چندی قبل یانگ لیو، رئیس فاکسکان به خبرنگاران گفت که این شرکت به دنبال همکاری با نیسان است. این شرکت فناوری میخواهد تجارت خودروهای الکتریکی خود را که جون سکی، مدیر سابق نیسان، رهبری میکند، گسترش دهد، اما در درجه اول به ارائه خدمات طراحی و تولید علاقهمند است. گفته میشود نیسان نیز آماده همکاری با فاکسکان است، اما تا زمانی که به طور رسمی پایان قرارداد هوندا را اعلام نکند، انتظار هیچ اطلاعیهای نداریم.
لیو همچنین گفت که فاکسکان علاقهای به خرید سهام نیسان ندارد، اما در صورت وجود نیاز عملیاتی با آن مخالف نیست. فاکسکان مجموعهای از لوازم الکترونیکی، از جمله آیفون اپل را تولید میکند و اولین شرکتی نیست که وارد خودروهای الکتریکی میشود. سال 2024 شرکت چینی شیائومی نیز خودرو شیائومی SU7 خود را عرضه کرد.
جزئیات شایعه شکسته شدن قرارداد هوندا و نیسان که کارلوس گوسن، مدیرعامل سابق نیسان آن را "حرکت ناامیدانه" خواند، همچنان در حال آشکار شدن است. بر اساس گزارش دیگری از رویترز، نیسان خواستار برخورد تقریباً برابر در مذاکرات بود، در حالی که هوندا از نیسان میخواست کارکنان بیشتری را کاهش دهد و این موضوع دو شرکت را در بن بست قرار داد. هوندا همچنین شرایط قرارداد را اصلاح کرد تا نیسان را به یک شرکت تابعه تبدیل کند، زیرا معتقد بود نیسان به اندازه کافی نگران مشکلات خود نیست.
در این شرایط شریکی مانند فاکسکان میتواند به نیسان اجازه دهد استقلال خود را حفظ کند، اما این خودروساز با موانع مهمی مواجه است. سال گذشته، این خودروساز پیش بینی سود خود را 70 درصد کاهش داد، 9000 شغل را حذف کرد، ظرفیت تولید جهانی را کاهش داد و بخشی از سهام خود در میتسوبیشی را نیز فروخت.
این خودروساز همچنین از نمایندگان خود خواست که خودروهای خود را با ضرر بفروشند و در عین حال تولید روگ را که با اختلاف، پرفروشترین مدل نیسان در آمریکا و نهمین خودروی پرفروش این کشور است کاهش دهد.
فروش این کراس اوور محبوب سال گذشته در ایالات متحده 9.5 درصد کاهش داشت، اما فروش کلی این برند 3.5 درصد افزایش داشت. ورسا و سنترا، دو مدل ارزان قیمت این برند، به ترتیب شاهد افزایش فروش 71.7 و 39.8 درصدی نسبت به سال گذشته بودند. اما آنها سوداوری مورد نیاز برای مواجهه با کاهش فروش جهانی، افزایش هزینهها، افزایش رقابت و آینده نامشخص را ندارند.