است که از سال آینده، خودروهای پلاک شهرستان که بیش از ۷ روز در محدوده طرح ترافیک تردد کنند، باید عوارضی بیشتر از خودروهای پلاک تهران پرداخت کنند. به طور دقیقتر:
با این حال، هنوز جزئیات مربوط به نحوه دریافت این عوارض مشخص نشده است.
آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان
طبق آمارهای منتشرشده از سوی شهرداری تهران، میزان آلایندگی تولید شده توسط خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت به طور سالانه ۷۵ هزار تن گاز آلاینده و ۴۱۵ تن ذرات معلق است که معادل آلایندگی ۳۰ هزار خودرو در یک سال میباشد.
نقد کارشناسان ترافیک و پیشنهادات برای بهبود سیستم
محمدرضا سرابپور کارشناس شهری با اشاره به آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان، تأکید کرد که این میزان آلایندگی در مقایسه با تاکسیهای فرسوده بسیار کمتر است. در همین حال، جواد خدری کارشناس ترافیک به این نکته اشاره کرد که از هر سه خودروی عبوری در تهران، یکی از آنها پلاک شهرستان است. او افزود که حتی اگر پلاک این خودروها در سامانه «تهران من» ثبت شود، به دلیل نبود سیستم یکپارچه در سراسر کشور، مالکان این خودروها همچنان میتوانند از شهرهای دیگر «عدم خلافی» بگیرند و از پرداخت عوارض خودداری کنند.
نیاز به سیستم یکپارچه برای جلوگیری از دور زدن قانون
کارشناسان معتقدند که برای جلوگیری از دور زدن قانون، باید یک سیستم یکپارچه در سطح کشور ایجاد شود تا این نوع مشکلات حل شود. همچنین، برخی از کارشناسان پیشنهاد میدهند که طرح ترافیک باید برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت و برای خودروهای پلاک شهرستانی به عنوان امتیاز در نظر گرفته شود، و پلیس باید نظارت بیشتری بر روی تخلفات این خودروها داشته باشد.