ورود
با گذشت نزدیک به دو دهه از حضور بهیادماندنی نیسان ماکسیما در بازار ایران، اکنون نامی آشنا دوباره به کشور بازگشته است؛ این بار نه با چهره کلاسیک گذشته، بلکه در قالب سدان مدرن و بهروز نیسان آلتیما (Nissan Altima).

شرکت نامی خودرو پیشرو که طی سه سال اخیر واردات محصولات نیسان و تویوتا را آغاز کرده، آلتیما را با هدف پر کردن جای خالی ماکسیما در بازار ایران معرفی کرده است.
ماکسیما در ذهن بسیاری از خریداران ایرانی همچنان نماد قدرت و کیفیت بالای خودروهای ژاپنی است. حتی امروز نیز نسخههای کارکرده آن بازار پرمشتری دارد. پس از توقف تولید نیسان ماکسیما، نیسان تیانا برای جانشینی آن عرضه شد، اما هیچگاه نتوانست همان جایگاه را به دست آورد.
حالا نیسان آلتیما وارد میدان شده است؛ سدانی که سالهاست در بازار آمریکا و آسیا بهعنوان رقیب جدی تویوتا کمری و هوندا آکورد شناخته میشود. آلتیما از اوایل دهه ۹۰ میلادی تولید میشود و اکنون در نسل ششم خود قرار دارد.
نسخهای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، از خطوط تولید نیسان در چین تأمین میشود؛ همان مسیری که مدلهایی مانند نیسان سیلفی، کیکس و قشقایی نیز از طریق آن وارد کشور شدهاند.

نیسان آلتیما عرضهشده در ایران از یک پیشرانهی ۲ لیتری چهارسیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند. این موتور میتواند ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. استفاده از فناوری C-VTC باعث شده سوپاپها با زمانبندی متغیر کار کنند و موتور، نرمتر، کممصرفتر و روانتر عمل کند.
قدرت تولیدشده توسط این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخها منتقل میشود؛ همان نوع گیربکسی که نیسان سالهاست بهخاطر نرمی و کاهش مصرف سوخت، آن را در محصولات خود بهکار میگیرد.

آلتیما حدود ۱.۵ تن وزن دارد و طبق تستهای رسمی، در شرایط استاندارد میتواند ظرف ۱۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت خودرو حدود ۱۹۷ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
نیسان برای آلتیما از سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و مولتیلینک در محور عقب استفاده کرده؛ ترکیبی که باعث میشود خودرو در چالهها و دستاندازها نرم رفتار کند و در سرعتهای بالا هم پایداری مناسبی داشته باشد. مصرف سوخت ترکیبی این مدل حدود ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
کابین آلتیما فضای ساده اما کارآمدی دارد. صندلیها با چرم ارگونومیک پوشیده شدهاند و صندلیهای جلو بهصورت برقی تنظیم میشوند و هر دو دارای گرمکن و سردکن هستند. در بخش مولتیمدیا، یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته که امکان اتصال گوشی هوشمند را فراهم میکند و سیستم صوتی خودرو نیز شامل ۶ بلندگو است.

سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، تجربه رانندگی راحت و بدون دردسر را تکمیل میکنند.
برای بخش ایمنی نیز نیسان از ۶ کیسه هوا و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی استفاده کرده است تا ایمنی در زمان ترمزگیری ناگهانی یا پیچیدن در مسیرهای لغزنده حفظ شود.

اگر بهدنبال یک سدان خانوادگی کمدردسر، بادوام، مصرف سوخت پایین و اقتصادی در نگهداری هستید که همزمان کیفیت بالایی داشته باشد، آلتیما میتواند گزینهای منطقی باشد. شاید مثل ماکسیما «هیجانانگیز» نباشد، اما تجربهای مدرنتر، کممصرفتر و آرامتر از رانندگی را ارائه میکند.




