ورود
هوندا سیویک تایپ R، یکی از نامدارترین هاچبکهای اسپرت جهان، بالاخره با آذریوردسال وارد بازار ایران شد؛ اتفاقی جذاب برای طرفداران خودروهای اسپرت ژاپنی!
این خودرو بر پایه نسل یازدهم سیویک ساخته شده و هوندا با تکیه بر تجربه مهندسی خود، توانسته لذت رانندگی، عملکرد فنی جذاب و قابلیت استفاده روزمره را همزمان در یک خودرو ارائه کند. ظاهر تهاجمی، کابین راننده محور و اسپرت، و مهندسی دقیق شاسی باعث شده تایپ R یکی از جذابترین خودروهای دیفرانسیل جلو دنیا و صد البته، جذاب ترین خودرو وارداتی در بازار ایران باشد.

جدیدترین نسل سیویک تایپ R در سال ۲۰۲۳ و تنها چند ماه پس از معرفی، با یک رکورد شکنی عجیب توجهها را به خود جلب کرد. این خودرو توانست یک دور کامل جهنم سبز، یعنی نوربرگرینگ را در زمان ۷ دقیقه و 39 ثانیه و 69 صدم ثانیه طی کند! با این نتیجه، سیویک تایپ آر رسما توانسته بود خودرا به عنوان سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلوی نوربرگرینگ که یکی از سختترین مسیرهای آزمایش خودرو جهان است ثبت کند.

جالب اینکه با این رکورد، تایپ R نه تنها به عنوان سریع ترین دیفرانسیل جلو، بلکه سریع تر از بسیاری سوپر اسپرت های نامدار جهان ظاهر شود، تایپ آر ژاپنی توانسته عملکردی بهتر از بسیاری نمایندگان لامبورگینی، مکلارن، فراری و.... داشته باشد!
این رکورد عجیب، قطعا نمیتواند تنها نتیجه عملکرد پیشرانه 4 سیلندر سیویک Type R باشد، بلکه نتیجه بکارگیری تکنولوژِ های به روز بسیار و هماهنگی شاسی، آیرودینامیک و مهندسی دقیق هونداست.
از میان این تکنولوژی ها می توان به ساختار سبک وزن بدنه که به لطق درب کاپوت آلومینیومی و درب عقب از جنس پلیمر ایجاد شده، سیستم تهویه دیسک های ترمز برمبو جلو، جعبه دنده فوق العاده مجهز به کوییک شیفتر، سیستم تعلیق تطبیقی خودرو، دیفرانسیل جلوی LSD و... در کنار نرم افزار فوق العاده هوندا LogR اشاره کرد که با نظارت و ذخیره سازی داده های مختلف خودرو و راننده، راننده را برای رانندگی بهتر همراهی می کند.

سیویک تایپ R در تمام دنیا تنها با پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ و جعبه دنده دستی عرضه می شود، این پیشرانه با بهره گیری از تکنولوژِ VTEC هوندا در کنار توربوشارژ، عملکردی فوق العاده دارد تا راننده در تمام دور ها توان و گشتاور فراتر از تصور در اختیار داشته باشد.
این موتور ۳۲۵ اسببخار قدرت و ۴۲۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. انتقال نیرو از طریق گیربکس دستی ششسرعته صورت میگیرد؛ ترکیبی که برخلاف روند بازارهای جهانی، همچنان نشاندهنده وفاداری هوندا به لذت خالص رانندگی است.
شتاب صفر تا صد این خودرو ۵.۴ ثانیه و سرعت نهایی آن ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت است. سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و مولتیلینک در عقب، کنترل دقیق خودرو را در پیچها تضمین میکند. هرچند تایپ R فاقد سیستم چهارچرخ محرک یا گیربکس دوکلاچه است، اما دقیقاً همین سادگی مهندسیشده، دلیل محبوبیت آن در میان طرفداران است.

سیویک تایپ R بر ساختار استاندارد سیویک تکیه دارد؛ مدلی که هم در Euro NCAP و هم NHTSA موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی شده است. بدنه مستحکم و استفاده از فولادهای مقاوم، در کنار مجموعه کاملی از سیستمهای ایمنی فعال—هشدار برخورد، نقطهکور، کنترل پایداری، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، هشدار انحراف از مسیر و سیستم تشخیص تابلوها—باعث شده تایپ R تنها یک هاچبک سریع نباشد، بلکه خودرویی مناسب استفاده روزمره نیز محسوب شود.

داخل کابین تایپ R، همه چیز حس یک خودروی مسابقهای را منتقل میکند. صندلیهای اسپرت با روکش جیر قرمز، فرمان جیر، تریم مشکی-قرمز و نمایشگر دیجیتالی که هوندا آن را درایور اینفو اینترفیس نامیده و تمامی پارامترهای لازم را در مقابل دیدگان راننده قرار می دهد! علاوه بر آن، نمایشگر مرکزی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto، تایپ R را به خودرویی کاربردی برای استفاده روزانه تبدیل میکند.
در شرایطی که بسیاری از خودروهای وارداتی بازار ایران با ادعاهای اغراقآمیز درباره شتاب و توان وارد میشوند—آن هم بدون پشتوانه تستهای معتبر—تایپ R یکی از معدود خودروهایی است که تمام اعداد و ارقام آن با تستهای جهانی اثبات شده است! سیویک تایپ R نه پرشتابترین و نه قدرتمندترین خودروی بازار ایران است؛ اما بدون شک «ماشین ترین» خودروی اسپرت حاضر در کشور برای ماشین بازها است، نمادی از مهندسی اصیل ژاپنی، رکوردهای رسمی و لذت رانندگی ناب!




