ورود
در این مقاله قصد داریم تفاوت میان شیشه اصلی و شیشههای تقلبی خودرو را با زبانی ساده و دقیق بررسی کنیم. شیشه اتومبیل shishemashin.ir یکی از حیاتیترین اجزای یک خودرو است و هرگونه ترک یا شکستگی باید توسط متخصص بررسی شود تا مشخص گردد آیا امکان ترمیم وجود دارد یا نیاز به تعویض کامل شیشه است.

اگر عملیات ترمیم بهصورت اصولی انجام نشود، نتیجه نهایی هرگز رضایتبخش نخواهد بود. این خطا میتواند هم از سوی نصاب و هم از سوی مالک خودرو رخ بدهد. برای مثال، زمانیکه نصاب تشخیص میدهد ترک شیشه قابل ترمیم نیست اما مالک همچنان اصرار دارد که ترمیم انجام شود، مسئولیت عواقب این تصمیم – مانند تاری دید و خطر بروز تصادف – بر عهده مالک خواهد بود. یک نصاب حرفهای تفاوتی بین نصب یا تعویض نمیگذارد؛ هدف او انجام یک کار تمیز و استاندارد است.
در چنین مواقعی معمولاً سوالی مهم مطرح میشود: آیا باید شیشه اصلی نصب کنیم یا شیشههای ارزانقیمت و تقلبی؟
پاسخ این سؤال تنها زمانی دقیق خواهد بود که شناخت کاملی از ساختار شیشه و انواع آن داشته باشیم.
شیشه خودرو معمولاً در دو نوع سکوریت و لمینت تولید میشود. شیشههای لمینت از سه لایه تشکیل شدهاند و تنها همین مدل قابل ترمیم است.
در مقابل، شیشههای سکوریت که اغلب در دربها، لچکیها و شیشه عقب بسیاری از خودروها استفاده میشوند، قابل ترمیم نیستند. دلیل آن هم این است که:
بنابراین این باور اشتباه که «شیشه لمینت یعنی اصلی و شیشه سکوریت یعنی تقلبی» باید کنار گذاشته شود. برای نمونه:
پس لازم است مالک خودرو کد فنی شیشه را بهدرستی بشناسد تا انتخاب دقیقی داشته باشد.

شیشه اصلی همان شیشهای است که در خط تولید کارخانه روی خودرو نصب میشود. برای نمونه، شیشه جلو پژو 2008 در نسخه فابریک توسط شرکت گوبین فرانسه تولید میشود. با این حال، کارخانههای داخلی مانند آسیا و امید اصفهان نیز نمونههای کاملاً مشابه و استاندارد این شیشه را تولید کردهاند که از نظر کیفیت – شامل شفافیت، میدان دید، ضخامت و مقاومت – تقریباً هیچ تفاوت محسوسی با نمونه فابریک ندارند و تنها اختلاف آنها در محل تولید است.
در برخی خودروها به دلیل وجود آپشنهایی مثل هداپدیسپلی، سنسورهای نور و باران یا نیاز به کالیبراسیون ADAS، توصیه میشود فقط شیشه اصلی نصب شود.
شیشه تقلبی به شیشهای گفته میشود که فاقد استانداردهای ایمنی است و معمولاً با استفاده از مواد بیکیفیت تولید میشود. این شیشهها ظاهری شبیه نمونههای اصلی دارند اما عملکرد مناسبی ندارند.

نکته مهم:
برندهای ایرانی معتبر مانند آسیا، ونوس، بهنور، امید، سایپا شیشه و سپهر گیلان هیچکدام تقلبی نیستند. این کارخانهها دارای استاندارد رسمی و مورد تأیید خودروسازان داخلی هستند.
برای انتخاب درست باید معیارهای زیر را بررسی کنید:
این ویژگیها در شیشههای طرح اصلی ایرانی معتبر هم دیده میشود، اما در شیشههای تقلبی وجود ندارد.
حتی اگر شیشه ظاهری سالم داشته باشد، امکان دارد موج یا خطوخش آن تنها پس از نصب مشخص شود. یکی از روشهای تشخیص کیفیت این است که یک قلم یا جسم باریک را پشت شیشه قرار دهید؛ اگر تصویر دو نیم شد، شیشه موج دارد و بیکیفیت است.
ایمنی بالا در تصادفات
عدم تغییر شکل در سرعت بالا
طول عمر بیشتر و هزینه نگهداری کمتر
(قیمتها تقریبی و قابلویرایش هستند)
| نوع شیشه | قیمت اصلی | قیمت طرح اصلی | قیمت تقلبی |
|---|---|---|---|
| شیشه جلو خودروهای ایرانی | 1,600,000 تا 3,500,000 | 1,000,000 تا 1,400,000 | - |
| شیشه جلو خودروهای چینی | 5,000,000 تا 10,500,000 | 3,400,000 تا 6,200,000 | - |
| شیشه جلو خودروهای خارجی | 12,000,000 تا 1,000,000,000 | 5,500,000 تا 9,500,000 | - |
| شیشه عقب لمینت | 13,000,000 تا 50,500,000 | ندارد | - |
| شیشه درب جلو | 700,000 تا 45,400,000 | 650,000 تا 2,500,000 | - |
| شیشه درب عقب | 600,000 تا 54,200,000 | 600,000 تا 3,800,000 | - |
علت خالی بودن بخش قیمت شیشههای تقلبی این است که متأسفانه برخی نصابان این نوع شیشهها را با قیمتهای متفاوت و گاه به جای نمونه اصلی عرضه میکنند؛ بنابراین عدد مشخص و ثابتی برای آن وجود ندارد.
در برخی خودروها استفاده از شیشه اصلی ضروری است:
اما در خودروهای معمولی، شیشه جانبی یا عقب، استفاده از شیشه طرح اصلی ایرانی استاندارد کاملاً مناسب است.
شیشه تقلبی اما هرگز توصیه نمیشود.
تفاوت میان شیشه اصلی، طرح اصلی و تقلبی بسیار مهم و تأثیرگذار است. شیشههای بیکیفیت شاید قیمت پایینتری داشته باشند، اما خطرات آنها – از جمله کاهش دید، افزایش احتمال تصادف، کاهش استحکام اتاق و عدم مقاومت در برابر ضربه – هرگز قابلچشمپوشی نیست.
بنابراین شناخت کد فنی شیشه، انتخاب برند معتبر و نصب توسط نصاب متخصص بهترین راه برای حفظ ایمنی خودرو است.
با ارائه ضمانت کتبی یکساله آببندی و نصب
سایت: shishemashin.ir




