1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار خودرو در ایران چیست؟

دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار خودرو در ایران چیست؟

27 مرداد 1397
  • 5

طی یک دهه اخیر قیمت‌گذاری خودرو به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های خودروسازان و این صنعت تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه آزادسازی نرخ‌ها را بهترین راهکار می‌دانند، اما همچنان سازمان و شوراهای مختلف در این باره تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنند. یک بار کمیته قیمت‌گذاری خودرو بدین منظور تشکیل می‌شود، روز دیگر و با شدت‌گرفتن تحریم‌ها سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای خودرو نرخ تعیین می‌کند.

 دلیل افزایش نجومی قیمت‌ها در بازار خودرو در ایران چیست؟

اکنون نیز شورای رقابت به‌عنوان مرجع اصلی قیمت‌گذاری‌ها شناخته می‌شود. با اینکه واگذاری نرخ‌گذاری‌ها به شورای رقابت با هدف انحصارزدایی و تعدیل بازار اتفاق افتاد، اما این امر خود مشکلات جدید به‌وجود آورده است که از جمله آن می‌توان به اختلاف فاحش قیمت در کارخانه و بازار اشاره کرد. این امر علاوه بر گلایه خودروسازان، انتقاد مصرف‌کنندگان را هم همراه داشته است و دو طرف بازار یعنی هم عرضه‌کنندگان و هم مشتریان برای فعالیت خود توجیه اقتصادی پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل عده‌ای زیادی از کارشناسان معتقدند که دولت با آزادسازی قیمت‌ها و نظارت قوی بر بازار می‌تواند تعادل را به این صنعت بازگرداند. با این حال، مجلس هفته گذشته به شورای رقابت چراغ سبز نشان داد که دخالتی در قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان نداشته باشد و این خود عاملی برای نجومی‌شدن قیمت خودرو شد و تعادل بازار را بر هم ریخت. نبود نظارت کافی و دولتی‌بودن این صنعت نیز خود به عامل دیگری برای کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها تبدیل شده است.

اختلاف فاحش قیمت بین کارخانه و بازار اکنون به عاملی برهم‌زننده در صنعت خودرو تبدیل شده است. به‌عنوان مثال پارس اتوماتیک که در کارخانه 55 میلیون تومان قیمت دارد، با حدود 25 میلیون افزایش قیمت، یعنی 80 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. یا سایپا 111 که در کارخانه 22 میلیون و 760 هزار تومان قیمت دارد، در بازار با بیش از هفت میلیون افزایش، 30 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

متاسفانه در نبود نظارت‌ها این شکاف هر روز گسترده‌تر می‌شود و دلالان نبض بازار را در اختیار گرفته‌اند. طوری که این افراد با خرید خودرو از کارخانه آن را به‌سرعت وارد بازار می‌کنند و حتی تا چند برابر قیمت اصلی آن می‌فروشند. این موضوع نه‌تنها کمکی به صنعت و تولید خودرو نمی‌کند، بلکه هر روز واسطه‌گران را فربه‌تر می‌کند و آنها مهم‌ترین نقش را در بازار می‌آفرینند. به همین دلیل است که پژو 206 (تیپ 5) یک شبه قیمت آن دو برابر می‌شود و از 30 میلیون تومان به 60 میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که امروزه قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان مواد اولیه خودرو هر روز فشار بیشتری را متحمل می‌شوند و برخی از آنها رو به ورشکستگی قرار گرفته‌اند. ادامه این روند علاوه بر رکود تاثیر منفی بر روند اشتغالزایی هم می‌گذارد. چراکه پول این افزایش قیمت‌ها فقط به جیب دلالان می‌رود.

از همین رو انتظار می‌رود دولت و مجلس از نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری صرف‌نظر کنند و نرخ‌گذاری را به بازار واقعی واگذار کنند. البته تا زمانی که نظارت کافی و لازم وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت. از سوی دیگر، با اینکه برخی مدعی خصوصی‌‌شدن شرکت‌های بزرگ خودروسازی هستند، اما این بنگاه‌ها اکنون به شکل خصولتی اداره می‌شوند و هر گاه که می‌خواهند محصول خود را روانه بازار می‌کنند و گاهی هم می‌توانند بدون اینکه هشداری دریافت کنند، محصولات را در پارکینگ‌ها نگه دارند. در همین زمینه روز گذشته رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران به رادیو گفت: کاهش عرضه، یکی از ترفندهای همیشگی خودروسازان داخلی برای افزایش قیمت یا پیش‌فروش خودروهاست و با این ترفند موجبات هجوم مردم به خرید خودروهای داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می‌کنند.

