ما میدانستیم که مدل برقی جدید ب ام و محصولی کارآمد خواهد بود، اما از جزئیات آن اطلاع نداشتیم! اما اخیرا خودروساز آلمانی به طور رسمی پلتفرم نسل بعدی EV خود را شرح داده که اعداد قابل توجهی در آن به چشم می خورد.
با پلتفرم الکتریکی جدید ب ام و با نام Gen6 eDrive، برخی از مدلهای الکتریکی Neue Klasse میتوانند تا 900 کیلومتر برد حرکتی داشته باشند. این یک کاهش جزئی نسبت به برد 1000 کیلومتری است که در ابتدا شایعه شده بود، اما با این وجود هنوز رقم قابل توجهی است و بهتر از هر خودروی برقی فعلی در جاده محسوب میشود. حتی کم بازده ترین مدلهای Neue Klasse (احتمالاً اسپرتترین آنها) همچنان حداقل 600 کیلومتر برد دارند.
معماری جدید 800 ولتی از سلولهای استوانهای بر خلاف سلولهای استاندارد فعلی استفاده میکند که مستقیماً در بسته باتری ولتاژ بالا ادغام میشوند. این سلولهای استوانهای دارای چگالی انرژی بهبود یافته در حدود 20 درصد هستند و به افزایش 30 درصدی برد و سرعت شارژ کمک میکنند. ب ام و میگوید اکثر مدلهای Neue Klasse قادر خواهند بود با 10 دقیقه شارژ سریع DC در ایستگاه شارژ، مسافت 300 کیلومتری را بپیمایند.
اولین پلتفرم جدید Gen6 در اواخر سال جاری در کراس اوور الکتریکی iX3 معرفی خواهد شد. سدان i3 با همین فناوری باید سال بعد وارد بازار شود. ب ام و قصد دارد تا سال 2028 حداقل چهار خودروی برقی با این فناوری جدید معرفی کند.
به لطف ساختار باریک و سبک باطری، فناوری Gen6 حتی میتواند به سایر مدلهای مجموعه ب ام و، نه فقط خودروهای Neue Klasse، راه پیدا کند. فکر کنید، سری M، مینی و رولزرویس ها! ب ام و قبلاً مدلهای M3 و M4 برقی را نیز تأیید کرده است.
این مدلهای برقی M از سیستم محاسباتی مرکزی «Heart of Joy» که اخیراً معرفی شده استفاده میکنند. به اصطلاح "ابر مغز" به طور یکپارچه ترمز، بازیابی انرژی، شارژ و فرمان را در یک پردازنده فوق سریع که ظاهراً 10 برابر سریعتر از مدل های قبلی است، ادغام میکند.
هنگامی که iX3 اواخر امسال رونمایی شود، درباره نسل بعدی خودروهای برقی BMW بیشتر خواهیم دانست.