ورود
تیگارد L7 پیکاپی چینی با چهرهای آشنا، حالا بار دیگر با نسخهای جدید و قوای فنی متفاوت در آستانه ورود به بازار ایران قرار گرفته است. خودرویی که ابتدا در سال ۱۳۹۶ در غرفه بهمن موتور نمایشگاه خودرو تهران دیده شد و پس از سالها جابهجایی میان عرضه کنندگان مختلف، در نهایت با نام تیگارد l7 از سوی تیگارد موتور معرفی شد و اکنون قرار است با نسخه l7 پرو در میان پیکاپهای بازار ایران، جایگاه ارزانترین پیکاپ اتوماتیک را به خود اختصاص دهد.
تیگارد L7 در اصل همان ZX Auto Terralord است؛ محصولی از برندی که پیشتر مدلهایی مانند کاپرا و G9 را نیز به بازار ایران معرفی کرده بود و حالا با معرفی نسخه پرو، شاهد تلاش مجدد برای عرضه گستردهتر این پیکاپ هستیم. نسخه اولیه این خودرو با نام تیگارد L7 پلاس تنها به صورت محدود وارد بازار شد، اما اکنون نسخه L7 پرو با تغییرات فنی و طراحی، قرار است وارد فاز عرضه رسمی با شرایط فروش متنوع شود.
از لحاظ ظاهری شباهتهای تیگارد L7 به پیکاپهایی مانند تویوتا توندرا و برخی مدلهای رم انکارناپذیر است. جلوپنجره بزرگ، چراغهای کشیده و سپر عضلانی از جمله عناصری هستند که به آن ظاهری جسور میدهند. با این حال نسخه پرو شباهت زیادی با بهمن G9 دارد، بهویژه در فرم سپر، رینگها و طراحی کلی نمای جلو.
ابعاد بدنه این پیکاپ برابر با ۵۳۴۱ میلیمتر طول، ۱۸۸۵ میلیمتر عرض و ۱۸۱۵ میلیمتر ارتفاع است و با فاصله محوری ۳۲۰۰ میلیمتری، در دسته پیکاپهای بزرگجثه بازار قرار میگیرد.
نسخه ابتدایی تیگارد L7 به موتور ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی مجهز بود که تنها ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ اما در نسخه پرو، یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ GDI با کد HY4C20B جایگزین شده که توان تولید ۲۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۵ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل میشود.
اگرچه این مشخصات فنی تا حدودی شبیه به بهمن G9 است، اما باید توجه داشت که در G9 از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF استفاده شده؛ بنابراین تیگارد L7 پرو با گیربکس سادهتر در جایگاه یک پیکاپ اقتصادی، بیشتر روی قیمت رقابتی خود حساب باز کرده است.
از جمله امکانات این خودرو میتوان به موارد سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب، دو کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیهای جلو، آینههای جانبی برقی، سیستم پایش فشار و دمای تایرها، چراغهای روشنایی روز (Daylight) اشاره کرد.
در حال حاضر پیکاپهای صفر کیلومتر اتوماتیک زیادی مانند کلوت اتوماتیک، هانتر پلاس زامیاد، کیامسی T9، فوتون G7 و آمیکو آسنا اتوماتیک (بهصورت محدود) در بازار حضور دارند. بدون شک از میان اینها خودروهایی هستند که از امکانات و مشخصات فنی در جایگاهی بالاتر قرار میگیرند، اما تیگارد L7 پرو با قیمت کمتر، در صورت عرضه گسترده، میتواند بخشی از سهم بازار را از آن خود کند.
در نهایت، تیگارد L7 پرو با طراحی آشنا، موتور قدرتمندتر نسبت به گذشته و گیربکس اتوماتیک، میتواند گزینهای جذاب برای کسانی باشد که به دنبال یک پیکاپ اتوماتیک ارزان قیمت هستند. حالا باید منتظر ماند و دید که تیگارد L7 پرو، برخلاف پیکاپهای اتوماتیک ارزانقیمت گذشته بازار ایران و همچنین برادر بزرگتر خود یعنی بهمن g9، میتواند مسیر متفاوتی را طی کند و به گزینهای جدی برای خریداران پیکاپ در بازار ایران تبدیل شود یا خیر.