هرچه جلوتر میرویم آثار تغییر سیاستهای دولت در حوزه خودرو بیشتر مشخص میشود، حالا دیگر خودرو جزو اقلام اصلی واردات به کشور نیست.
خروج خودرو از لیست کالاهای ضروری جهت دریافت ارز آخرین تقه دولت به در بدبختی واردکنندگان خودرو بود تا به این طریق کسب و کاری به بزرگی 10 تا 12 هزار میلیارد تومان در کمتر از یک سال مضمحل شده، چرخههای پویای خود را از دست داده و به سمت صفر میل کند.
شاید سال 97 را بتوان ایستگاه آخر معاملات خودروهای وارداتی دانست. در سال 97 خودروهای وارداتی نسبت به سال 96 حدود 100% افزایش قیمت پیدا کرده ولی از آن سو معاملات به صفر رسیده و بازار این محصولات را برای خرید و فروش در سیاهی مطلق قرار داده است. در گزارشات میدانی از سطح نمایشگاههای تهران شاهد این قضیه هستیم که خریداران به نحوی قیمتهای جدید را تحریم کرده و بعید است دیگر زیر بار چنین قیمتهایی بروند.
بالا بردن تعرفه واردات، افزایش شدید قیمت دلار در بازار و احتمال تعلق نگرفتن ارز دولتی به خودروهای وارداتی گویا آخرین ضربههای دولت بر پیکر خودروهای وارداتی است تا این محصول را از چرخه بازار کشور حذف کند.