جدیدترین آمار مربوط به داخلی سازی خودروهای کشور نشان میدهد هنوز هیچیک از محصولات، ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشده و حتی مدلهای قدیمی نیز نتوانستهاند به خودروهایی کاملا ایرانی تبدیل شوند.
بنابر آماری که انجمن خودروسازان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، داخلیترین خودروهای کشور، تا مرز ۹۳ درصد ساخت داخل شدهاند و این موضوع نشان میدهد هنوز هم وابستگی به قطعات خارجی، در صنعت خودرو کشور وجود دارد. در حال حاضر بیشترین تیراژ خودروسازی ایران را محصولاتی قدیمی تشکیل دادهاند و اگرچه گمان میرفت طی این سالها کاملا داخلیسازی شدهاند، با این حال آمار انجمن خودروسازان، خلاف این موضوع را نشان میدهد. در آمار انجمن خودروسازان مشخص نیست دقیقا کدام قطعات هنوز داخلیسازی نشدهاند، با این حال به نظر میرسد قطعات مربوطه، به بخشهای الکتریکی خودروها مربوط میشوند.
به جز خودروهای پرتیراژ اما سایر محصولات نیز نه تنها ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشدهاند، بلکه درصد داخلیسازی آنها در مواردی بسیار کمتر از پرتیراژها است. این در شرایطی است که بیش از هزار قطعهساز کوچک و بزرگ در کشور فعالیت میکنند و برخی از آنها از قدرت مالی بسیار بالایی برای سرمایهگذاری و بهروزرسانی خطوط تولید برخوردارند. با این حال، قطعهسازی ایران در این سالها سرمایهگذاری قابل توجه و چشمگیری انجام نداده و از همینرو نتوانستهاند خود را مطابق با استاندارد خودروهای جدید، پیش ببرد.
بدون شک ارتقای صنعت قطعه میتواند نیاز به واردات بخش قابلتوجهی از قطعات را از بین ببرد، هرچند البته همچنان و مانند همه جای دنیا، برخی قطعات خاص باید از مسیر واردات تامین شود. این بخش از قطعات که بیشتر به مواردی مانند لوازم الکتریکی و همچنین ECU مربوط میشود، معمولا چند سازنده و تامینکننده خاص در دنیا دارد که بسیاری از خودروسازان جهان، نیاز خود را از آنها تامین میکنند. هرچه هست، اهمیت بهروزرسانی خطوط تولید قطعهسازان بهخصوص با توجه به آغاز تولید خودروهای پسابرجامی در کشور، بسیار بیش از گذشته است و این موضوع میتواند ضمن کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور، تیراژ خودروها را حتی در مقاطع بحرانی نیز بیمه کند.
اما مسیر دوم در راه آمادگی خودروسازان و قطعهسازان داخلی برای مواجهه با بحرانها، ارتباط گرفتن هرچه بیشتر با تامینکنندگان جهانی است. به هر حال ازآنجاکه قرار نیست همه قطعات موردنیاز در داخل ساخته شود و همچنین با توجه به احتمال رخ دادن اتفاقاتی مانند تحریم، بهتر است خودروسازان گزینههای ذخیره را برای تامین قطعات، روی میز داشته باشند. با این دوراندیشی، احتمال اینکه در مقاطع بحرانی مانند تحریم، تولید خودرو در کشور سرپا مانده و تیراژ دچار افت شدید نشود، بسیار بالا خواهد رفت و این موضوع میتواند فنر قیمتها را نیز کنترل کند.
اما نگاهی بیندازیم به جزئیات داخلیسازی خودروهای کشور، تا مشخص شود هر یک تا چه اندازه به اصطلاح بومیسازی شدهاند. بنابر آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز بیشترین داخلیسازی انجام شده در صنعت خودرو کشور و در بین محصولات موجود، ۹۳ درصد و کمترین نیز ۲۰ درصد بوده است. این ۲۰ درصد البته بیشتر به خودروهای به اصطلاح مونتاژی متعلق به بخش خصوصی مربوط میشود که اکثر قریب به اتفاق آنها چینی هستند.
