در حالی که 3 ماه از سال 2025 گذشته، وقت آن رسیده بررسی کنیم تا مشخص شود کدام مدل اتومبیلها توانستند عملکرد خوب یا نامناسبی در فروش داشته باشند. در میان خودروهای موردنظر، سگمنت شاسی بلند بسیار پرطرفدار است و توانسته مورد توجه علاقمندان قرار گیرد. به هر حال قصد داریم در ادامه بیشتر با مدلهای موفق و ناموفق در بحث فروش طی سه ماهه اول 2025 آشنا شویم.
موفق: شاسیبلندهای بیوک، شورلت و جیامسی
جنرال موتورز بیش از 20 شاسیبلند مختلف را در چهار برند تولید میکند و اکثریت قریب به اتفاق مجموعه شاسیبلندهای جنرال موتورز در سال 2025 شروع خوبی داشتهاند. برای بیوک، که منحصراً شاسیبلند به فروش میرساند، این به معنای افزایش 39 درصدی فروش کلی بود که با افزایش 53 درصدی فروش انگور GX، افزایش 54 درصدی فروش انویستا و افزایش 37 درصدی فروش انکلیو همراه بود. در شورولت، مدلهای اکوینوکس و تراورس که اخیراً بهروز شدهاند، به ترتیب 31 درصد و 62 درصد افزایش فروش داشتند، در حالی که تاهو (28 درصد) و سابربن (40 درصد) که بهروز شدهاند نیز عملکرد خوبی داشتند. فروش تراکس که قیمت آن از 22 هزار دلار شروع میشود نیز با افزایش 57 درصدی به 59021 دستگاه رسیده و این خودرو به رشد خیرهکننده خود ادامه میدهد، در حالی که اکوینوکس الکتریکی هم سهماهه قدرتمندی را پشت سر گذاشت.
سبد محصولات جیامسی نیز جدید است، به طوری که آکادیای جدید 73 درصد و یوکان فیسلیفتشده 30 درصد افزایش فروش داشتهاند، هرچند فروش کلی با توجه به آماده شدن جیامسی برای نسل سوم شاسیبلند کامپکت خود، کاهش یافته!
با اینکه کادیلاک به اندازه برندهای شریک خود موفق نبود، اما اسکالید 39 درصد افزایش فروش داشت، اسکالید آیکیو فروش خود را نسبت به سهماهه آخر سال گذشته تقریباً سه برابر کرد و اپتیک ایوی جدید نیز با 1716 دستگاه در صدر جدول قرار گرفت.
برندگان: تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا
سال 2024 دومین سال تولید تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا بود. پس از شروع کند، هر دو مدل سال گذشته سود زیادی کسب کردند، فروش سولترا از 12 هزار دستگاه گذشت و فروش bZ4X دو برابر شد و به 18570 دستگاه رسید. هر دو SUV همچنان در حال رشد فروش هستند. bZ4X در سه ماهه اول در مقایسه با سال 2024 با 5610 دستگاه، توانست 196 درصد افزایش فروش داشته باشد و فروش سولترا با 173 درصد افزایش به 3131 دستگاه رسید. برای تویوتا، bZ4X بخشی از افزایش 44 درصدی تولید محصولات الکتریکی آن بود. پریوس (25 درصد)، سینا (25 درصد) و کرولا کراس هیبرید (19 درصد) نیز در این افزایش تولید سهم داشتند.
برندگان: سدان های هیوندای و کیا
اگرچه شاسیبلندها همچنان بر بازار خودرو تسلط دارند، اما سدانهای کره جنوبی هم در سهماهه اول سال فروش خوبی داشتند. کیا K4 که سال گذشته به عنوان جایگزین فورته به بازار عرضه شد، 37004 فروش داشت که 10 درصد افزایش فروش را نشان می دهد، اگرچه احتمالاً تعدادی از این فروشها مربوط به فورتههای باقیمانده است، زیرا کیا هر مدل را در نمودار فروش خود جدا نمیکند. K5 میان سایز که برای سال 2025 بهروز شد نیز با 15747 دستگاه فروش، 133 درصد افزایش داشته است. در میان محصولات هیوندای هم، فروش النترا با 25 درصد افزایش به 33490 دستگاه و سوناتا با 20 درصد افزایش به 15797 دستگاه رسیده است.
برندگان: سدان های نیسان
فروش سدان های نیسان نیز با وجود وضعیت مالی نامناسب فعلی این خودروساز ژاپنی، قوی بود. ورسا فروش خود را در سال 2024 با 42589 دستگاه تقریباً دو برابر کرد و در حال حاضر تقریباً در نیمه راه سه ماهه اول با 19130 دستگاه فروش است که افزایشی 156 درصدی را نشان میدهد. سنترا نیز پس از یک سال قوی در سال 2024 به روند مناسب فروش خود ادامه داد و با 36 درصد افزایش به 54536 دستگاه فروش رسید. همچنین فروش آلتیما 25 درصد افزایش یافت و به 35809 دستگاه رسید. با وجود این دستاوردهای بزرگ، نیسان قصد دارد سال آینده از سه سدان به تنها یک سدان برسد، آلتیما و ورسا پس از سال 2025، دیگر تولید نخواهند شد و سنترا نیز گسترش پیدا خواهد کرد تا غیبت آلتیما را پوشش دهد.
