ورود
اگر فولکس واگن گلف R چنین مدل جاافتادهای نبود، شاید بیشتر شبیه یک جوک آلمانی به نظر میرسید. از زمان اولین نسل در سال 2003، گلف R جایگاه خوبی برای خود دست و پا کرده است. اما، مانند باقی مدلهای گلف، R برای Mk8 قدمی به عقب برداشت.
جریمههای سنگین فولکس واگن برای تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده محصولات دیزلی، این شرکت را مجبور به کاهش هزینهها کرد. بنابراین، یک خودرو عالی، یعنی گلف Mk7، را انتخاب کرد و آن را به خودرویی تبدیل کرد که اگرچه با استانداردهای دیگر مناسب بود، اما انتظارات بالای علاقهمندان را برآورده نمیکرد. این نسخه جدید Mk8.5 بسیاری از شکایات مربوط به قابلیت استفاده از گلف نسل قبلی را برطرف کرده و برای R، افزایش عملکرد بسیار خوبی به دنبال دارد.
برای داشتن یک خودروی اسپرت کامپکت قدرتمندتر، به یک مرسدس-ایامجی CLA 45 یا یک آئودی RS3 نیاز دارید. گلف R مدل 2026 از موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو شارژ خود 328 اسب بخار قدرت دریافت میکند. این خودرو با پشت سر گذاشتن هوندا سیویک تایپ R و تویوتا GR کرولا، قدرتمندترین هاچبکی است که میتوانید امروز در آمریکا بخرید.
گلف R در خط مستقیم سریع است، اما بیش از هر زمان دیگری، خودرویی است که با سرعتی دیوانهوار از نقطه A به B میرسد، مهم نیست چه چیزی بین این دو باشد. این موضوع کمی مشکلساز است، زیرا فولکس واگن نسل هشتم را درست در خارج از دفتر مرکزی خود در ویرجینیا، جایی که جریمه های گزافی برای سرعت بالا وجود دارد عرضه کرد. این یکی از آن خودروهایی است که فقط وقتی به کلاستر نگاه میکنید، متوجه سرعت واقعی خود میشوید. ناگزیر، این عدد همیشه بزرگتر از آن چیزی است که فکر میکردید. ویرجینیای غربی یک استراحت دلپذیر را فراهم میکند.
متاسفانه، گلف R دیگر گیربکس دستی ارائه نمیدهد. در حالی که گیربکس شش سرعته در آمریکا محبوب بود، اما در سطح جهانی به اندازه کافی محبوب نبود که فولکس واگن آن را در خط تولید نگه دارد، بنابراین فقط یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه دریافت میکنید. به عنوان یک هاچ بک، این یکی فوقالعاده است. گیربکس DSG عملکرد چابکی دارد و رانندگی را لذتبخش میکند. به علاوه، کالیبراسیون سیستم انتقال قدرت به خوبی تاخیر توربو را از موتور بسیار پر قدرت پنهان میکند.
با پکیج سفارشی یورو استایل، صدای گلف R حتی بهتر هم میشود. این پکیج بیشتر از آنچه از نامش پیداست، یک پکیج عملکردی است و شامل اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ، حذف سانروف و صندلیهای پارچهای دستی به جای صندلیهای چرمی برقی استاندارد میشود.
فولکس واگن ادعا میکند که با این پکیج 80 پوند وزن خودرو کاهش مییابد و کیف پول شما تا 3795 دلار صرفه جویی خواهد شد. راستش را بخواهید، ارزشش را دارد. اگزوز آکراپوویچ یک قطعه جدی است و به گلف R صدای دلنشینی میدهد، اما نه آزاردهنده، هرچند که در حدود دور موتور 1800 دور در دقیقه طنین قابل توجهی دارد. از نظر مکانیکی، تفاوت چندانی بین گلف R مدل Mk8.5 و Mk8 وجود ندارد، به این معنی که شما سیستم چهار چرخ محرک و دیفرانسیل عقبی دارید که میتواند تمام گشتاور ارسالی موتور را به هر یک از چرخهای عقب تقسیم کند.
