پژو پارس TU5 کلاس 15 حدود 80 میلیون تومان، پراید حدود 35 میلیون تومان، دنا پلاس 100 میلیون تومان، هیوندای سانتافه 550 میلیون تومان! اشتباه نکنید! از قیمت خودروها در 50 سال دیگر صحبت نمیکنیم بلکه قیمتهای همین چند ساعت پیش را خدمت شما عرض کردهایم! بازار خودروی کشور در وضعیت بسیار بدی قرار داشته و اصلاً نظارتی روی قیمتها صورت نمیگیرد. مشخص نیست اخباری که قبلاً درباره کشف انبار خودروهای احتکار شدهی خودروسازان به گوش میرسید چه سرانجامی پیدا کرد؟ آیا واقعاً این همه خودروها به خاطر کسری قطعه زمینگیر شدهاند؟ آیا همین خودروسازان نبودند که همواره اعلام میکردند تحریمها تأثیری روی عملکردشان نداشته و قطعات خودروها در داخل تأمین میشود؟
خودروسازان داخلی با عدم فروش فوری محصولات خود و عرضهی قطرهچکانی و مدتدار وضعیت بازار را بدتر از هر زمان دیگری کرده و تنها کسانی که در این میان جولان داده و سودهای کلانی به جیب میزنند دلالانی هستند که قیمتها را ساعتی بالا میبرند.
تا همین چند سال پیش همگی از پراید 20 میلیونی بهعنوان حد نهایی گرانی خودرو نام میبردند اما هماکنون قیمت آن به 35 میلیون هم رسیده و همچنان در حال صعود است.
علاوه بر خودروسازان داخلی که مسبب وضعیت آشفتهبازار خودرو هستند، برخی از هموطنان گرامی هم دستکمی از آنها ندارند. افرادی که تا دیروز به زحمت میتوانستند خودروی خود را با قیمتی متناسب با نوع خودروی خود به فروش برسانند هماکنون هرگونه که دلشان خواست خودروی خود را آگهی کرده و تعجببرانگیز آن که برخی افراد نیز اقدام به خرید با همین قیمتهای کذایی میکنند. از طرف دیگر همین مارپیچ قیمتگذاری تخیلی باعث میشود دیگر مالکان همین نوع خودروی مشابه به طمع افتاده و آنها نیز خودروی خود را با قیمت گزافی در معرض فروش بگذارند که همین امر باعث بالا رفتن قیمت میشود. چرا با اینگونه قیمتگذاریها که باعث اخلال در بازار میشود برخوردی صورت نمیگیرد؟
آیا به نظر شما پراید 35 میلیون تومانی ارزش خرید دارد؟ بله و خیر! از نظر برخی افراد اگر همین امروز اقدام به خرید نشود شاید دیگر نتوان خودرویی را خرید چرا که قیمتها لحظهای در حال افزایش بوده و شاید چند ساعت پس از مطالعه این نوشته شاهد رد شدن قیمت پراید از 40 میلیون هم باشیم! برخی نیز معتقدند قیمتها فروکش خواهد کرد که این دسته از افراد هم خیلی بیش از حد خوشبین هستند.
در این میان افرادی که قربانی میشوند بنده حقیر و جوانهایی هستند که ذرهذره در حال جمعآوری مبلغی ناچیز برای خرید خودرویی کارکرده هستند تا شاید بتوانند پشت فرمان یک خودروی قدیمی با تکنولوژی چندین دهه پیش بنشینند اما با نگاهی به قیمتهای کنونی خرید یک پراید دستدوم نیز به آرزوها پیوسته است و شاید حتی نتوان دیگر یک دوچرخه هم خرید!
مخلص کلام اینکه ما به پراید 40 میلیونی هم عادت میکنیم همانگونه که به پراید 20 و 30 میلیونی عادت کردیم…