برندگان: خودروهای اسپرت ژاپنی
اگرچه مجموع فروش در مقایسه با بخشهای کاربردیتر پایین است، اما تقریباً هر خودروی اسپرت ژاپنی در سهماهه اول سال شاهد افزایش فروش بود. نیسان Z که اکنون در سومین سال تولید خود است، در ابتدا چنان کند فروش رفت که تقریباً مانند یک موجود افسانهای به نظر میرسید. اما نیسان موفق شد تا کنون در سال 2025، بیش از 2154 دستگاه خودرو بفروشد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 221 درصد افزایش یافته است. فروش تویوتا GR86 با 2041 دستگاه 36 درصد افزایش یافت، در حالی که فروش برادر دوقلوی آن، سوبارو BRZ، با 4.7 درصد افزایش به 802 دستگاه رسید. در میان محصولات مزدا، فروش MX-5 میاتا با 73 درصد افزایش به 2446 دستگاه رسید. تنها نقطه ضعف در بین خودروهای اسپرت ژاپنی، تویوتا سوپرا بود که با 13 درصد کاهش به 421 دستگاه رسید.
بازنده: دوج
توقف تولید خودروهای محبوب بنزینی چلنجر و چارجر به شدت به دوج ضربه زد تا فروش کلی این برند در سه ماهه اول 2025 بیش از 49 درصد کاهش یابد. سال گذشته در همین زمان، چلنجر و چارجر روی هم رفته بیش از 20 هزار دستگاه فروش داشتند، اما چارجر برقی جدید دیتونا که در این سه ماه به فروش رسید، تنها 1947 دستگاه فروش داشت. در واقع، دوج همچنان در سه ماهه اول، چارجر و چلنجر بنزینی مدل 2024 را در مجموع بیشتر از خودروهای الکتریکی فروخته. با این حال، فروش چارجر جدید در آینده باید افزایش یابد، به خصوص هنگامی که مدل بنزینی Sixpack در اواخر امسال عرضه شود، اگرچه فعلاً موتور V-8 وجود ندارد. دوج در سایر کلاس ها نیز کاهش فروش بزرگی را تجربه کرد، به طوری که SUV هورنت، که تنها در سومین سال تولید خود است، 45 درصد کاهش فروش داشت و دورانگو قدیمی نیز 9 درصد کاهش فروش را تجربه کرد.
بازندگان: خودروهای اسپرت آمریکایی
در کنار شروع کند چارجر، دو خودروی اسپرت آمریکایی دیگر نیز در سه ماه اول سال 2025 با مشکل فروش مواجه شدند. فروش کوروت با 21 درصد کاهش به 6794 دستگاه رسید، اما بهروزرسانی جدید برای مدل 2026 میتواند به احیای فروش این خودروی نمادین کمک کند. در همین حال، فورد موستانگ، با وجود اینکه دیگر نیازی به رقابت با کامارو یا چلنجر ندارد، با 32 درصد کاهش فروش به 9377 دستگاه رسید.
بازندگان: جیپ واگنیر و گرند واگنیر
جیپ واگنیر و گرند واگنیر غولپیکر هرگز نتوانستهاند در بخش شاسیبلندهای لوکس فول سایز با کادیلاک اسکالید محبوب رقابت کنند، اما در شروع سال 2025 حتی عقبتر افتادند. فروش واگنیر با کاهش چشمگیر 59 درصدی به 5400 دستگاه رسید، در حالی که گرند واگنیر لوکستر با کاهش 48 درصدی به 1849 دستگاه رسید. رقم اخیر حتی از واگنیر S برقی جدید نیز کمتر بود که توانست در اولین سهماهه اول فروش خود 2595 دستگاه فروش داشته باشد.
بازندگان: تویوتا کراون و هایلندر
هر دو مدل تویوتا کراون و تویوتا هایلندر در سه ماهه اول سال با افت فروش مواجه شدند که به نظر میرسد دلیل اصلی آن رقابت داخلی بوده است. فروش هایلندر با معرفی گرند هایلندر بزرگ برای سال 2024، کاهش قابل توجهی را آغاز کرد و فروش آن در سه ماهه اول 63 درصد کاهش یافت و به 12017 دستگاه رسید. در همین حال، گرند هایلندر 25718 دستگاه فروش داشت. فروش کراون نیز با 71 درصد کاهش از 7685 دستگاه در سه ماهه اول سال 2024 به 2236 دستگاه رسید، در حالی که کراون سیگنیا 7908 دستگاه فروش داشت.
بازندگان: خودروهای برقی آئودی
تقاضا برای خط تولید خودروهای برقی آئودی در سراسر جهان در ابتدای سال کاهش یافت. پرچمدار برقی این برند، e-tron GT، سه ماهه اول ناامیدکنندهای را پشت سر گذاشت و با 68 درصد کاهش فروش به تنها 250 دستگاه فروش دست یافت. شاسیبلند Q4 e-tron بیش از 29 درصد، مدل Sportback بیش از 34 درصد و Q8 e-tron بزرگتر نیز 75 درصد کاهش فروش داشتند و Q8 e-tron Sportback نیز 80 درصد کاهش فروش را تجربه کرد. بخشی از این کاهش فروش برای هر دو شاسیبلند را میتوان با ورود Q6 e-tron توجیه کرد که بین این دو قرار میگیرد و 3246 دستگاه فروش داشته است. Q8 e-tron احتمالاً در حال گذراندن دوران شکست خود است، اما این کاهش فروش برای Q4 که مقرونبهصرفهترین خودروی برقی آئودی است، ایدهآل نیست.