اتحادیه اروپا همچنان میخواهد فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراقی را از سال 2035 ممنوع کند. نگران نباشید، یک دهه دیگر همچنان میتوانید با خودروی بنزینی خود رانندگی کنید و اعداد جدید نشان میدهند که زمان زیادی طول میکشد، احتمالاً دههها، تا همه به خودروهای برقی روی بیاورند. خیلیها شک دارند که این اتفاق بیفتد. در سال 2023 نزدیک به 249 میلیون خودرو در اتحادیه اروپا در جادهها وجود داشت، اما وسایل نقلیه صرفاً الکتریکی تنها 1.8درصد از کل اتومبیلها را تشکیل میدهند.
اعدادی که اخیرا توسط انجمن خودروسازان اروپا منتشر شده نشان میدهد که خودروهای برقی برای گرفتن خودروهای با سوخت فسیلی در تلاش هستند. با وجود سالها مشوقهای حمایتی دولتها، کاهش مالیات و سایر مزایا، خودروهای الکتریکی تنها کسر کوچکی از تعداد کل خودروهای ثبتشده در اروپا را تشکیل می دهند. بر اساس گزارش ACEA، خودروهای دارای پورت شارژ، با فاکتورگیری از هیبریدیهای پلاگین، هنوز تنها 3.9 درصد از کل ناوگان خودرو در اتحادیه اروپا را در سال 2023 تشکیل میدهند.
با ادامه افزایش قیمت خودروهای جدید با نرخهای عجیب، تعجبی ندارد که اروپاییها برای مدت طولانیتری به خودروهای قدیمی خود پایبند باشند. میانگین سنی خودروهایی که در حال حاضر در جادههای اروپا در حال تردد هستند 12.5 سال است و مردم یونان با 17.5 سال قدیمیترین ناوگان خودرو را دارند. در انتهای دیگر رتبه بندی، لوکزامبورگ جدیدترین ناوگان خودرو را با تنها 8 سال دارد.
ACEA تخمین میزند که 248824542 خودرو در اتحادیه اروپا در سال 2023 وجود داشته که نسبت به سال قبل 1.4 درصد افزایش داشته است. با در نظر گرفتن کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند، نروژ، سوئیس) و بریتانیا، 294480894 وسیله نقلیه در جادههای اروپا در سال 2023 وجود داشته که نسبت به سال 2022 افزایش 1.4 درصدی را نشان میدهد.
ایتالیاییها با داشتن 694 وسیله نقلیه به ازای هر 1000 نفر، بیشترین خودرو را دارند، در حالی که لتونی کمترین تراکم خودرو را دارد، 381 خودرو در هر 1000 نفر. یک اروپایی به طور متوسط سالانه حدود (12346 کیلومتر) سفر میکند.
تا سال 2024، سهم بازار خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا 13.6 درصد بود که 1 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. سهم پلاگین هیبریدی ها نیز از 7.7 درصد به 7.1 درصد کاهش یافته است. در منطقه وسیعتر اتحادیه اروپا + EFTA + بریتانیا، خودروهای برقی با کاهش جزئی مواجه شدند، از 15.7 درصد به 15.4 درصد، در حالی که سهم هیبریدی ها از 7.7 درصد به 7.3 درصد کاهش یافت.
خودروسازان در حال حاضر تلاش می کنند تا مدتها قبل از هدف تعیین شده 0 گرم در کیلومتر برای سال 2035، قوانین آلایندگی را که به طور فزایندهای سخت گیرانه تر می شود رعایت کنند. اگر شرکتهای خودروسازی از اهداف ناوگانی که در سال جاری اجرایی شد، فراتر روند، جریمههای هنگفتی را باید پرداخت کنند. فولکسواگن اخیراً نگرانی خود را در مورد اینکه احتمالاً باید 1.5 میلیارد یورو برای فراتر رفتن از محدودیتها در سال 2025 هزینه کند، ابراز کرده است.