سوزوکی جیمنی (Suzuki Jimny) یک خودروی کوچک آفرودی یا همان مینی SUV است که توسط کمپانی سوزوکی تولید میشود. این خودرو برای نخستین بار در سال ۱۹۷۰ بهعنوان نمونهای شرقی و ارزان قیمت از خودروی محبوب جیپ معرفی شد. نسل اول جیمنی در دسته Kei Car قرار داشت؛ خودروهایی کوچک با حجم موتوری محدود که برای استفاده در بازار داخلی ژاپن طراحی شده بودند.
نسل چهارم سوزوکی جیمنی اما از سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد و با طراحی جعبهای، قابلیتهای آفرودی بالا، قیمت اقتصادی و هزینههای نگهداری پایین، به موفقیتی بزرگ در سطح بینالمللی دست یافت. در ایران، شرکت راسا موتور خاورمیانه پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲، نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش سوزوکی را بر عهده گرفت و اکنون عرضه کننده محصولات این برند ژاپنی به ایران است.
پیشتر سوزوکی جیمنی 5 در چندین مرتبه و نسخه 3 درب تنها یکبار در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به فروش رسید و تاکنون تعداد قابل توجهی از نسخه ۵ در آن به مشتریان تحویل داده شده است.
از نظر فنی هر دو مدل ۳ در و ۵ در کاملاً مشابه هستند. سوزوکی جیمنی از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بهره میبرد که توانایی تولید ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۴ دنده اتوماتیک AT و سیستم انتقال قدرت Part-Time 4WD به هر چهار چرخ خودرو منتقل میشود.
در سیستم Part-Time 4WD، نیرو بهصورت پیشفرض به چرخهای عقب منتقل میشود، اما راننده میتواند با استفاده از دنده کمک، نیروی موتور را به هر چهار چرخ ارسال کند. همچنین، قفل دیفرانسیل LSD در محور عقب تعبیه شده تا در مسیرهای سخت و لغزنده عملکرد بهتری ارائه دهد.
از نظر محل تولید، بر خلاف نسخه 5 در سوزوکی جیمنی که در کشور هند به تولید می شود، نسخه 3 در آن در کشور ژاپن به تولید می رسد.
سوزوکی جیمنی طراحی جعبهای شکل دارد که شباهت زیادی به خودروهای کلاسیک آفرودی نظیر مرسدس بنز G-Class دارد. در نمای جلو، چراغهای دایرهای شکل در کنار جلوپنجره خطی، ظاهری کلاسیک و جذاب به این خودرو بخشیدهاند. زاویه ورود به شیب در نسخه ۳ در ۳۷ درجه و در نسخه ۵ در ۳۶ درجه است که نشان از قابلیتهای بالای آفرودی آن دارد.جلوپنجره نسخه ۵ در دارای قاب کرومی است، درحالیکه در نسخه ۳ در طراحی ساده تری دارد.
در نمای عقب، چراغهای افقی روی سپر قرار گرفتهاند و در صندوق عقب نیز بهصورت ساده طراحی شده و میزبان لاستیک زاپاس است. زاویه خروج از شیب در نسخه ۳ در ۴۹ درجه و در نسخه ۵ در ۵۰ درجه است که باعث بهبود عملکرد در مسیرهای سخت میشود.
در بخش ابعاد، طول سوزوکی جیمنی 3 در تنها 35 سانتی متر از نسخه 5 در کوتاه تر است و در بخش عرض و ارتفاع نیز با یکدیگر یکسان هستند.
سوزوکی جیمنی در نسخههای 5 در و 3 در تنها در بخش کیسههای هوا تفاوت دارند. در نسخه 3 در، این خودرو با 6 کیسه هوا شامل ایربگهای سرنشینان جلو، پردهای و جانبی عرضه میشود، در حالی که نسخه 5 در تنها با 2 ایربگ برای سرنشینان جلو ارائه شده است. سایر بخشهای امکانات رفاهی و ایمنی در هر دو نسخه مشابه یکدیگر هستند. سوزوکی جیمنی موفق به دریافت ۳ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده که نمرهای قابل قبول برای یک خودروی آفرودی اقتصادی محسوب میشود.
در بخش سیستم های کمک رانندگی، سوزوکی جیمنی به سیستمهای مختلفی مجهز شده که ایمنی و کنترل خودرو را در شرایط سخت افزایش میدهند که سیستم کنترل پایداری ESP، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی شامل می شود.
از نظر امکانات رفاهی، سوزوکی جیمنی در حد یک خودروی آفرودی اقتصادی، امکانات پایهای را ارائه میدهد که شامل شیشه بالابرهای برقی، آینههای جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور و باران، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، کروز کنترل و سیستم شستشوی چراغهای جلو میشود.
سوزوکی جیمنی یک خودروی آفرودی کوچک و اقتصادی است که به دلیل طراحی جذاب، قابلیتهای فنی مناسب و هزینههای نگهداری پایین، محبوبیت بالایی در بازار جهانی کسب کرده است. با ورود نسخه ۳ در این خودرو به ایران، علاقهمندان به آفرود گزینهای جمع و جورتر و چابک تر خواهند داشت که در مسیرهای سخت عملکرد بسیار خوبی ارائه میدهد. حال باید دید که استقبال بازار ایران از این نسخه چگونه خواهد بود.
شرکت راسا موتور خاورمیانه، نماینده فروش و خدمات پس از فروش سوزوکی در ایران، بهعنوان حامی مسابقات تنیس ساحلی جزیره کیش که از ۱۹ تا ۲۵ بهمنماه در مارینا کیش برگزار شد، حضور داشت. این رقابتها با حضور ۲۰ تیم برگزار شد و در حاشیه آن، راسا موتور خاورمیانه مدل های سوزوکی جیمنی ۳ در و ۵ در را به نمایش گذاشت. این رویداد همچنین نخستین فرصتی بود که نسخه ۳ در سوزوکی جیمنی به صورت رسمی در معرض دید عموم قرار بگیرد.