1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بررسی و تحلیل لیست ارز بگیران وارد کننده خودرو

بررسی و تحلیل لیست ارز بگیران وارد کننده خودرو

14 تیر 1397
  • 3

بررسی لیست منتشره از سوی بانک مرکزی درباره ارز دولتی تخصیص یافته به شرکت‌های واردکننده خودرو نشان می‌دهد که حدود ۴۹۰۰ دستگاه خودروی خارجی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است.

بررسی و تحلیل لیست ارز بگیران وارد کننده خودرو



فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان مطلب بالا افزود: لیست منتشره از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۲۱ شرکت واردکننده خودرو مجموعا ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات خودرو دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طبق آمار سال گذشته متوسط قیمت خودروهای وارداتی ۲۴ هزار و ۵۰۰ یورو بوده است، با ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی تخصیص یافته حدودا ۴۹۰۰ دستگاه خودروی خارجی وارد شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: ۷۸ درصد ارز دولتی تخصیصی از سوی بانک مرکزی به شرکت‌های نمایندگی رسمی، ۱۹ درصد به شرکت‌های دولتی شامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت ایران خودرو دیزل و سه درصد به شرکت‌های واردکننده خودروی غیر نمایندگی رسمی به میزان ۴.۱ میلیون یورو اختصاص یافته است.

او اضافه کرد: در شرکت‌های نمایندگی رسمی ۲۵ درصد ارز دولتی تخصیصی مربوط به واردات برند نیسان، ۲۲ درصد میتسوبیشی، ۹ درصد رنو، ۸ درصد سانگ‌یانگ، ۶ درصد دی‌اس، ۵ درصد هیوندای و ۱ درصد تویوتا، هاوال و فولکس‌واگن بوده است. البته برند خودروهایی که از سوی شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی وارد شده‌اند از روی این لیست مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد ارز دولتی تخصیص یافته صرف واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی شده، ۱۰ درصد نیز مربوط به واردات خودروهای هیبریدی با حجم موتور تا ۲۰۰۰ سی‌سی و چهار درصد نیز مربوط به واردات آمبولانس‌های با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی بوده است.

احتشام‌زاد افزود: با توجه به اعلام دولت مبنی بر اینکه در چند ماه اخیر مجموعا ۹.۵ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات کالا تخصیص یافته است اعلام بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ۱۲۱ میلیون یورو به واردات خودرو نشان می‌دهد که سهم واردکنندگان خودرو از کل ارز تخصیصی به واردات کالا برابر با ۱.۱ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه واردات ۴۹۰۰ دستگاه خودرو با استفاده از ارز دولتی در حالی است که نیاز ماهیانه بازار خودرو به خودروهای خارجی به طور میانگین شش هزار دستگاه است، اظهار کرد: این در حالی است که به دلیل ممنوع شدن واردات خودرو از ابتدای تیر ماه، در ماه‌های آینده شاهد کاهش عرضه و به دنبال آن رشد بیشتر قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اینکه با توجه به ممنوع شدن واردات خودرو از سوی شرکت‌های غیرنمایندگی رسمی از اسفندماه سال گذشته، چگونه این شرکت‌ها موفق به دریافت ارز دولتی برای واردات خودرو شده‌اند، اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته واردات خودرو از سوی شرکت‌های غیرنمایندگی رسمی ممنوع شد با این حال این شرکت‌ها تا اسفندماه مجاز به ثبت سفارش واردات بودند که اعتبار ثبت سفارش‌ها نیز سه ماهه است بنابراین احتمالا این شرکت‌ها با استفاده از ثبت سفارش‌های صورت گرفته تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ نسبت به دریافت ارز دولتی و واردات خودرو اقدام کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی لیست منتشره از سوی بانک مرکزی متوجه نشدیم که وزیر صنعت، معدن و تجارت به چه دلیل نگران و مخالف انتشار لیست شرکت‌های واردکننده خودروی دریافت کننده ارز دولتی بود.

روز گذشته بانک مرکزی لیستی از واردکنندگان دریافت کننده ارز دولتی منتشر کرد با این حال این لیست کامل نبود و وجود نداشتن نام برخی شرکت‌ها از جمله واردکنندگان خودرو در این لیست انتقاداتی را برانگیخت.

به دنبال این انتقادات بعدازظهر امروز بانک مرکزی نام شرکت‌های واردکننده خودرو که ارز دولتی دریافت کرده‌اند را منتشر کرد.

در این شرایط با توجه به‌ آنکه ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی به واردات خودرو تخصیص یافته وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید نظارت کند که شرکت‌های واردکننده، خودروهایی وارد شده با ارز دولتی را به نرخ ارز آزاد و گران‌تر از قیمت اصلی به مصرف‌کنندگان نفروشند.

منبع ایسنا


نظرات

  • کورش کورش (15 تیر 1397 ساعت 13:01)

    و هیچکس هم نگفت با شرکتهایی که با ارز دولتی خودرو وارد کردند و آنها را معادل ارز آزاد فروختند، چه برخوردی شد.

  • یک ایرانى یک ایرانى (14 تیر 1397 ساعت 17:33)

    من یک جمله میگم راجب حک کردن سایتایى که میگن حک شده
    حساب پاى شمایى که میخونى!
    ثبت سفاش چند صدتا خودرو حدود ٢هفته طول میکشه!
    ما بع بع نیستیم!!!

  • مجید مجید (14 تیر 1397 ساعت 17:26)

    اون چیزی که ازدید همه غافل مونده وفقط روی ورود غیر قانونی خودرو ویا گرانفروشی واردکنندگان خودرو با ارز آزاد تاکید می کنند،افزایش بی حساب و کتاب تعرفه واردات خودرو آنهم در زمانی که خریداران خودرو حتی به مخیله شان هم خطور نمی کرد بود.دولت می خواهد بار گرانی خودرو را به دوش واردکنندگان خودرو به بهانه نوسانات قیمت ارز بیاندازد