حماسه ادغام نیسان و هوندا با اپیزود جدیدی ادامه مییابد که پیچ و تاب جالبی دارد. اگرچه هنوز اعلامیه رسمی منتشر نشده، گزارشهای متعدد حاکی از منتفی شدن طرح تشکیل یک هلدینگ جدید است. رویترز به نقل از افراد نزدیک به شرکت ها ادعا میکند که مدیرعامل نیسان، ماکوتو اوچیدا، قبلا به همتای خود در هوندا توشیهیرو میبه، اطلاع داده که مذاکرات در مورد ادغام مورد بحث را پایان میدهد.
اما این همه ماجرا نیست. بلومبرگ بر این باور است که نیسان پس از مذاکرات ناموفق با هوندا به دنبال شریک دیگری است. نیسان ترجیح میدهد با یک شرکت فناوری مستقر در ایالات متحده متحد شود. با این حال، سخنگوی این خودروساز ژاپنی از اظهار نظر در مورد این موضوع خودداری کرد و تاکید کرد که جزئیات مربوط به قرارداد با هوندا تا اواسط ماه فاش خواهد شد.
ارزشی ندارد که غول فناوری تایوانی، فاکسکان به خرید بخشی از سهام رنو در نیسان علاقهمند بوده است. با این حال، وقتی مشخص شد که نیسان ترجیح میدهد به جای آن با هوندا مذاکره کند، بحث ها در باره آن همکاری متوقف شد، با این حال بلومبرگ گزارش داده که سازنده آیفون هنوز این ایده را رها نکرده، رنو با داشتن 36 درصد سهام، بزرگترین سهامدار نیسان است.
به طور رسمی، بحث بین نیسان و هوندا حول یک ادغام بزرگ میچرخد که سومین خودروساز بزرگ جهان را ایجاد میکند. با این حال، چندین گزارش منتشر شده در روزهای اخیر تصویر متفاوتی را ترسیم کرده، گفته میشود هوندا قصد دارد نیسان را به یک شرکت تابعه تبدیل کند، اما با مخالفت شدید اعضای هیئت مدیره این شرکت مواجه شده، شرکت پخش ژاپن (NHK) ادعا میکند که مذاکرات ادامه نخواهد یافت مگر اینکه نیسان با تبدیل شدن به یکی از شرکتهای تابعه هوندا موافقت کند.
در پایان نوامبر 2024، فایننشال تایمز به نقل از دو مدیر ناشناس نیسان گفت که این شرکت «12 تا 14 ماه برای ادامه حیات خود زمان دارد». اینکه این گفته درست است یا نه، با گذر زمان مشخص خواهد شد!
در ماه نوامبر، این شرکت مستقر در یوکوهاما اعلام کرد که قصد دارد 9000 کارمند را اخراج کند و ظرفیت تولید جهانی خود را نیز 20درصد کاهش دهد.
گفته میشود که نیسان رسماً قصد خود را برای خروج از این یادداشت تفاهم قبل از انتشار درآمد سه ماهه سوم خود در هفته آینده اعلام خواهد کرد. تفاهم نامه امضا شده در ماه دسامبر شامل قرامت هنگفت 100 میلیارد ینی (655 میلیون دلار) بود، اما اگر هوندا و نیسان متقابلاً تصمیم به جدایی بدون ایجاد یک هلدینگ مشترک داشته باشند، مجبور به پرداخت این غرامت نخواهند بود.