سعید موتمنی افزود: خودروسازان داخلی در شرایط حاضر محصولات خود را به‌صورت قطره‌چکانی به بازار مصرف عرضه می‌کنند. همین امر بازار خودروهای تولید داخل را در حال حاضر متلاطم کرده و رشد قیمت‌ها از بازار به کارخانه به‌صورت نجومی اتفاق می‌افتد که قابل توجیه نیست. او ادامه داد: خوشبختانه بازار خودروهای وارداتی به سبب تشدید نظارت‌ها در حالت ثبات و آرامش بسر می‌برد. ثبات و آرامش بازار خودروهای داخلی نیز درگرو نظارت کافی و عرضه مناسب است. موتمنی تصریح کرد: مجلس‌نشینان چهارشنبه هفته گذشته به افزایش قیمت خودرو چراغ سبز نشان دادند. به این ترتیب که شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان دخالت نکند. بازار خودرو به این چراغ سبز مجلسی‌ها واکنش منفی نشان داد و به‌تبع موجب رشد قیمت محصولات خودرویی در کشور شد.

او در ادامه یادآورشد: شرکت‌های خودروسازی با کاهش عرضه و پیش‌فروش خودرو ضمن ایجاد اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد موجبات هجوم مردم به خرید خودروهای داخلی با نرخ بالاتر را فراهم می‌کنند. به هر حال امروز هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان نسبت به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت انتقاد می‌کنند و معتقدند این شورا با جلوگیری از تعدیل قیمت‌ها فضا را برای دلالان باز گذاشته است و تا زمانی که نرخ‌گذاری‌ها آزاد نشود باید منتظر ادامه این روند باشیم.

منبع آرمان


نظرات

  • مانی مانی (8 مهر 1397 ساعت 15:29)

    کارخونه ها پولدارن که هر روز یک کارخونه جدید افتتاح میکنن.قیمت ماشین تو بازارم خود کارخونه تعیین میکنه نه فروشنده ها.به طور مثال:در نمایندگی ثبت نام خودرو ندارن ولی به صورت آزاد، ماشینای صفرشون قیمت میزارن و میفروشن و اونی که میخره بر اساس همون قیمتی که خریده قیمت میزاره .
    بعد میان میگن بازار تعیین کننده قیمته اگر اونطوری باشه ما نون هم زیاد میخریم پس باید هر روز افزایش قیمت داشته باشه!
    همه این پولها میره تو جیب دولت پس بدش نمیاد قیمتهارو زیاد کنه و مردم هم که قدرتی ندارن که جلوی این افزایش قیمتهارو بگیرن

  • حسین حسین (28 مرداد 1397 ساعت 13:33)

    ببینید خودرو ساز های اغلب یا دولتی هستند یا خصولتی که ******** صاحبشونن چون این امتیاز به هر کسی داده نمیشه.
    باید اینو بدونید که دولت از خودرو ساز ها جدا نیست چرا؟ چون با بودجه دولتی ساخته شدن ولی سودش به بودجه دولتی نمیره بهترین جا برای رانت خواری صنعت خوردو هستش با این که هر ساله سودهای میلیاردی پایان سال میگن ما ورشکسته ایم دولت به ما کمک کنه خوب این پول کجا میره تو جیب ********نجومی بگیر و ********* انتظار نداشته باشید این صنعت خودرو روزی به جایی برسه چون فساد بزرگی داره.

  • علی علی (28 مرداد 1397 ساعت 08:31)

    اگر دولت ، اراده حمایت از مردم را داشت و جلوی مافیای خودرو ، می ایستاد ، می توانست براحتی با کمتر کردن تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی ، جلو گردن کشی و اجحاف لگن سازان داخلی را میگرفت . ولی ..... .

  • محمد محمد (27 مرداد 1397 ساعت 19:14)

    انحصار

  • حسین حسین (27 مرداد 1397 ساعت 18:01)

    احتکار خودروسازان و عرضه نکردن خودرو به بهانه نبود قطعه و حمایت دولت از این اشغال سازان داخلی و جلوگیری از کاهش تعرفه خودرو وارداتی به دلیل شریک بودن در کارخانجات خودروسازان اشغال داخلی و بی ارزش بودن جان و مال مردم برای مسئولین به اصطلاح مسلمان دلیل گرونی نه تنها در خودروسازی بلکه در همه تولیدات دیگر است