سیستم تعلیق تطبیقی و کنترل شاسی پویای فولکس واگن نیز استاندارد هستند و اگرچه در حالت رانندگی سفارشی ۱۵ تنظیم سفتی تا حدودی گیجکننده وجود دارد، میتوانید همه آنها را نادیده بگیرید. در مقابل، به حالت "ویژه" بروید، که کالیبراسیونی است که به طور خاص برای مسیرهای ناهموار نوربرگرینگ نورد شلایف ساخته شده است.
اساساً، شما برای همه چیز تنظیمات تهاجمیتری دارید، به جز سیستم تعلیق که نرمتر تنظیم شده است. برای رانندگی پویا در جاده و در Summit Point، این سیستم عالی است. طبق معمول مدلهای مدرن و سریع گلف، سیستم تعلیق حرکت زیادی ندارد و خودرو نسبتاً خشک احساس میشود، اما سیستم تعلیق هرگونه دستانداز یا ناهمواری را به خوبی پوشش میدهد. شگفتانگیز است که این خودرو در حالت نوربرگرینگ چقدر بهتر از حالت مسابقهای است.
فولکس واگن فرمان گلف R را دوباره کالیبره کرده و حالا، بالاخره حس واقعی در آن وجود دارد. رینگ های 19 اینچی فورج استاندارد جدید نیز احتمالاً به این موضوع کمک میکنند و از نظر ظاهری بسیار جذاب هستند. ترمزهای بزرگتر گلف R نیز با حس خوب و سفت پدال و عملکرد بینقص ABS در پیست، از نکات برجسته هستند.
با وجود تمام مزایای عملکردی، گلف R همچنان بهترین سوپر هاچبک برای زندگی روزمره است. جدیدترین سیستم اطلاعات سرگرمی فولکس واگن، حداقل در ابتدا، گیجکننده است، اما بسیار بهتر از آن آشفتگی و کندی بوده که در Mk8 وجود داشت.
داخل خودرو نیز محکم به نظر میرسد، اگرچه R برخلاف GTI، کلید های لمسی منفور روی فرمان را حفظ کرده، اما یک دکمه حالت رانندگی جداگانه در کنسول وسط تعبیه کرده.
اما از طرف دیگر، ویژگیهای اساسی گلف در مدل R وجود دارد. ابعاد بینقص، طراحی تیز و ساده، صندلیهای عالی و حس ظرافتی که با خودرویی که نزدیک به نیم قرن در حال تکامل بوده، به دست میآورید. بنابراین باید این محصول شرکت فولکس واگن را بسیار جذاب دانست.
بزرگترین مشکل مدل R، کنترلهای روی فرمان یا نبود گیربکس دستی نیست، بلکه مانند قبل، قیمت آن است. گلف R با قیمت 48325 دلار، تنها چند صد دلار گرانتر از مدل سال گذشته است، اما هنوز هم قیمت بالایی دارد. با قیمت بسیار کمتر، میتوانید یک GTI داشته باشید. از نظر دینامیکی، GTI دیفرانسیل جلو به اندازه R توانمند نیست، اما وقتی آن را مانند یک ماشین معمولی میرانید که بیشتر اوقات این کار را خواهید کرد، احساس تقریباً یکسانی خواهید داشت.
به علاوه، وزن خالص سبکتر 267 پوندی GTI، مزایای خاص خود را دارد. یا با چند هزار دلار بیشتر، میتوانید برادر دوقلوی گلف R، یعنی آئودی S3 را تهیه کنید . این خودرو همان ارتقای قدرت گلف R را دریافت کرده و برای اولین بار، دیفرانسیل عقب مشابهی نیز دارد. آئودی به سادگی یک ماشین فوقالعاده است. برای خرید یک S3 با تجهیزات مشابه، باید حدود 55 هزار دلار هزینه کنید، اما با این هزینه، ماشینی دریافت میکنید که فضای داخلی بسیار بهتری دارد. با این حال، ما جذابیت مدل R را درک میکنیم. قرار نیست برای همه مناسب باشد. اگر به فولکس واگن علاقه دارید، این مدل نهایت چیزی است که میخواهید و اگر فقط چیزی محتاطانه، کاربردی و قابل استفاده روزمره میخواهید که در عین حال قابل توجه هم باشد، یک انتخاب فوقالعاده است.