این در شرایطی است که خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند، تا مرز ۹۳ درصد داخلیسازی شدهاند. هر سه محصول در ایران خودرو به تولید میرسند و اتفاقا به نوعی از یک خانواده محسوب میشوند، زیرا پلتفرم آنها یکی است. در این بین، پژو ۴۰۵ در حالی به داخلیسازی ۹۳ درصدی رسیده که بیش از دو دهه از عمر آن در خودروسازی ایران میگذرد. مشتریان پژو ۴۰۵ البته خاطره خوشی از داخلیسازی این محصول طی سالهای ۸۴ و ۸۵ ندارند، چه آنکه در آن مقطع، چند دستگاه از این محصول با نقص فنی روبهرو و دچار آتشسوزی شد. اما پژوپارس نیز که فیس لیفت شده ۴۰۵ و حاصل طراحی مهندسان داخلی به حساب میآید، طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز ۹۳ درصد از قطعات آن، داخلیسازی شده است.
از سوی دیگر اما سمند نیز با همین درصد داخلیسازی، هماکنون جزو محصولات پرتیراژ ایران خودرو به شمار میرود. آن طور که انجمن خودروسازان اعلام کرده، سمند و پژو ۴۰۵ و پارس توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را طی سال آینده نداشته و بنابراین باید از خطوط تولید حذف شوند.
سری هم اما به پژو ۲۰۶ بزنیم، محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایرانخودرو به شمار میرود. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، درصد ساخت داخل قطعات این محصول، به ۷۰ درصد رسیده است. ۲۰۶ هماکنون در دو مدل هاچبک و صندوقدار تولید میشود و ظاهرا مشکلی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین تولید آن همچنان ادامه خواهد یافت.
ازآنجاکه دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا نیز روی پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شده، این محصول نیز طبق آمار انجمن خودروسازان، ۷۰ درصد داخلیسازی تا به امروز داشته است. رانا نیز ظاهرا مشکل خاصی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین میتواند همچنان به تولید برسد.
در بین دیگر محصولات ایران خودرو اما دنا نیز ۷۰ درصد داخلیسازی را تا به امروز به خود دیده است. این در شرایطی است که دنا از خانواده سمند به شمار میرود و قطعات مشترک زیادی میان این دو محصول وجود دارد. در لیست اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران اما نام وانت آریسان نیز مطرح شده است، محصولی که ۸۰ درصد داخلیسازی دارد. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که جزو محصولات مونتاژی ایران خودرو به شمار میرود، تنها ۲۰ درصد داخلیسازی داشته و مشخص نیست آیا اصلا برنامهای برای افزایش این رقم وجود دارد یا نه؟
از سوی دیگر اما انجمن خودروسازان ایران درصد داخلیسازی پژو ۲۰۰۸ و همچنین پژو ۳۰۱ را نیز ۲۰ درصد اعلام کرده است.
اما اگر پراید را از لحاظ درصد داخلیسازی قطعاتش تا به امروز، کاملا ایرانی ندانیم، به نظر میرسد باید آن را به لحاظ تیراژ بسیار بالایی که دارد، خودرویی داخلی به حساب بیاوریم. هماکنون حدود ۲۵ سال از حضور این خودرو در بازار کشور میگذرد و ۸۷ درصد ساخت داشته است. همچنین تیبا نیز که به نوعی از نسل پراید به شمار میرود، داخلیسازی ۸۷ درصدی را به خود میبیند و گفته میشود سایپاییها قصد دارند آن را جایگزین پراید کنند.
این در حالی است که طبق اعلام انجمن خودروسازان ایران، این دو محصول توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند و بنابراین سایپاییها باید به فکر جایگزینی دیگر باشند. پراید اما در مدل وانت نیز تولید و عرضه میشود و این در حالی است که سایپاییها تا به امروز ۸۰ درصد قطعات آن را داخلیسازی کردهاند.